انتشار فراخوان هفدهمین نمایشگاه تصویرسال

فراخوان هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر منتشر شد.

هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ۲ تا ۲۳ اسفندماه همچون دوره‌های گذشته در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم با همراهی خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

بخش ویژه هفدهمین دوره نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با عنوان «چهل سال، تهران» دربرگیرنده آثار تجسمی هنرمندان سراسر کشور از شهر تهران در طی چهل سال گذشته (۱۳۵۷-۱۳۹۸) به‌ همراه فیلم‌های مستندی که درباره شهر تهران و یا با محوریت مکانی شهر تهران ساخته شده‌اند، خواهد بود.

عکس

آثار عکاسی مربوط به رویدادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری در شهر تهران، شامل موضوعات زیر خواهد بود:

– راه‌پیمایی‌ها و وقایع مهم روزهای اول انقلاب

– بمباران‌ها و موشک باران شهر تهران و سنگربندی‌های منازل و خیابان‌ها

– اعزام نیرو و راه‌پیمایی ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان، روز قدس و … در سال‌های مختلف

– فعالیت‌های شهرداری تهران در قالب ایجاد فرهنگسراها، پارک‌ها، جشنواره‌های فرهنگی و هنری و سمپوزیم‌های ملی و بین‌المللی، نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، صنعتی- تجاری و…

– رویدادهای مهم ورزشی ملی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف در شهر تهران و توجه به ورزش همگانی و ایجاد امکانات ورزشی در پارک‌ها

– توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مترو و …

– مجموعه برج میلاد، پل طبیعت، مجتمع‌های تجاری، مراکز خرید مدرن و پردیس‌های سینمایی و …

– مبلمان شهری، گرافیک شهری، مجسمه‌های شهری، نقاشی‌های دیواری، پروژه نگارخانه‌ای به وسعت شهر (اردیبهشت ۹۴ و خرداد ۹۵)، برنامه‌های استقبال از نوروز و رویداد هنر شهری بهارستان، برگزاری ۹ دوره سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه و هفت دوره ملی، پرتره مشاهیر فرهنگی و هنری و شهدای جنگ تحمیلی، پیرایش شهری و سنگ فرش و احیای بافت قدیمی تهران از جمله خیابان‌های سی تیر و لاله زار، ایجاد پاتوق‌های شهری و ایجاد امکانات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری عمومی

به هر یک از ۱۰ عکس منتخب هیأت داوری ویژه بخش «چهل سال، تهران» علاوه بر تندیس ویژه و لوح افتخار، مبلغ بیست میلیون ریال اهدا می‌شود.

کاریکاتور و کارتون‌های مطبوعاتی

آثار تولیدشده در رابطه مستقیم یا با محوریت مکانی رویدادها و اتفاقات مهم شهر تهران در طی چهل سال گذشته که شامل آثار هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست‌های مطبوعاتی خواهد بود.

به هر یک از پنج اثر منتخب هیأت داوری ویژه بخش «چهل سال، تهران» علاوه بر تندیس ویژه و لوح افتخار، مبلغ بیست میلیون ریال اهدا می‌شود.

گرافیک؛ پوستر و طراحی بیلبوردهای شهری

پوسترهای اجرا شده توسط طراحان گرافیک کشور در رابطه با رویدادهای مهم فرهنگی، هنری و اقتصادی مربوط به رویدادهای داخلی و بین‌المللی برگزار شده در شهر تهران در طی چهل سال گذشته و طراحی و اجرای محتوای تصویری و کلامی بیلبوردها در فضاهای شهری و اتوبان‌های تهران مورد نظر است.

به هر یک از پنج اثر منتخب هیأت داوری ویژه بخش «چهل سال، تهران» علاوه بر تندیس ویژه و لوح افتخار، مبلغ بیست میلیون ریال اهدا می‌شود.

نمایشگاه آثار تجسمی علاوه بر ارائه در قالب مالتی مدیا در طی بیست روز نمایشگاه تصویر سال از دوم تا بیست و سوم اسفندماه ۱۳۹۸ در خانه هنرمندان ایران، پیش‌بینی شده است که از اول فروردین ۱۳۹۹ در عمارت اتحادیه برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی به نمایش عموم گذاشته شوند.

تعداد آثار ارسالی برای بخش عکس حداکثر ده اثر، بخش گرافیک حداکثر پنج اثر، بخش کاریکاتور حداکثر پنج اثر و در بخش فیلم نیز پنج فیلم است.

مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال (جایزه محسن رسول‌اف)

در هفدهمین دوره نمایشگاه تصویر سال و در ادامه رویکرد ویژه به جوانان، جایزه جوانان زیر ۲۵ سال که از ۱۰ سال گذشته به یاد و نام «محسن رسول‌اف» هنرمند جوانی که در چهار رشته عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم فعالیت داشت و در شهریورماه سال ۱۳۸۷ در سانحه سقوط هواپیما درگذشت، از طریق آرای هیأت داوری خاص هر رشته، اهدا خواهد شد.

در این بخش، به منظور شناسایی و تشویق استعدادهای جوان کشور، در رشته عکاسی (خبری، مستند اجتماعی، ورزشی، هنر و هنرمندان، نگاهی دیگر) و دو رشته کاریکاتور و پوستر و نیز جشنواره فیلم تصویر (فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه و بالای ۱۵ دقیقه) برای هر بخش، یک تندیس ویژه، دو دیپلم افتخار و جوایز نقدی در نظر گرفته شده است که همچون دوره‌های گذشته، ازسوی «بنیاد فرهنگی هنری محسن رسول‌اف» اهدا می‌شود.

بخش گرافیک و کاریکاتور

دو بخش گرافیک (پوستر) و کاریکاتور، همچون سال‌های گذشته با موضوع آزاد برگزار می‌شود. آثار بخش آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال با نظر هیأت داوری معرفی شده از سوی انجمن طراحان گرافیک ایران و گروه‌های آزاد کاریکاتور انتخاب و به نمایشگاه راه خواهند یافت.

ارائه آثار در این بخش نیز می‌بایست همراه با ثبت‌نام متقاضی در سایت تصویر به صورت آپلود تصاویر با حجمی معادل حداکثر ۱۰۰ کیلوبایت (در مرحله اول برای داوری) و در ادامه، برای چاپ نمایشگاهی آپلود اصل آثار در طول ۶۰ سانتی‌متر با ۱۵۰ دی پی آی و حجمی معادل حداکثر پنج مگابایت صورت گیرد.

تعداد آثار ارسالی برای هربخش حداکثر پنج اثر است.

مبلغ ورودیه برای شرکت‌کنندگان بخش گرافیک و کاریکاتور (آزاد و جوان) ۲۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است که پس از پرداخت اینترنتی وجه می‌توان آثار مورد نظر خود را آپلود کنند.

مهلت ارسال آثار

مهلت پایانی ارسال آثار تا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸ در نظر گرفته شده است.

هنرمندان علاقمند به شرکت در هفدهمین نمایشگاه تصویر سال باید از طریق ثبت نام و آپلود در سایت تصویر اقدام کنند.

جهت کسب اطلاعات تکمیلی به اینجا مراجعه کنید.