رونمایی از پوستر بیست و پنجمین هفته کتاب

پوستر بیست و پنجمین هفته کتاب اثر محمد اردلانی رونمایی شد.

در این پوستر  کتابی ساده با جلدی حاوی نقوشی که نمایانگر نقشه ایران هستند طراحی شده است.

در قلب این پوستر نشان آشنای هفته ی کتاب به شکلی نوستالوژی همانند سال های آغاز این رویداد خود نمایی می کند.

در حاشیه این پوستر نیز این پیام به چشم می خورد: آینده ی روشن با خانواده کتابخوان’.

هفته کتاب مجموعه مراسمی است که از سال 1372هر ساله در آبان ماه به ابتکار و هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط خانه کتاب برای ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود و امسال بیست و پنجمین دوره ی آن از 20 تا 26 آبان ماه برگزار خواهد شد.

 


image 
imageimageimage
  1. خسته نباشید به محمد اردلانی ولی از ایشون انتظار طرح به مراتب بهتری نسبت به این طرح میرفت به نظر من ظاهراً خیلی عجله ای صورت گرفته و فاقد ایده ی خاصی هستش به چشم بیاد!

    1. همینکه از نوشتن نام کامل فرار می کنید خود گویاست که می تونید نقدی نداشتید و فقط می خواستی غری بزنی و یه حرف نا حساب و خداحافظ
      التماس شجاعت

    2. داداش با کی مشکل داری ؟ با ایران و نقشش یا با کتاب و کتابخوانی یا گرافیک یا استاد اردلانی ؟
      برادرِ من یه نگاه به پوستر های این چند ساله ی هفته ی گرافیک اگر بندازی و سر سوزنی گرافیک بدونی و تا حالا یه کار ولو کارت ویزیت برای یه سازمان زده باشی، قسم خواهی خورد قبولاندن چنین اثری و نهایتا منتشر شدنش هرچند فرمالیستی، یه اتفاق جدا نادر و واقعا خوبه. در مقایسه با پوستر های آقای اردلانی این طرح جزو شاهکاراشون قطعا نیست ولی در مقایسه با پوستر های هفته ی کتاب این چند سال گذشته جدا با یه کار شاهکار روبرو هستیم ! بی انصافی می کنید به خدا

  2. کاملا با ذائقه ی مسئولان که این رویدادها رو( مثلا ) مدیریت میکنن خوانایی داره
    کاملا بی ایده.کاملا بی ارتباط با شعار و رویکرد .سرگیجه آور
    محمد اردلانی برای پوستر ایده نداشته یا ترجیح داده که ایده ی مدیران رو عین به عین اجرا کنه .حتی تو بحث فرمالیستی هم این کار از پوسترهای تازه کار و ناشی خام دستانه تر کار شده.
    استفاده از رنگ طلایی هم یه فرار به جلو بوده .اردلانی فکر میکرده(چه ایده ی خودش بوده چه فقط ایده مدیران رو اجرا کرده)با این کار این امکان رو فراهم میاره که ارزش مضاعفی به کارش بده که برعکس .حیف رنگ که برای این کار اصراف شده.
    از ارتباطش پوستر به موضوع و شعار مشخصا انتظاری نمیشه داشت چون سفارش رو محول کردن به کسی که بیشتر سابقه ی کاریش راه اندازی ورک شاپ وطراحی هایی تو زمینه مذهبی(بی ربط با موضوع کتاب و این حیطه ) هست و پوستر میشه یک کار در حد یه اتود فرمالیستیه ده دقیقه ای خام دستانه و ناشیانه از ایشون.
    متاسفانه عادت کردیم به
    طراحی نشدن هویت بصری یک پارچه ی باکیفیت برای این رویدادها
    و طراحی شدن پوسترهایی بیگانه و بی محتوا و اغلب در اجرا افتضاح
    تعهد طراح به خوراک بصری که به جامعه اش میده خیلی بیشتر از موارد دیگه مهمه آقای اردلانی
    اونچه از طراح گرافیک باقی میمنونه آثارشه…
    بیشتر دقت کنید

