بهترین عکس‌های خبری سال ۲۰۱۸

برندگان بهترین عکس‌های خبری سال “ورلد پرس فوتو” (World Press Photo) در سال ۲۰۱۸ معرفی شدند. تصاویر منتخب، تصاویری قدرتمند و تکان‌دهند هستند که جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم گوشزد می‌کنند.

قبل از هر چیز باید گفت که این معترض ونزوئلایی در سلامت است. این عکس برنده منتخب هیئت داوران جایزه ۱۰ هزار یورویی “ورلد پرس فوتو” (World Press Photo) سال ۲۰۱۸ در آمستردام است. عکس را رونالدو اشمیت در سال ۲۰۱۷ در تظاهرات اعتراضی در کاراکاس ونزوئلا درست هنگامی که مخزن گاز یک موتورسیکلت در کنار ژوزه ویکتور سالازار منفجر شده، برداشته است.

یسکو دنزل، عکاس آلمانی با این عکس در موضوع “گذار زمان” برنده شد. تصویری از کلبه‌های چوبی “ماکوکو” در لاگوس پایتخت نیجریه که بر روی آب ساخته شده‌اند و از مناطق مورد علاقه گردشگران است. اما به زودی از این کلبه‌ها اثری باقی نخواهد ماند و جایشان را روی زمین گران‌قیمت کنار ساحل به ویلاهای لوکس خواهند داد.

نیل آلجریز با این عکس در موضوع “محیط زیست” برنده شد. این کرگدن در انتظار مرگ نیست، بلکه قرار است به “بهشت” منطقه حفاظت شده “اوکاوانگو دلتا” در بوتسوانا منتقل شود. نسل کرگدن در خطر انقراض قرار گرفته‌، زیرا شاخ این حیوان در شرق آسیا دارویی معجزه‌گر محسوب می‌شود و شکارچیان این حیوانات را به خاطر شاخ گرانبهاشان شکار می‌کنند.

عقاب سرسفید در ظرف زباله یک سوپرمارکت در آلاسکا. این عقاب که به مثابه نماد روی پرچم‌ها جای گرفته، زمانی در خطر انقراض قرار داشت. حالا گرچه از این خطر جسته‌، اما کارش به جستجوی غذا در ظروف زباله کشیده است. “کری آرنولد” ماهیگیر و عکاس با این عکس که در جزیره “اون‌آلاسکا” برداشته شده، در موضوع “طبیعت” برنده شد. این جزیره دارای ۵هزار نفر سکنه و ۵۰۰ عقاب است.

الیور اسکارفس با این عکس در بخش ورزش برنده شد. عکس یک بازی در بریتانیا را نشان می‌دهد که در آن صدها نفر دنبال یک توپ هستند. این بازی دو مرحله ۸ ساعتی به طول می‌انجامد و عضویت در تیم‌ها طبق محل تولد در بالا یا پائین دست رودخانه “هن‌مور” است. طبق قانون این بازی که از قرن هفدهم به جای مانده “هرکاری غیر از قتل مجاز است”.

ماگنوس ونمانس با عکس دختران خوابیده در بخش “انسان” برنده شد. جانتا و ایبادتا دو دختر از قوم روما هستند که به سوئد پناهنده شده‌اند. آن‌ها مریض نیستند اما بدون هیچ دلیلی به حالت خواب – کما فرو رفته‌اند. جانتا اکنون دوسال و نیم و خواهرش مدت ۸ ماه است که در این حالت قرار دارند. صدها مورد از این پدیده عجیب فقط در سوئد در بین کودکان مهاجران و پناهندگان رخ داده و در جای دیگری مشاهده نشده است.

کارلا هوگل‌مان با این عکس در بخش “پروژه طولانی‌مدت” برنده شد. عکس کودکان روستای “والد فیرتل” در اتریش را نشان می‌دهد که در آن ۱۷۰ نفر ساکن هستند. انرژی این روستا از منابع بیولوژیکی تامین می‌شود. عکاس از سال ۲۰۱۲ “هانا و آلنا” دو خواهر ساکن این روستا را همراهی کرده و زندگی آن دو را به تصویر کشیده است.

 

منبع