تایپ فیسی برای روزنامه شرق

«سال‌هاست که در ظاهر قلم‌های مورد استفاده در مطبوعات كشور تغيير خاصى رخ نداده؛ قلم‌هایی که از ابتدا برای زمان و تکنولوژی دیگری طراحی شدند. نبود يك قلم متناسب سبب شد در ‌حد توان برای رفع این مشکل قدمی بردارم که نتیجه آن در این روزنامه، پيش روى شماست. براى من کمال مطلوب در طراحی قلم، دستیابی‌ به شفافیت و خوانش‌پذیری بصری تایپ بوده است. تلاشی در جهت مشخص تر‌شدن فرم تایپ در نوشتار مطبوعات»
«مسعود محمدزاده» مدرس کارگاه تایپ دیزاین در دانشگاه هنر تهران و مدرس طراحی تایپ در مدرسه ایده است. او طراح خانواده تايپ زرين مى باشد.
طراحی ساختارمند و هندسی تایپ فارسی و تغییر الگوی نسخ عربی از سطح به دوایر فرم ایرانى، کم‌کردن تعداد کرسی‌های تایپ فارسی در جهت زیبایی‌شناسی قلم، ایجاد زبان فرمی همسان میان وزن‌های سبک و سنگین‌تر با طراحی یک‌خانواده قلم، بهره‌گیری از ظرافت و کرشمه‌های خوشنویسی ایرانی در جهت القای حس خوشایند‌بودن صورت نوشتار، از جمله مواردى است كه مسعود تلاش نموده در زمان طراحى قلم به آن ها توجه كند.

a1  a2  a3  a4

a5 ezgif.com-gif-maker 02.indd   15.indd   15.indd   02.indd


image 
imageimageimage
  1. بسیار بسیار عالی بود. این قلم کاملا حس ایرانی بودن و لطافت و ظرافت خوشنویسی ایرانی را القا می کند و حس هویت ایرانی را در مخاطب بر می انگیزد. علاوه بر این بسیار خواناست و در حین خواندن مطالب، وقفه ای پیش نمی آید و سرعت خواندن را افزایش می دهد و احساس سبکی و درک بهتر مطالب را می توان به خوبی دریافت کرد. به طور کلی این قلم آمیخته ای است از سبکی، خوانایی، درک راحت مطالب، سرعت در خواندن و احساس خوشایند و دلپذیر. از این جهت این تایپ فیس بسیار موفق بوده و من به آقای محمدزاده تبریک می گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

  2. لفظ تایپ دیزاین این نیست دوستان / این به شکلی در هم کردن قلم های نازنین، ادوب عربیک، زر است / فونت زرین توسط گوگل تایید شده؟ این مورد را لطفن توضیح دهید! / این را از ادیتور رسمی گوگل پرسیدم /
    گوگل حق قانونی تایید یک تایپ را ندارد / در هیچ جای دنیا یک فونت را ناقص بنمایش نمی گذارند / ممنون از سایت روزرنگ

  3. خسته نباشید مسعود. من وقتی می‌خونم اصطلاحات رو کاملن گیج می‌شم. به عنوان مثال ارتفاع حرف x در لاتین بهش می‌گن x-height. ولی در فارسی نه تنها حرف x نداریم بلکه چنین گریدی وجود نداره. یه خط بالای حروف lowercase بکشیم همش یه ارتفاع دارند تقریبن اما تو فارسی همچین چیزی وجود نداره. این رو می‌شه به بقیه اصطلاحاتی که استفاده کردی هم بسط داد. این باعث گیجی طراحهای غربی هم ممکنه بشه و فکر کنند تو فارسی چنین چیزایی وجود داره. چرا از اصطلاحات لاتین استفاده می‌کنی چون ما یه عالمه اصطلاحات درست حسابی داریم تو فارسی؟