    1. علی آقا درسته که از هنرنجویان تنبل و حراف امروز اصلا نباید توقع مطالعه و پژوهش داشت ولی یه سرچ ساده توقع زیادی نیست به خدا!
      با یه گوگل ساده می بینید که ایشون صد ها پوستر فرهنگی و هنری و … دارن که اتفاقا آثار بسیاری هم در حوزه ادبیات و کتاب داشتن. به خصوص با موضوع کتاب اینقدر سفارش داشتن قبلا که یه نمایشگاه انفرادی فقط از کارای ایشون با همین موضوع پوستر کتاب برگزار شده. مشخصه که شما نه ایشون و نه آثارشونو نمیشناسید یا با همون چنتا اثر مذهبیشون مشکل دارید که به واسطه ی اونها می خواید خودشونو زیر سوال ببرید !

      1. اگر نمایشگاه پوستر کتاب توی ارسباران رو میگید بله اون ها رو دیدم اتفاقا روزرنگ هم خبرش رو گذاشت رفتم دیدم و سفارش دهنده نداشت بیشتر کارها و از اجرای ضعیفی برخوردار بود این هم لینک خبر روزرنگ که همیشه بی طرف بوده و منتشر کرده هر خبر نمایشگاهی رو:
        https://www.roozrang.ir/%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%B6/

        1. منم اون نمایشگاه و دیدم و البته نسخه ی اصلی چن تا ازون کارهایی که گفتید بدون سفارش دهنده بوده ولی نهاد کتابخونه های عمومی کشور یا … روی لباس، بادکنک پوستر و … منتشر کرده رو دارم.
          البته شمام اگر پای ثابت مطالعه و اهل کتابخونه می بودید حتمن کارهای ایشونو دم در کتابخونه محل زنددگیتون می‌دیدید دوست عزیز. من هنرجو هستم و بی ادعا و چن تا دونه سفارش بیشتر نداشتم ولی کاش شما که اینقدر با توپ پر حمله کردید دو کلام حرف حساب می بدید یا جز لینک یه پوستر خوب استاد اردلانی، یه لینک از پیج آثار خودتون میزاشتید که بتونیم با چه مقیاسی باید حرفای شمارو حساب کنیم که اینقدر پرت به نظر نیاد!

      2. دوست عزیز مگه بقالیه که میگید صدهااا.بحث تعداد نیست.عیار آشنایی ایشون با این حیطه از پوسترش مشخصه.
        کم گوی و گزیده گوی چون دّر .اکثر کسایی هم که نظر دادن نگفتن به چه دلیل کار این به اصطلاح استاد خیلی خوب شد و کسایی که میگن بده کار ضعف داره آدمای بدخواهی هستن.
        هنرجوی عزیز برادرانه میگم بت کسی رو برا خودت بت نکن بعدها میفهمی چرا

  3. به زعم حقیر با اثری فرمال ولی به دور از جنگولکبازی های این روزهای گرافیک ایران رو به رو هستیم که بسیار ساده و جذاب، تمام استاندارد های مفقود در پوستر های سازمان های کشور را داراست. تبریک به استاد اردلانی با این اثر بدیعشون

  4. پوستر خوب و استاندارد می باشد. حرفه ای ها میدانند که چقدر سخت هست که برای ارگانهای دولتی پوستر ساخت. هم سفارش دهنده راضی باشد و هم یکسری اوصول و قواعد خودمانی در کار رعایت بشود. معمولا برای چنین کارهایی نظرات بیشماری از طرف سفارش دهنده ها برای طراح و کار تحمیل می شود و کار طراحی بسیار سخت و فرسایشی می شود. تجربه زیادی می خواهد تا بتوان از این آزمونها سربلند بیرون آمد. البته قابلیتهای آقای اردلانی بنا به فعالیتهای قبلی ایشان بیشتر از اینها است.
    از دوستان دیگر نیز میخواهم که اگر تجربه چنین طراحی هایی را ندارند الکی نظرات احساساتی و عشق و لاتی ننویسند.

    1. جناب اللهیاری عزیز
      توی متن نظر شما من به دنبال مخاظب و نقش اون توی این پروسه سفارش تا اجرا.که صد حیف که شما مخاطب رو حساب نکردید!!
      اگه بنا باشه رضایت سفارش دهنده و ارگان دولتی برادر کارهایی مثل پوسترهای تئاتر سالهای پیش رو شاهد هستیم.
      شما از سختی کار میگید این سختی جایی ارزشمند هست که نتیجه و حداقل تلاشی که میشه به رو به جلو باشه نه درجا زدن
      بنده و خیلی های دیگه برای ارگانهای دولتی کار کردیم
      و طراحانی هستن که زیر بار ایده های کهنه و نخ نمای مدیران نمیرن و کار رو قبول نمیکنن.
      در مورد خط اول نظر شما من مایل هستم بدونم سنگ محک استاندارد بودن چیست؟یا خوب بودن که همه میدونیم نسبی هست رو چطوری تشخیص دادید؟
      با احترام

  5. اگر چه امروزه پسرفت رو در کار برخی از اساتید بنام مشاهده میکنیم.ولی بر خلاف اون در کارهای محمد اردلانی شاهد پیشرفت و نوآوری هستیم.باز هم تبریک و خسته نباشید به این عزیز

    1. پیشرفت؟ آقای اردلانی با این کار پیشرفت کرده؟کارهاشون رو ندیدید بهترین کارهاشون برای مترو و فرهنگسرای ارسباران بوده
      شماها از ایشون تعریف نکنید خیلی بهتره چون مشخصه که نه تجربه دارید و نه دانش کافی راجعب گرافیک و کارهای خود ایشون که جوایز هم گرفتن بابت کارهاشون

    1. قشنگ مشخصه اشتباه میزنی خواهر من
      روزرنگ از همه کار منتشر میکنه و از ایشون هم کار زیاد منتشر کرده حداقل سایت رو نگاه کن بعد نظر بده

  6. با احترام
    پوستر خوبی شده هست ولی به نظر بنده مفهوم کتاب خوانی را نمی رساند چون این متنی که نوشته شده (آینده ی روشن با خانواده کتابخوان) موضوع دارد.
    فونت هفته ی کتاب فونت عربی هست ای کاش از فونت شکسته نستعلیق استفاده می شد.
    البته تمامی این کلماتی که گفتم نظر شخصی هست استاد اردلانی بسیار کار های حرفه ای دارد و بنده در حدی نیستم که حرفی بزنم.
    با آرزوی موفقیت روز افزون به استاد اردلانی و طراحان گرافیک.

  7. سلام با درود و خسته نباشيد به آقاى اردلانى عزيز
    از ديدن اين پوستر واقعا لذت بردم .
    اين پوستر ،مثل همه كارهاى قبلى ايشون ، داراى حال و هوا ايرانى و سبك شخصى ايشون در طراحى پوستر هست.

  8. خیلی خوبه که طراح اینکار چندتا شاگرد و دوست داره که سریع به سایت روزرنگ میان و با بستن چشمهاشون، استاد استاد و حرفه ای حرفه ای میگن

    1. جانا سخن از زبان ما می گویی
      من موندم این استاد اردلانی که سرش تو کار خودشه و تو هیچ گنگ و باندی نیست چرا اینقدر خار شده در چشم بعضی ها، که هر وقت یه جا فقط اسم ایشون بیاد بلافاصله یه لشگر بدون نام که بعید نیست همشون یکی دونفر باشن با اسم های مستعار میان بدون در نظر گرفتن مبانی، چشمشونو می بندد و فقط بد و بیراه می گن.
      یه کم مردانگی، انسانیت یا حداقل شجاعت هنری هم بد چیزی نیست به خدا !!!

  9. کاملا مشخصه که اون شعار آینده ی روشن بعد از طراحی به طرح تحمیل شده، چون با وجود روشن بودن پوستر که مشخصه ای مورد علاقه ی آقای اردلانی هست ولی ایده ای صریح که لااقل بنده ی کمترین متوجه بشم نداره که خوب البته در متن خبر هم ذکر شده که فرمالیستیه و این قطعا عیب محسوب نمی شه. لااقل برای ایشون که ازشون صدها اثر با ایده های ناب دیدیم قبلا.
    ولی حرف دوستانی که با بلوا و بی ادبی فرم این اثر رو زیر سوال می برن رو نمی فهمم. مبانی و اصول گرافیک و هنر های تجسمی مشخص هست و کسی که یکم بدونه قطعا تایید می کنه که از نظر فرم واقعا این کار پخته و حرفه ای کار شده و ایرادی نمیشه به فرمش گرفت.
    پوستر خوبی شده که منو یاد اثر بسیار دوست داشتنی که برای دومین جشنواره بین المللی پوستر خلیج فارس زده بودن میندازه.

  10. پوستر خوبی است
    طراحی پوستر مناسبتی برای سازمان دولتی یکی از سختترین کارهاست که اگر به پوسترهای گذشته نگاه کنیم رد پای پوستر های کپی زیادی دیده میشه اما همین که به این پوستر نگاه میکنیم و در اولین نگاه بدون اینکه اسم طراح رو شنیده باشیم میفهیم که اثر و سبک تایپوگرافی آقای اردلانی است گویای همه چیز است فقط متعجبم از کسانی که تو عمرشون یه پوستر طراحی نکردند چه شکلی حاضر میشوند انتقاد کنند

  11. اگر استاد شیوا هم دنبال شاگردهای اینجوری بود حتما جای اینکه ازش انتقاد بشه بجاش تعریف الکی میشد
    کارهای نمایشی افراد نسل جدید باعث شده که گرافیک و پوستر برای مخاطب شوخی به حساب بیاد و کم ارزش

  12. ساختار پوستر حاضر مثل بقیه ی آثار اردلانی روحیه ی شرقی را منتقل می کند که با ارجاع به رزومه ی این طراح متوجه خواهیم شد که نقطه ی قوت تمامی کارهای ایشان همین است؛ مولفه ای که قطعا بسیاری از سفارش دهندگان دولتی را جذب می کند و اگر طراح باشید مفهوم “سفارش دهنده ی دولتی” را هم‌ خواهید فهمید..دشواری های طراحی گرافیک که مشتری محور است، یکی و دوتا نیست اما مجموعه ی این عوامل باید اثر قابل قبولی را رقم بزند.. به قول یکی از دوستان این پوستر نمی تواند جزو آثار شاخص آقای اردلانی محسوب شود، اما از همان مولفه های ارزشمند آثار طراح برخوردار است که باعث می شود آنرا به چوب دیگر پوسترهای ضعیف ملی نرانیم.

    1. من به عنوان کسی که از مولفه‌های آثار ایشون اطلاعی ندارم، خوشحال می‌شم شما دو تا رو برای من و یا دیگران تشریح کنید…

  13. نوع ادبیات و تعریف کامنت ها نشون دهنده اینه که یک یا دو نفر که حتا ممکنه خود طراح باشه دارن جوسازی میکنن و به به چه چه می کنند. ایشون و بسیای از طراحان جوان در حال کسب تجربه هستن و لطفا لقب استاد رو بیشتر از این لوث نکنید. استاد عنوان گرانقدریه که محصول سال ها تجربه و تلاش در ابعاد مختلفه نه صرفا گرفتن یک کلاس در یک دانشگاه که الان تو هر کوچه ای یه دانشگاه باز شده.

    1. چقدر پرتی دوست عزیز پر مدعا-هنوز نمیدونی استاد اردلانی تو هیچ دانشگاهی تدریس نمی کنن…موندم اونوقت به چه اعتباری جرات نظر دادن به خودت می دی – یه سرچ ساده تو گوگل بزنی می فهمی که اون طراحه نه شما که اینقدر کج فهمی که بداخلاقی هایی که تو ذهنته و عین خیالتم نیست که می تونه تهمت باشه رو به بقیه تعمیم می دی…. حالم از دنیای سیاه حسودای پر مدعا بهم می خوره

      1. متعجب خیلی
        خییلی

        از روزرنگ متعجبم که اجازه انتشار این نظر(اگر بشه بش گفت نظر.چون چیزی جز کلمات سخیف نیست) رو داده .
        روزرنگ واقعا؟؟!!

  14. پوستر بسیار زیبا و چشمگیری شده و خوشحالم که بعد از چند پوستر بی ارزش که اینروزها دیدیدم مثل پوسترهای نمایشگاه مطبوعات، بالاخره مسئولین فهمیدن که بجای سپردن سفارشات به پسرخاله و اقوام خودشون باید کار رو به کاردان ها بسپارند – در خصوص افاضه فضل برخی از دوستان لب و لوچه آویزان که عادت دارن با قضاوتهای مقرضانه و بی ارزششون خودوشونو مطرح کنن و بگن ما خیلی می فهمیم، باید بگم دوست عزیز بزرگترین حماقت اینه که وقتی سواد فهم یک چیز رو نداری سکوت کن تا بقیه به شعور نداشتت اینهمه نخندند…

  15. این پوستر هم ، مانند دیگر آثار زیبای جناب اردلانی دارای اجرایی سالم و حرفه یی است و در چهارچوب گرافیک سنتی ما جا میگیرد که منطبق بر ذائقه و زیبا شناسی رشد نایافته در سیر تحول هنر مدرن جهان دستگاه های اداری کشور استوار است.

  16. اینجا با نکته جالبی روبرو شدم
    تعریف کنندگان اسمهاشون رو شاخص نوشتن
    انتقاد کنندگان اسم کوچک و یا اسم مستعار نوشتن

    دسته اول قصد نشون دادن روابط دوستانه با طراح را دارند
    و دسته دوم از ترس برخوردهای بعدی توسط طراح و دوستان طراح به نام کوچک اکتفا کرده اند

    هر دو این دو نوع واکنش جای تاسف دارد برای فرهنگ و آزادی ابراز عقیده

    1. قطعا کسایی که تعریف و تمجید میکنن فقط دوستی و لطفشونو به شخص مورد نظر بیان میکنن
      و در مورد فرهنگ هم باید بگم که قطعا با شناختی که همگی از اجتماع امروزمون داریم و شاهدش هستیم اینه که جنبه انتقاد رو کمتر کسی داره و شخص نقد کننده گاها مورد هجوم غیر مستقیم شخص نقد شونده و اطرافیانش قرار می گیره،پس دلیل نبود اسم واقعی دوستان قانع کنندست…
      در مورد اثر هم باید بگم که نبود ایده با وجود چنین شعار پر محتوایی خیلی جالب نیست
      و حداقل اگر قرار بود بیشتر فرم گرا طراحی بشه حداقل از دو المان خیلی کلیشه ای کتاب(با این شکل و زوایه معمول) و نقوش تزئینی استفاده نمی شد
      و مورد دیگه هم اینکه از نظر رنگ بندی واقعا با محتوای آینده روشن هماهنگ نیست و برعکس خیلی سنتی هست
      در کل پوستر خیلی بدی نشده، ولی پوستر خوبی هم نشده و انتظار بیشتری می رفت

  17. من نه شخص طراح را می شناسم نه شاگردونه دوستش ….کارش را می بینم . درضمن کسانی که اینجا نظر می دهند لزومی به ارائه شناسنامه خودشون نیست که چقدر وچند سال کار حرفه ایی انجام دادندوشاید تجزیه وتحلیل خوبی هم بدهندکه به نفع طراح است این کامنت های بالا را که می خواندم بیتر شاخ وشونه کشیدن برای هم بودوبوی پاچه خواری وزدن الکی …بگذریم… طرح .خیلی شق و رق شده کمی لطافت ونرمی تو خطوط می داد بهتر بود منو یاد پوسترهای چپی اول انقلاب یا کشورهای کمونیستی بلوک شرق می اندازه ! نقشه ایران هم خیلی چکش کاری شده اون رنگ طلایی هم کمکی نمی کنه !! کمی تو فضا معلق شده !! وزن بصری کار با فضای مطالعه وسکوت وآرامش ولذت خواندن منافات داره !ناسلامتی کتاب یار مهربان وزیر ساخت ساز فرهنگ مکتوب باید باشه !!البته شاید طراح برای فرار از تکرار المان های کارهای 30سال پیش به کمترین (فقط کتاب )بسنده کرده !کاش طراح از مشکلات کار با مدیران کج فهم و یه دنده که خودشونو چون صاحب کار می بینند صاحب نظر هم می دانند چیزی می گفت !!

  18. دوستان کسی هست به من بگه این همه بلوا برا چیه !؟
    اهل کامنت گذاشتن نیستم ولی نتونستم از تعجب جلوی خودمو بگیرم. هر بار اسم این بنده خدا یا یکی از شاگردای شناخته شدش در یه خبر بُلد باشه بلا فاصله بلوا به پا میشه، تا پست رو کانال اومد دیدم و باز کردم، هنوز چند دقیقه ای فکر کنم از آپ شدنش نگذشته بود ولی چندین نفر اومده بودن و کوبیده بودن ایشونو منهای اینکه حرف قابل قبولی از اثر بزنن. همونطور که در متن خبر نوشتن این یه طرح فرماله که منهای نقوشش در زمره ی مینیمال جای می گیره. در این دسته بندی اگر بهش نگاه کنیم کاملا اصول رعایت شده و همه چیز کاملا تر و تمیز و حرفه ای کار شده. حالا اگر یکی کار ایده مدار دوست داره جای دیگه باید دنبالش بگرده چون اینجا قبل از دیدن اثر گفتن که این فررماله. همه چیز کاملا چفت و بست داره و فضای مثبت و منفی و لی لوت خیلی دقیق دیزاین شده. دیگه چی قراره میدیدیم که ندیدیم آخه !!
    بشینیم کارمونو بکنیم تورو خدا. اگر یه اثر خوب منتشر شد از خوبی هاش بیاموزیم و اگر یه اثر بدی داشت یاد بگیریم که در آثارمون از این ایرادها پیشگیری کنیم. و اگر خواستیم نقدی کنیم همیشه جانب انصافو رعایت کنیم. البته اگر بشه به این بد و بیراه گفتن هایی که اینجا اتفاق افتاد بگیم نقد!!!

    1. خود طراح گویا بچه های گروهشو بسیج کرده کامنت بذارن …جناب احمدی عزیز ماه صفر هستش راستگو بودن از صفات خوب ائمه و ایرانی ها هستش که امروزه روز باهاش غریبه ایم… از طراح بپرسید که آیا به گروه خودشون همچین حرفی زدند یا نه که بیایند و کامنت بذارند!!!

      1. از شاگرداشون بپرسید
        افتخار شاگردیشونو متاسفانه تا حالا نداشتم، بنده فقط از دیدن آثارشون لذت بردم و اگر یکیش هم با سلیقم سازگار نبود سعی کردم بررسی کنم تا سلیقه ی خودمو بشناسم. طراح خوبی نیستم چون نتونستم خوب سفارش بگیرم ولی فرق کار خوب و بد رو می فهمم و می فهمم این کار خوبه و دوسش ندارم یا بده و دوسش دارم. نه اینکه سواد نداشتمو به رخ بکشم و به کاری که از هر نظر سالمه بگم کار بد. تهش اینه که می گم مثلا از فلان کار خوشم نیومد یا اگر من بودم فلان کارو می کردم که بهتر بشه ولی دروغ نمی گم.

  19. حالا که آتیش حسادت ها خوابید زمان بهتریست برای نوشتن
    اثر خوبیست در ژانر خودش.
    به رسم وظیفه ی ذاتی پوستر، در خیابان ها، دیوار کتابفروشی ها و به خصوص تابلوی اعلانات دانشگاه ما بسیار بسیار خودنمایی می کرد. تابلوی اعلاناتی که تا به حال متوجه حضورش نشده بودیم. این اثر بسیار گیرا بود و در اطلاعرسانی موفق. از نظر فرم هم هر طور نگاه کنی ایرادی نداره واقعا. فضای مثبت و منفی کاملا مدیریت شده.
    تبریک به جناب اردلانی

  20. پوستر خوبی بود واقعا، ساده گرافیکی گیرا و بسیار گویا. البته یه جایی تندیسشو دیدم که تندیسش از پوسترشم جذابتر بود.
    یه خسته نباشیدم می گم به اونایی که زیر این پست عقده گشایی کردن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *