تغییر شکل فونت محبوب میترا!

طراحى فونت و يا ايجاد حركت‌هاى خاص در اين زمينه بستر بسيار مناسبی براى همه علاقمندان به اين حوزه می‌تواند باشد، بسترى كه در صورت به نتيجه رسيدن و مقبوليت عام و خاص، تأثيری شگرف بر فضاى نوشتارى و ديدارى ایجاد مى‌كند و جزئى از سرمايه‌هاى فرهنگى مى‌شود. و صد البته داشتن دانش و آگاهى كافى شرط مهمى براى ورود به اين قلمرو است چرا که در غير اين‌صورت نتيجه‌اى در بر نخواهد داشت. پست امروز اختصاص به طراحى و دفرمه كردن فونت محبوب ميترا دارد که با هم توضيحات شهاب سياوش را درباره اين پروژه مى‌خوانيم:

«یادم هست هفت هشت سال پیش، بازار فونت‌های به اصطلاح کج و کوله  و بازی با فواصل و جایگاه حروف و مخصوصا نقطه‌ها داغ بود. اما معمولا این قبیل تغییرات، دستی انجام می شد. به این فکر افتادم که این کار را به صورت یک فونت یونیکد عملی کنم. می‌دانم که الان خواندن این سطور برای خواننده بسیار عجیب خواهد بود، چرا که هم‌ اکنون ممکن است یک دوجین فونت مختلف دفرمه موجود باشد؛ اما در آن سالها به غیر از همان ۴۰ فونت برنا رایانه خبر خاصی در دنیای طراحی فونت نبود.
ایده‌ی اولیه‌ی من تغییر در فونت میترا بود. می‌خواستم یک فونت Distorted فارسی یونیکد داشته باشیم. در آغاز تمام نقطه‌ها و فضاهای خالی حروف را از جای اصلی‌شان فراری دادم. بعد به سراغ گلیف‌های میانی رفتم و آنها را از بیس‌لاین با تناسب‌های مختلف جابجا کردم. همچنین تمام گلیف‌های میانی ۱۸۰ درجه فلیپ شده‌اند. گلیف‌های پایانی هم از انتها کوتاه‌تر شده و در جای خود آرام گرفتند. نکته‌ی آخر هم این بود که حتی در گلیف‌های مشابه سعی می‌کردم که فرم‌های مختلفی ایجاد کنم که مثلن چهار گلیف «ط» با هم و با چهار گلیف «ظ» یکسان نباشد. پس از این مرحله سعی کردم تمام اتصالات را بررسی کنم که در این حالت جابجایی نقطه‌ها و بالا و پایین رفتن حروف، تداخل و درهم رفتگی خیلی زیادی در کلمات و عبارات مشاهده نشود. از آنجایی که این فونت در واقع یک فونت نرمال برای خواندن و نوشتن آسان نیست .در هر اتصال و نزدیکی، امکان در هم رفتن حروف وجود داشت و این درهم رفتگی می‌بایست به گونه‌ای می‌بود که نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد!»

A

 

 

7  8  9 10  11  12 B  C 39 43  41  42  44  45 46  47  48 49  50
این فونت بعدتر در وب سایت Behance به عنوان پروژه‌ی برگزیده‌ی تایپوگرافی انتخاب و در لیست سایت TypographyServed قرار گرفت. (تنها پروژه‌هایی که توسط سردبیران زیرمجموعه‌های Behance انتخاب می‌شوند در سایت‌هایی مانند TypographyServed لیست می‌شوند.)

TS
به تازگی با آوت لاین کردن این فونت و نزدیک کردن حروفش به میزان فضای چند گلیف به یکدیگر که حالتی شبیه به سیاه‌مشق ایجاد می‌کند، فونت جدیدی به خانواده‌ی فونت Mitra_deformed اضافه کرده ام.

