برنامه‌های هفته گرافیک ۹۸ تشریح شد

برنامه‌های هفته گرافیک ۹۸ در یک نشست خبری با حضور رییس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و دبیر این هفته در خانه هنرمندان ایران تشریح شد.

نشست هفته گرافیک ۹۸ با حضور فاطمه کرکه‌آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، زهرا پاشایی دبیر هفته گرافیک و میترا شاهسوند مدیر هنری هفته گرافیک، مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک، سعید اسلام‌زاده مدیر ارتباطات رسانه دفتر هنرهای تجسمی و محسن سلیمانی نایب رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران صبح دوشنبه ۲ اردیبهشت در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

فاطمه کرکه‌آبادی در این نشست درباره انتخاب موضوع گفت: طبق سنت هر ساله، هفتم اردیبهشت ماه روز گرافیک جشن گرفته می‌شود. ما نیز با برگزاری هفته گرافیک با رویکردهای متفاوت سعی می‌کنیم تا به گفتمان جهانی گرافیک پایبند باشیم. امسال با توجه به رویکرد جهانی سازمان جهانی دیزاین (ایکودی) با موضوع زنان طراح، انجمن صنفی طراحان گرافیک نیز برنامه‌هایی برای انجام دارد که مشروح این برنامه‌ها را زهرا پاشایی دبیر هفته توضیح می‌دهد.

وی بیان کرد: افتتاحیه هفته گرافیک ۹۸ روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ با سه نمایشگاه در گالری ممیز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

مهردخت دارابی دبیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره حضور مهمانان خارجی در هفته گرافیک بیان کرد: شرایط خاص ایران به دلیل تحریم‌ها سبب شد تا مهمانان محدودی را در هفته گرافیک پذیرا باشیم.

زهرا پاشایی دبیر هفته گرافیک ۹۸ درباره برنامه‌های این هفته با تاکید بر اینکه امسال اولین باری است در انجمن کار گروهی صورت گرفته و برای هر بخش دبیری تعیین شده است، گفت: امسال در بخش بین‌الملل، نمایشگاهی با عنوان «ایران و ترکیه با زنان طراح» داریم که شامل آثار ۸۰ زن ایرانی و ترکیه‌ای از دهه ۵۰ تا ۶۰ سال است. مهمترین دلیل انتخاب هنرمندان این دوره، کار آنها با تکنولوژی بود که در این دوره به کشورهایشان وارد شده بود.

 

وی در مورد انتخاب زنان ایرانی و ترکیه‌ای نیز بیان کرد: دلیل انتخاب زنان ایرانی و ترکیه‌ای به دلیل غرابت فرهنگی ایران و ترکیه است، همچنین ورود تکنولوژی به ایران و ترکیه همزمان بوده است و زنان دهه ۵۰ و ۶۰ اولین نسلی از زنان هستند که با تکنولوژی جدید سروکار داشتند و ما می‌خواستیم تأثیر تکنولوژی را بر کار آنها مورد نظر قرار دهیم.

پاشایی برنامه بعدی این هفته را نکوداشت سه زن پیشکسوت طراح دانست و افزود: نکوداشت مهنوش مشیری با رویکرد تصویرسازی، طاهره محبی تابان با رویکرد آموزش خلاق و مینو واثقی با رویکرد دیزاین ۹ اردیبهشت ماه در باغ موزه قصر برگزار خواهد شد.

همچنین به پاس فعالیت‌های ارزشمند این هنرمندان پیشکسوت، نمایشگاهی از آثار آنها روز ۶ اردیبهشت در گالری زمستان خانه هنرمندان افتتاح می‌شود.

وی در ادامه توضیح داد: نمایشگاه «از گذشته با زنان طراح» متشکل از آثار پوستر، جلد کتاب، لوگو، کاتالوگ و بسته‌بندی زنان طراح متولد ۲۰ تا ۴۰ شمسی است که ۶ اردیبهشت افتتاح می‌شود. همچنین نمایشگاه «کله اسب» با رویکرد پژوهشی هفته گرافیک روز ۱۰ اردیبهشت ماه در گالری ملک الشعرای بهار باغ موزه قصر افتتاح می‌شود. نمایشگاه‌های اعلان وضعیت، خاطرات کاغذی و پیمان ماندگار نیز به ترتیب در نگارخانه مترو شهید بهشتی، ایوان انتظار میدان ولیعصر، موزه گرافیک ایران و باغ موزه قصر افتتاح می‌شوند.

دبیر هفته گرافیک همچنین به برگزاری دو نشست تخصصی در جریان برگزاری هفته گرافیک اشاره کرد و گفت: اولین نشست با موضوع موشن ۸ اردیبهشت در باغ موزه قصر و دومین نشست با موضوع موشن دیزاین ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۷ در باغ موزه قصر برگزار می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: برنامه‌های هفته گرافیک ۹۸ غیر از نشست‌های تخصصی در ۶ شهر ایران به صورت متوالی برگزار می‌شود.

محسن سلیمانی نایب رئیس انجمن نیز در پایان نشست با بیان اینکه برای هفته گرافیک تبلیغات شهری داشتند، گفت: هزینه این تبلیغات شهری ورای هزینه‌ای بود که ما برای این منظور در نظر گرفتیم. همچنین پیش بینی هزینه هفته گرافیک زیر ۱۰۰ میلیون تومان بود که اداره کل هنرهای تجسمی بیشترین حمایت را داشته است اما حامیان این رویداد، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهرداری تهران، خانه هنرمندان ایران، چاپ کوفا و انجمن طراحان گرافیک ترکیه بوده‌اند.

منبع