    1. من کاملاً با حرفت موافقم بهمن. هم ارتفاع ایکس و ارتفاع کپیتال برای فارسی بی معنیه، هم اصطلاحات مناسبی برای این موارد توی خط و خوشنویسی ما هست. ولی مسأله اینجاست که این اصطلاحات به درستی راهشون به حوزۀ طراحی تایپ باز نشده. حداقل چیزی که مشهوده اینه که بین طراحای تایپ ایرانی حتی کم ترین اتفاق نظری بر سر استفاده از اصطلاحات وجود نداره. و این یک مشکل خیلی خیلی جدیه. طراحی تایپ یک دانش تخصصی و فنیه و صرفاً وقتی می شه درست راجع بهش حرف زد که یک اصطلاح شناسی درست حسابی براش وجود داشته باشه. وگرنه همین اتفاقی که تو می گی مدام تکرار می شه. طراحان تایپ فارسی درست حرف همو نمی فهمن و یه دیالوگ خوب بینشون برقرار نمیشه. تدوین یه اصطلاح شناسی درست هم کار یه روز دو روز نیست. یه همکاری طولانی مدت می طلبه بین طراحان تایپ، افرادی که عمیقاً خط و خوشنویسی رو بشناسن، افرادی که بر زبان فارسی تسلط داشته باشن و…
      ضمناً خسته نباشی مسعود جان. کار مهمی انجام دادی. موفق باشی

  4. تلاش های آقای محمدزاده تو تایپ دیزاین واقعا قابل تقدیره اما به شخصه عمیقاً معتقدم قلم «نازنین» کاملترین قلم برای متنه و با وجود این فونت بی نظیر، تلاش در زمینه طراحی قلم خواناتر بی فایده اس.
    صدالبته کوشش برای «تنوع بخشیدن» به فونت های متن کاملاً منطقی و مقبوله اما زیباتر و خواناتر از نازنین دیگه بعیده انصافا!

  5. ضمن تبریک مجدد، برای بنده هم این بخش «(مورد تایید شرکت گوگل)» واقعا سوال برانگز شد.
    تا آنجایی که من اطلاع دارم گوگل مرجعی نیست که بخواد یک تایپ فیس رو مورد تایید قرار بده. در یک حالت میشه گفت تایید میکنه که قصد داشته باشه که قلم را خریداری و به مجموعه خودش اضافه کردن کند.
    x-line هم نکته جالبی و جدیدی بود!

  6. تلاش این طراح قابل تقدیر هست حروفی مثل میم و ط تمیز طراحی شده.
    اما با مقایسه‌ای که میکنم باز ترجیح میدم از همون تیتر و نازنین استفاده کنم. آخه نه چندان جدید و متفاوت به نظر میرسه نه زیباتر از اون‌ها.

  7. برای مسعود عزیز آرزوی موفقیت داریم. تلاشها و زحمات زیادی که حتی خود ما در این سن وسال نتونستیم به ثمر بنشانیم. دست مریزاد. همیشه برای افرادی که به شکل حرفه ای کار میکنند افتخار میکنم. چون از نقاط حرفه ای و ارزش های فراوان در حیطه کاری اونها نمیشه به شکل واقعی تقدیر کرد. جدا از بحث کمبودها و ضعفهای طراحی فونت های فارسی و عربی منتظر تلاشهای بیشتر از مسعود عزیز برای ارتقأ سطح کیفی سواد بصری از نوع تایپ فیس داریم. پایدار و موفق باشی

  8. مسعود عزیز تلاشت در حوزه ی تایپ دیزاین همیشه ستودنیه. به یاد دارم که با جدیت تمام و تلاش های بی وقفه شما انجمن تایپوگرافی دانشگاه هنر شکل گرفت که شاید تا قبل از اون یک جریان بی سابقه و متفاوت در زمینه تایپ بود. بی تردید موفقیت های امروز مسعود ادامه فعالیت های مستمر و خلاقانه او در انجمن تایپوگرافیه که البته به بهترین شکل در کارش نمایان شده و اطمینان دارم که در آینده ای نزدیک نام مسعود محمدزاده در عرصه تایپوگرافی و تایپ دیزاین به عنوان یک طراح صاحب پیشینه ثبت خواهد شد. با توجه به شناختی که در انجمن تایپوگرافی از مسعود بدست اوردم، فعالیت های او در حوزه ی تایپوگرافی از همون نوجوانی در چاپخانه حروف سربی به عنوان یک تایپ سِتِر شروع شد و تا به امروز که در مقام یک تایپ دیزاینر موفق ادامه داشته و این مهم میسر نمیشد مگر با عشق به خوشنویسی و تایپ…