36  40

برای دانلود رایگان این فونت‌ها به این لینک مراجعه کنید.


image 
imageimageimage
  1. خواهشی از دوستان روزرنگ:
    علاوه بر انعکاس آثار دوستانی که علاقمند به انتشار تجربیات خود در تمام سطوح هستند، سطحی از شان کل سایت حفظ شود تا اساتید هم علاقمند به انتشار کارهایشان در این فضا بمانند.
    با سپاس

  2. با تشکر از آقای سیاوش و روز رنگ که با مطالب و اخبار جذاب ، باعث تداوم کیفیت در مشق نظری علاقه مندان هستند..

  3. این هم واقعا یک فونت کاملا dirty هست.تلاش طراح در بر هم زدن همه قوائد و ساختار حروف آنهم بدون اجازه صاحب اصلی اثر نشان از حرفه بودن ایشان دارد.
    ممنون از روزرنگ به خاطر تلاش و دقت در ارائه مطالب مفید

  4. ممنون از روز رنگ عزیز که علی رغم خستگی های روزانه در این روزگار بی رحم، با این پروژه های منزجر کننده خودش، خستگی رو به تن آدم مینشونه!!! شما میخواید با این مطالب جوانان و دانشجویان رو راهنمایی کنید یا اینکه بیشتر به گمراهی و انحراف بکشونید!!! واقعا هرکس بیاد و یه لگد بزنه تو سینه ی حروف فارسی، این میشه خلاقیت و ابتکار و نو آوری در طراحی گرافیک!!! واقعن خط فارسی امروز به یک چنین تایپ فیس هایی نیاز داره!!!
    نوشته اید: “و صد البته داشتن دانش و آگاهى کافى شرط مهمى براى ورود به این قلمرو است چرا که در غیر این‌صورت نتیجه‌اى در بر نخواهد داشت.” حال به نظر شما کج و کوله کردن حروف تخصص میخواد!!! لا اله الا…

    1. من برعکس شما فکر میکنم تیم روزرنگ خیلی هوشمندانه دارند پیش میرن . اون مقدمه چیزی رو تایید نکرده و کاملا دو پهلو نوشته شده، یه معنیش اینه آقا اینکاری که منتشر کردیم نتیجه ای نداشه، ببینید و نکنید! قرار نیست هی کار درجه یک اینجا ببینیم. یه وقت کاری گذشته بایدبشه که مورد نقد و انتقاد همه قرار بگیره که دیگه تکرار نشه عزیز من. شما باید جامع تر نگاه کنی. من با این رویکرد کاملا موافقم، به هرحال این هم یه تلاشی بوده و ممکنه مثل بعضی آچارهای جعبه ابزار فقط سالی یه بار استفاده بشه و مثل همه فونت ها نقش آچارفرانسه رو نداره.

  5. این کار به عنوان تجربه شخصی ارزش داره اما برای انتشار در روزرنگ مناسب نیست.
    از دیدنش چیزی به آدم اضافه نمیشه.

  6. اگه منتقدین ما اینان که …

    اصحاب نقد و حضرات منتقد در نظر داشته باشن یک تعریف مشخص و معین از ” راست و ریست ” ارائه بدن ، واکاوی مفهوم کج و کوله پیش کش تون !
    زمانیکه واژنگار ( الفبا ) در باستان بدست باستان خط نگاران مادی به پارسی( آنچه میخی نامند) تغییر شکل داد و تعداد حروف کاهش یافت و فرم و گرافیکش به هم خورد تمام کاتبان و لوح نویسان به خشم آمدند و جامه دران و نفیر کشان از هم وا جهیدند و به بیابانهای دور و نزدیک خزیدند
    اساسن هیچ کار نوآورانه و خلاقانه و ساختار شکنانه ایی که یک گام خط و خطاطی را در طول تاریخ رو به جلو برده باشد در ذهن دگم چنین منتقدان منجمد الا فکری شکل نگرفته که نگرفته ..
    فونت تعریف دارد : عنوانی و متنی
    در مسیر فونت های عنوانی آنچه توسط شهاب سیاوش طراحی شده یک ساختار شکنی ساختارمند یا یک نظم ِ منظم و دوست داشتنی ست . دست مریزاد

    1. تمام کاتبان و لوح نویسان به خشم آمدند و جامه دران و نفیر کشان از هم وا جهیدند و به بیابانهای دور و نزدیک خزیدند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *