صد و یکمین گپ گرافیک تبریز، دوم آذر ماه ۱۳۹۶، با محوریت «سفارش چاپ» و با سخنرانی بهرام عفراوی در سالن همایشهای مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک برگزار شد.
عفراوی در این نشست گفت: قصد ما ارائهی کارهای چاپی مطلوب و سالم در کشور است و در این خصوص دو مشکل وجود دارد:
کارفرمای نا آشنا با چاپ: موارد اشتباهی در کار وجود دارد که برای تشخیص آنها، چشم حرفهای میخواهد. فردی که تجربهی بسیار در زمینهی چاپ داشته و چشم بصیرت در تشخیص اشتباهات یک کار چاپی دارد.
طراحان گرافیک نا آشنا با چاپ: مهمترین خروجی که ما از یک طرح میگیریم چاپ است. پس علاوه بر خلاقیت در طراحی، بهتر است اطلاعات کافی داشت تا در مرحلهی چاپ نیز کارهای خلاقانهای در چاپ طرح انجام شود.
وی در پاسخ به سوال «آیا شرکتهای تولیدی ما یک ناظر حرفهای برای چاپ دارند؟» این چنین بیان کرد که: متاسفانه تفکر اکثر شرکتهای طراحی از ناظر چاپ کسی است که کاغذ چاپی بخرد و همراه طرح تحویل چاپخانه دهد (کسی مثل پیک)! در صورتیکه از از یک ناظر چاپ انتظار میرود از متریال چاپی اطلاعات کافی داشته و با چاپخانهها نیز به خوبی ارتباط برقرار کند.