دومین دوسالانه طراحان بسته بندی کشور در مهرماه آغاز خواهد شد

نشست خبری دومین نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی کشور با حضور نمایندگان خبرگزاریها و رسانه ها و همچنین عکاسان مطبوعاتی ۲۷ شهریور با حضور امرالله فرهادی داور و مشاور دوسالانه، ایمان آل مظفر دبیر، علیرضا مصطفی‌زاده ، داور و مهرداد ذوالنور عضوهیات مشاوران  در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

آل مظفر در ابتدای این نشست اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ وبسایت «بسته‌ها» را راه‌اندازی کرده ایم. و پس از برگزاری سومین دوره این رویداد در سال گذشته، دوره شش ماهه طراحی بسته‌بندی را لانچ کردیم. وی افزود: امسال فراخوان دومین نمایشگاه آثار طراحان بسته‌بندی کشور منتشر و ۳۴۳ اثر از ۸۸ طراح دریافت کردیم. بخش حرفه‌ای، خلاقیت‌های تجربی و دانشجویی، بخش نگاه ویژه و بخش استودیو برتر سال، چهار بخش نمایشگاه این دوره را تشکیل می‌دهند.

آل مظفر خاطرنشان کرد: امسال برخلاف انتظار، محصولات غذایی کمتر شرکت کرده بودند و فروشگاه‌ها و رستوران‌های زنجیره‌ای (فست فودها) حضوری پررنگ داشتند. در بخش حرفه‌ای هم آثار زیادی دریافت کردیم، اما در بخش دانشجویی ۴۳ اثر دریافت شد و فقط ۵ اثر وارد نمایشگاه شد. وی افزود: در مجموع ۸۴ اثر از ۵۱ طراح انتخاب شد تا در نمایشگاهی از ۱۴ تا ۲۵ مهر در نگارخانه استاد ممیز خانه هنرمندان به نمایش دربیایند. او اشاره کرد داوری این دوره با سخت گیری و و سواس و حوصله فراوان در سه مرحله برگزار شد تا روز جمعه ۲۱ مهر مراسم اهدای جوایز برگزار ‌شود. این فراخوان در چهار بخش حرفه‌ای، خلاقیت‌های تجربی و دانشجویی، نگاه ویژه و استودیوی برتر سال برندگان خود را خواهد شناخت.او با بیان این‌که این رویداد امسال با یک غافگیری همراه خواهد بود، گفت:‌ ما از یک استودیوی خارجی بسیارمهم و خوش نام برای حضور در این دوسالانه دعوت کردیم که با حضور آن‌ها، سخنرانی و ورک‌شاپ‌هایی را برگزار خواهیم کرد.
او همچنین اضافه کرد: خیلی‌ها از من درباره منفعت و درآمد این کار را می‌پرسند؛ پاسخ من این است که اگر تولید ایرانی و تاثیر گذاشتن روی رزق و روزی خودمان مهم است، پس این کار را انجام می‌دهیم. ما نمی‌خواهیم شاهد این باشیم که جایگاه تولیدات ایرانی با وارادات تولیدات خارجی که بسته‌بندی‌های مرغوبی دارد، از بین برود. ما مشکلات این راه را پیدا می‌کنیم و در این زمینه دست به تولید منابع می‌زنیم. ما ایران را دوست داریم و می‌خواهیم روزبه‌روز بیشتر رشد کند.

در ادامه امرالله فرهادی با بیان این‌که برگزاری چنین رویدادی هزینه و زمان زیادی می‌خواهد، گفت: این زحمت‌ها برعهده ایمان آل مظفر بوده است. ما فقط در این رویداد حضور داریم و از آن حمایت می‌کنیم، زیرا یک عمر کار کردیم و زمانی بود که «دوزار» برای کارمان ارزش قائل نبودند. انتظار داریم کسانی که درآمدشان از تولید کردن به‌دست می‌آید، از کپی‌کاری و نگاه «سرسری» و «بزن برویی» دست بردارند.
فرهادی اظهار کرد:‌ امیدوارم درهای این بازار بیش از این باز شود تا صاحبان چنین رفتارهایی، سرشان به سنگ بخورد. در خارج از کشور، دانشگاه‌ها بورسیه‌های دانشجویی می‌دهند تا دانشجوها در زمینه طراحی بسته‌بندی، نوآوری داشته باشند. او درباره کیفیت آثار ارائه‌شده به دبیرخانه این رویداد نیز توضیح داد:‌ کیفیت آثار این دوره نسبت به دوره قبل، تا حدودی افت کرده و همچنان بخش عمده‌ای از کارهای تولیدی و خلاقیت‌ها به این مسابقه راه پیدا نکرده‌اند. در حالی‌ که این رویداد تنها جریان علمی در زمینه طراحی بسته‌بندی در کشور است.

فرهادی گفت: ما فکر می‌کردیم داوری آثار، کار سختی باشد؛ اما این‌طور نبود. امیدوارم سخت‌گیری‌ها در این زمینه روزبه‌روز بیشتر شود تا شاهد کارهای ناب و درجه یک باشیم و امیدوار باشیم روزی فرنگی‌ها از ما کپی کنند. ما فکر می‌کردیم در زمینه استفاده از متریال‌های خاص، شاهد نوآوریی‌های خاصی باشیم، اما آنچه به دست ما رسید، زیاد نبود. در خارج از کشور، استودیوهای تخصصی دیزاین، شاخه‌های مختلفی دارند و کار برندینگ نمی‌کنند. در زمینه بسته‌بندی نیز اگر جایی در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی فعال است، در حوزه‌ دیگری کار نمی‌کند. فرهادی همچنین تاکید کرد ‌که این رویداد، رویدادی آموزشی نیز هست.

امرالله فرهادی که یکی از داوران دوسالانه آثار طراحان بسته‌بندی است، گفت: انتظار داریم، کسانی که درآمدشان از تولید کردن به‌دست می‌آید، از کپی‌کاری و نگاه «سرسری» و «بزن برویی» دست بردارند. بسته‌بندی یکی از بخش‌های پیچیده طراحی و گرافیک است و معمولاً در این زمینه ضعف داریم و قصد داریم دوره‌های ۶ ماهه تکمیلی برای دانشجویان علاقه‌مند به طراحی بسته‌بندی برگزار کنیم.

این گرافیست درباره مهمان‌های خارجی این دوره گفت: همان طور که آقای آل مظفر گفت : دوسالانه – یکی از استودیوهای برند دیزان را از ارمنستان دعوت کرده‌است. که از مهمترین استودیو های طراحی بسته بندی و اصولا برندینگ به شمار میآید و این اتفاق ِ بسیار مهم و تاثیرگزاری خواهد بود. سپس پوستر این رویداد که توسط برگزیدگان سال گذشته طراحی شده و نیز همچنین لوگوی استودیوی مهمان – با نام استودیو بک بن – backbone– برای رسانه ها رونمایی شد.

در ادامه، علیرضا مصطفی‌زاده  با بیان این‌که برگزاری این رویداد، یک حرکت خودجوش است، گفت: این کار مانند هر حرکت خودجوش دیگری براساس نیازهای جامعه به‌وجود آمده است. زمانی که هیچ‌کس حاضر نیست، متولی برگزاری نمایشگاه بسته‌بندی شود، آن هم در حالی‌ که این کار به اقتصاد و فرهنگ ما وابسته است، چاره‌ای نمی‌ماند به‌جز این‌که افرادی مانند اقای آل مظفر دست به کار شوند.او با اشاره به گسترش حضور محصولات مرتبط با بسته‌بندی در میان مردم، اظهار کرد: کدام موضوع و تولید، تا این اندازه و با این تیراژ بالا در دسترس مردم است؟ آیا تاثیر فرهنگی بسته‌بندی‌ها کم است؟ ما جای خالی بسته‌بندی‌های ارسالی این مسابقه را در بازار می‌دیدیم. اگر سازمانی متولی این کار بود که دستش در این زمینه باز بود، ما شاهد حضور آثار خوب در بسته‌بندی بازار بودیم. امیدوارم روزی به‌طور جدی و واقعی متوجه این نیاز شوند.

آل مظفر نیز با تاکید بر این‌که ما تلاش میکنیم در شأن بسته‌بندی کشور، تاثیر خود را بگذاریم، درباره معرفی برگزیدگان این رویداد به بازار کار، توضیح داد:‌ در وب‌سایت ما، اطلاعات طراحان و شماره تلفن آن‌ها وجود دارد و ارتباط گیری با آن‌ها به‌راحتی ممکن می‌شود. از طرفی ما سعی می‌کنیم پس از تمام شدن نمایشگاه در ایران، در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته باشیم.

سپس مصطفی‌زاده افزود: وقتی یک کالا با بسته‌بندی در تیراژ چندصد هزارتایی در کشور پخش می‌شود، آیا تأثیر فرهنگی آن کم است؟ آن هم در شرایطی که شمارگان کتاب‌های ما به شدت کاهش یافته و گاهی دو رقمی شده است. این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: در دوره کارشناسی گرافیک 6 واحد بسته‌بندی و تبلیغات داریم و دانشجویان قرار است در طول یک ترم این واحدها را پاس کنند نکاتی را بیاموزند، هر چند که کافی به نظر نمی‌رسد، اما دانشجو می‌تواند اصول اولیه بسته‌بندی و دیزاین را فراگیرد و خودش این راه را در بازار کار انجام دهد.

در انتها فرهادی تاکید کرد: ما در داوری آثار، به کسی نان قرض نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم اسم و رسم ما خراب شود. زنده‌یاد مرتضی ممیز – گرافیست – می‌گفت که طراحی روی بسته یک کبریت هم به اندازه یک پوستر، فکر و کار لازم دارد. او درباره وجود رنگ و بوی بومی و محلی در طراحی بسته‌بندی، تاکید کرد: اول باید دید یک کالا تا چه اندازه بومی است، بسیاری از کالاهای مصرفی در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی بسته‌بندی تابع استراتژی مارکتینگ است.

مصطفی‌زاده نیز با اشاره به بخشی از مشکل کپی‌کاری و تقلید در بسته‌بندی‌های ایرانی، از طراح‌هاست؛ اما بخش عظیم این اشکال به سفارش‌دهنده‌ها بازمی‌گردد. بسته‌بندی تابعی از نیاز بازار و طرز تفکر مردم است. وقتی مردم فکر می‌کنند، جنس خارجی بهتر است، چطور ممکن است بسته‌بندی ما رنگ قومی بگیرد؟ این‌ها تناقض‌هایی است که ما با آن‌ها روبه‌رو هستیم. برای این کار باید ابتدا مفاهیمی مانند اصالت بومی را تعریف کنیم سحنان خود را به پایان رساند. لازم به توضیح است دوسالانه ی این دوره در روز جمعه ۲۱ مهرماه برندگان خود را طی مراسمی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان خواهد شناخت.

 


image 
imageimageimage