بیل گیتس در ۶۴ سالگی هنوز شاد است؛ چون به این ۴ کار اهمیت می‌دهد

جلسه سالیانه Ask Me Anything یا AMA بیل گیتس یکی از محبوب‌ترین نشست‌های پرسش و پاسخ در سایت رددیت است.معمولا در جلسات AMA کاربران هر گونه سوالی می‌پرسند. از کتاب‌های مورد علاقه بیل گیتس تا اینکه آیا هنوز کدنویسی می‌کند؟

در نشست سال گذشته، یکی از کاربران سوال قابل تاملی می‌پرسد: از میان همه مسائلی که گفتید؛ چه چیزی شما را خوشحال می‌کند؟

پاسخ بیل گیتس مختصر بود؛ چون باید سیلی از سوالات را پاسخ می‌داد ولی از ۴ مورد اصلی نام برد که باعث خوشبختی و شادی او شدند و او را نسبت به ۲۰ آینده بسیار امیدوار و مشتاق‌تر نگه داشتند.

۱- به تعهدات خود پایبند باشید

هنگامی که بیل گیتس جوان‌تر بود؛ به ماموریت مایکروسافت تعهد داشت. ایده قرار دادن یک کامپیوتر روی هر میز در هر خانه‌ای. این تعهد باعث شد ساعت‌های بی‌شماری کار کند و رویکردی متعصبانه نسبت به نرم‌افزار داشته باشد. این چشم‌انداز بعدا به واقعیت تبدیل شد.

وقتی کارش در مایکروسافت به اتمام رسید؛ دنبال تعهد جدیدی رفت و بنیاد بیل و ملیندا گیتس را راه‌اندازی کرد و به ریشه‌کن کردن بیماری‌های عفونی مانند مالاریا و فلج اطفال در فقیرترین کشورهای جهان رفت.

پایبندی به تعهدات باعث آرامش و احساس رضایت درونی می‌شود و شادی به همراه دارد.

۲- سخاوتمند باشید؛ مهم نیست ثروت شما چیست

بیل گیتس به عنوان دومین مرد ثروتمندترین جهان می‌تواند هر کاری که می‌خواهد را انجام دهد یا هر چیزی که دوست دارد را داشته باشد.

اما بخشش را بیشتر از هر چیزی دوست دارد. بنیاد بیل و ملیندا گینس در طول این سال‌ها دنبال اهداف بشردوستانه بوده و هر سال کمک‌های بیشتری داشته است.

بیل گیتس در سال ۲۰۰۶، وارن بافت دوست خود را متقاعد می‌کند ۳۱ میلیارد دلار از ثروت خود را به این بنیاد اهدا کند. چند سال بعد کمپین Giving Pledge به صورت علنی از میلیاردرهای دنیا خواست همان کار را انجام دهند.

از آن زمان تا کنون، بیش از ۲۰۰ نفر از ثروتمندترین افراد جهان به کمپین Giving Pledge پیوسته و بیشتر ثروت خود را به کارهای خیرخواهانه در سراسر جهان اختصاص دادند.

شاید شما نتوانید یک کمک خیریه میلیارد دلاری داشته باشید ولی می‌توانید به دیگران کمک کنید؛ هر چقدر کمک یا اینکه مادی نباشد!

بسیاری از مردم دنیا تصور می‌کنند با پس‌انداز می‌توانند ثروت بیشتری داشته باشند ولی این خطر وجود دارد که زندگی به پایان برسد بدون اینکه بخشش و سخاوتمندی داشته باشند.

۳- به بدن خود احترام شایسته‌ای بگذارید

بیل گیتس یک بازیکن تنیس است و از ارتباط میان ورزش و خوشبختی آگاهی دارد. علم از تجربه بیل گیتس حمایت می‌کند و خود او می‌گوید خیلی سخت است مزایای ورزش برای سلامتی بدن و روح را بشمارد.

از کنترل وزن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی بگیرید تا بهبود سلامت روان و خلق و خو!

شما فقط یک بدن دارید؛ پس بسیار مهم است که با او احترام‌آمیز برخورد کنید. زندگی بی‌تحرک هزینه‌های زیادی دارد. تحقیقات نشان دادند افراد بزرگ‌سالی که ورزش می‌کنند؛ سلول‌هایی تا ۹ سال جوان‌تر از هم‌سن و سالان بی‌تحرک خود دارند.

۴- وقت بیشتری با خانواده بگذرانید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند با ۶۰ یا ۸۰ ساعت کار هفتگی می‌توانند به یک مدیر، رئیس، کارآفرین و هر فرد موفق دیگری تبدیل شوند. در بسیاری از فرهنگ‌ها، این کار بیشتر یک فداکاری و از خودگذشتگی برای رسیدن به موفقیت تلقی می‌شود.

اما واقعیت این است که همیشه کار و تلاش بیشتر موفقیت‌آمیز نیست. استرس محل کار، پنجمین عامل اصلی مرگ در کشور ایالات متحده است؛ حتی بیشتر از دیابت!

همه ما در یک شبانه‌روز فقط ۲۴ ساعت وقت داریم. وقتی در محل کار خود بیشتر حاضر می‌شویم؛ به معنای این است که در جای دیگری وقت کمتری داریم.

کاستن از وقت‌هایی که با خانواده هستیم و افزایش ساعات کاری می‌تواند به استرس بیشتر، تشدید درگیری‌ها و مشکلات شخصی، خطرات بهداشتی و روحی منجر شود.

هر فردی باید قوانینی برای کار و با خانواده بودن وضع کند و به آن‌ها پایبند باشد. مثلا، هر روز محل کار خود را سر ساعت مشخصی ترک و به سوی خانواده برود. تا هنگامی که بچه‌ها بیدار هستند؛ دوباره سراغ چک کردن ایمیل‌های خود نرود و در روزهای تعطیل وقت بیشتری برای خانواده بگذارد.

دلایل خوشبختی بیل گیتس بسیار ساده و در دسترس هستند. دومین فرد ثروتمند جهان به شدت ذهنی روشن نسبت به خوشبختی و شادی در زندگی دارد و نشان می‌دهد هر فرد دیگری هم می‌تواند مانند او به خوشبختی برسد.

کافی است همیشه تعهداتی برای انجام دادن داشته باشیم؛ دنبال اهداف ارزشمند و شایسته‌ای برویم و وقت و پول خود را صرف آن‌ها کنیم. به سلامت جسم و روحمان با ورزش کردن احترام بگذاریم و وقت بیشتری با خانواده و عزیزان خود داشته باشیم.

منبع