  9. BASELINE را با ”s” مینویسند.
    این تایپ فیس نیست! یک سری حروف ترکیبی از چند قلم که بهتر از این قبلن ساخته و پرداخته شدند.
    بخدا حرفه ی تایپ دیزاین را اینقدر سطحی جلوه ندهید.
    این سایت را دانشجویان زیادی می بینند و استفاده می کنند.
    تشکر از سایت روزرنگ و فعالیت های زیادش

  10. ضمن سپاس از اعضای محترم سایت روز رنگ، از لطف و دلگرمی همه شما عزیزان صمیمانه متشکــــــــرم. پوزش به دلیل تاخیر در ارائه نظرم. بنده فیدبک های لازم را از اساتید گرانقدر، صاحب نظران و برخی از مخاطبان ارجمند روزنامه شرق به دست آوردم. امیدوارم در آینده خانواده تایپ شرق از منظر زیبایی شناسی و عملکردی به تکامل بیشتری دست یابد. صاحب نظران و منتقدان محترم نیز می توانند نسخه چاپ شده روزنامه را از دکه های مطبوعاتی تهیه نموده و نقطه نظرات فنی خود را طبق مشاهدات عینی خود از رسانه و مدیوم مورد استفاده به ایمیل [email protected] ارسال نمایند. بنده بی شک از نقطه نظرات و انتقاد های سازنده استقبال خواهم کرد. در طراحی تایپ فیس شرق سعی برآن شده است که دیدگاه، تفکر طراحی و پروسه دیزاین بر یک نگرش و رویکرد علمی و تخصصی تایپ دیزاین استوار باشد که حاصل سالها تمرکز و مطالعه بنده در این حیطه بوده است. این خانواده تایپ متن رسمی به اصالت خوشنویسی ایرانی پایبند بوده است. در کتابی که در دست تالیف دارم به تمام نکات تئوریک و تکنیکال اشاره خواهم کرد و نقطه نظراتم را بیان می کنم. از اساتید گرامی دانشگاه در ایران همچون کامران افشار مهاجر، مصطفی اوجی ، صداقت جباری ، امید ابراهیم ، فهیمه پهلوان ، سودابه صالحی و مریم کهوند کمال تشکر را دارم و دست همه دوستان عزیزی که در رسیدن به این هدف تاثیرگذار بودند با محبت می فشارم.
    به اعتقادم تایپ فارسی نه پادشاه می خواهد، نه ولیعهد و نه اسطوره و نه قهرمان.در آینده ملاک قضاوت مانایی اثر و ارتباط خوب مردم با تایپ فیس می باشد و بنده به نوبه خودم همه تلاشم را می کنم تا گامی کوچک در این عرصه بزرگ بردارم. به دوستانم این نوید را خواهم داد به زودی تایپ فیس جدیدم را که طی دو سال تلاش مستمرم در مرحله ی نهایی قرار دارد ارائه نمایم.
    ~ ارادتمند ~
    مسعود محمدزاده.

  11. در زمینه های مختلف در ایران شاهد این نکته هستیم که افرادی که خود فاقد توانایی عملی هستند. کار افراد متخصص را تخریب می کنند تا شدت حسادت خود را ابراز نمایند! . اشتباه در تایپ ممکن است برای هریک از ما پیش آید پس با تمرکز بر یک کلمه (baceline) نویسنده را زیر سوال نبریم! چراکه با این کار تنها بر کوته نظری خود تاکید داریم! در مورد شرکت گوگل هم اگر این اتفاق افتاده باشد باید باعث افتار شما هموطن عزیز باشد نه افزایش رشک! من به عنوان یک خواننده ی روزنامه بعد از تغییری که در فونت روزنامه ی شرق رخ داد افزایش خوانایی را با تمام وجودم احساس می کنم و محمترین نکته هم همین است. ممنون آقای محمد زاده بخاطر تلاشتان برای ارتقای هویت بصری، و افزایش خوانایی فونت فارسی بعد از قریب به 40 سال سکون در این حوزه

        1. صفر نیست… ستاره است!… احتمالاً یجورایی ابراز تشکر و رسوندن این مفهومه که مثلاً پیام شما رو خوندم و دمت گرم و از این قضایا!

  12. دوستان افتخار و مهم ترین را حتی اگر اشتباه تایپ کنیم هم در حین خواندن درست خوانش می شود. مهم هدف نویسنده از محتوی است نه ظاهر واژه ها.

  13. سلام به دوست عزیز و خلاقم
    اتفاقا اخیرا داشتم، یه مقاله ای رو از شرق میخوندم و توجهم به قلمش جلب شد، که چقدر جدید، ملیح و خواناست! تازه الان فهمیدم که این کار شماست!
    مایه خوشحالیه…

  14. درود بر مسعود عزیز.
    جرات و زحمت‌هایی که برای طراحی قلم و و حروف فارسی می‌کشی جای تقدیر داره و ستودنیه. امیدوارم روزبه‌روز شاهد اتفاق‌هایی بزرگتر و حرکت‌های قوی‌تر از تو و باقی دوستانی که دلشون به‌حال قلم و خط فارسی می‌سوزه باشیم.
    آرزوی کامیابی

  15. فونتای فارسی مثل زامبی شدن. فونتای تیتر و… مثل زامبی ها هی از تو گور در میان تو شهر می لولند. جلو مغازه ها، سر کوچه ها، تو جیب ما تو کیف ما تو دفتر وکتاب ما… فرقی نمی کنه همه جا مثل روح های سرگردان می چرخند… مرسی آقای محمدزاده که شما حداقل دنبال این زامبی ها را نیافتادی و راه خودتو پیش گرفتی و مرسی به روزنامه شرق که قدر کار شما رو میدونه…

  16. این روزا به ازای هر یک سره هزار ناسره پیدا می شه. امیدوارم خیل کارهای کپی و بی اساس و ساده انگارانه باعث نشه اصالت کارهای استاد محمدزاده دیده نشه. جای تاسف داره که بعضی وقتا جوونه های نایاب میان علفای هرز پنهون میشن. بعضی ها هم اینقدر به اون علفای هرز میدون میدن که عمر جوونه ها به یه بهار هم نمی رسه. صد خزون استوار و هزار بهار شکوفا باشید استاد.

  17. آقای محمد زاده عزیز
    ممنون بابت زحماتی که کشیدید
    لذت بردم و میدونم که حتما خوانندگان این تایپ فیس هم لذت خواهند برد
    به امید موفقیت های روز افزونتان

  18. دکترمحمدزاده ی عزیز خسته نباشی
    کار بسیار مهمی انجام دادید
    مطمئنا در آینده ای نه چندان دور اسم شما رو خیلی بیشتر از اینها خواهیم شنید
    امیدوارم حرکت آموزشی ی علمی شما سر لوحه ی کار دوستانی قرار بگیره که هنوز درگیر فرهنگ شفاهی و سنتی آموزش تایپ دیزاین هستد و بیشتراز اینها به این ایمان دارم که این سالها، شاخه ی طراحی فونت خیلی سریعتر از گذشته به همت شما و برخی دوستان داره به سمت استانداردهای جهانی ی این مقوله حرکت میکنه .
    امیدوارم برخی دوستان که همیشه لب به انتقادهای نا ثواب باز میکنند بیشتر مطالعه کنند و نقد سازنده رو مطلع حرفهای خودشون قرار بدند

  19. تبریک فراوان در راستای اشاعه فرهنگ فونت فارسی، ارایه قلم و تایپ فیس شرق از لحاظ بصری و زیبایی شناسی تلاشی بسیار مهم و قابل تقدیر است چرا که خوانایی در مقیاس کوچک یک الگوی بارز و بسنده برای فونت های متن خواهد بود …
    مسعود سالیان سال در حوزه طراحی فونت با نگرش و اخلاق تخصصی طراحی به باطن حروف و بطن سواد بصری حروف تسلط دارد، این تلاش در سال های آتی پررنگ تر و قابل روئت است …
    از دوست عزیزمان مسعود نهایت تشکر را داریم، انشاالله شاهد موفقیت ها و پیشرفت های روز افزون از دکترمحمدزاده عزیز باشیم…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *