رونمایی از پوسترهای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

پوسترهای سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در غیاب خبرنگاران، با حضور هوشنگ توکلی، رضا بابک، مدیرکل هنرهای نمایشی و اعضای دبیرخانه جشنواره سی و هفتم در محل دبیرخانه این جشنواره رونمایی شد.

جلسه رونمایی ظهر روز چهارشنبه سوم بهمن با حضور هنرمندانی چون هوشنگ توکلی و رضا بابک و مدیرانی چون شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، نادر برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سعید اسدی دبیر بخش بین‌الملل و دیگر اعضای دبیرخانه جشنواره برگزار شد.

در این جلسه نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره‌ اظهار کرد: خوشحالم که با وجود تمام مشکلات و مضایق که در جریان آن هستید به این ایستگاه مهم رسیده‌ایم. شاید این سوال پیش بیاید که چرا این جلسه در دبیرخانه برگزار شده است و در جواب باید به سمینار چهل سالگی انقلاب اشاره کنیم که از روز شنبه ششم بهمن آغاز می‌شود و ما نمی‌خواستیم رونمایی از پوستر به آن روز برسد و با خود فکر کردیم که پیش از پایان هفته به شکلی خودمانی و در محفلی صمیمی انجامش دهیم. ممکن است دوستان رسانه از ما ناراحت شوند اما روابط عمومی جشنواره گزارش این جلسه را به شکل کامل برای رسانه‌ها ارسال خواهد کرد.

وی با تشکر از سعید رضوانی مدیر هنری و هویت بصری جشنواره، تأکید کرد: بحث هویت بصری و زیبایی‌های این رویداد مهم برای ما اهمیت بسیار داشت و در حد امکانات‌مان تلاش کردیم تا این مهم را از دست ندهیم و در اقلام تبلیغاتی‌مان مراتب زیبایی‌شناسی را در حد امکان رعایت کنیم. بحث پوستر از روز نخست با توجه به حواشی‌ که همواره داشته است برای‌مان از اهمیت بالایی برخوردار بود. این سه پوستر محصول ۱۰ ماه تلاش دبیرخانه است و آقای رضوانی و دوستانش‌شان در این ۱۰ ماه ایده‌هایشان را به ما منتقل کردند و امیدارم مورد توجه هنرمندان و مدیران قرار بگیرد و اگر کم و کاستی‌ای هم داشته است به حساب من بگذارید.

در ادامه این مراسم سعید رضوانی مدیر هنری و هویت بصری جشنواره‌ نیز درباره طراحی پوسترهای این دوره توضیح داد: ما تلاش کردیم از تجربیات سال‌های قبل استفاده کنیم و کارمان را از تیرماه آغاز کردیم. سعی کردیم همه چیز براساس یک سری اصول جلو برود. امروز شاهد رونمایی ۲ پوستر اصلی و یک پوستر بخش چهل سالگی هستیم. ۲ پوستر اصلی نیز یک و دو نیستند و هر ۲ اصلی‌اند و به فراخور مکان مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌چه برای ما اهیمت داشت این بود که در کنار جذب مخاطب خاص، توجه مخاطب عام را هم جلب کنیم.

وی درباره تکنیک استفاده شده در طراحی این ۳ پوستر گفت: ما در تکنیک و ایده‌پردازی به سمت مینیمالیسم رفتیم و در طراحی به سمت امپرسیونیسم و پست امپرسیونسم و از فرم‌هایی نزدیک به فضای تئاتری بهره بردیم و منتظر نظراتتان هستیم.

در ادامه عباس غفاری یادآور شد: ما امسال برای هر بخش نیز یک پوستر طراحی کردیم و در واقع به غیر از این سه پوستر، ۱۰ پوستر فرعی هم داشتیم.

در بخش پایانی مراسم نیز از ۳ پوستر طراحی شده برای سی و هفتمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر رونمایی شد.


image 
imageimageimage
  1. تلاش هنرمند در طراحی پوستر قابل تقدیره منتها استفاده از تکنیک های نزدیک به نقاشی فکر نمیکنم چنان ربطی به هنر نمایش داشته باشه که بیشتر تمایل به نمادگونگی و رازآلودگی داره و نمادین هست و بهتر بود آیکونیک بود تا تزئینی ، فقط شخص یا گروهی که از دوستان طراح بوده اند و به نظرم مسئولیتی در جشنواره دارند مثل طراحی هویت و پوستر نبایستی در بخش رقابتی بخش پوستر و عکس هم حضور داشته باشند آن هم با چندین و چندکار که با مشاهده تعداد بالای آثار پذیرفته شده از این دوستان نوعی تبعیض در شانس انتخاب آثار طراحان دیگر توسط هیئت داوران صورت پذیرفته است.

  2. اون از پوستر جشنواره فیلم فجر، اینم از پوستر جشنواره تئاتر… چه اصراریه امسال تندیس و المان جشنواره رو برداریم تبدیل به نقاشی کنیم اسمشو بزاریم پوستر آخه؟
    واقعا این دو پوسترها نتیجۀ 10 ماه ایده پردازیه؟

  3. گاهی اوقات خوبه که وقتی میبینیم تو کاری به نتیجه نرسیدیم خودمون کنار بکشیم و جرأت پذیرشش رو داشته باشییم.
    وقتی ده ماه به “هیچ” می‌رسه فقط و فقط باید کنار کشید گفت نشد!

  4. در همان خط اول همه چیز به روشنی توسط روز رنگ نوشته شد :
    در خط اول نوشته شده :”در غیاب خبرنگاران”….
    این کلمه همه ی داستان را لو میدهد .. و البه پشت پرده ی داستان را

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *