زیر سایه توهم!

انتخابات «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» رویداد صنفی مهمی است که به زودی برگزار می‌شود. مطلب پیش رو نقدی است براین موضوع که توسط یکی از کاربران ارسال شده و بدیهی است انتشار آن بیانگر نقطه نظرات روزرنگ نیست.

« توهم قدرت و شهرت در سایه مدیریت، متاسفانه در کشور ما به یک اپیدمی بیمارگونه تبدیل شده است و از طبقات بالای مدیرتی آغار می‌شود و بدون توقف تا مدیریت های خرد جامعه نیز سرازیر می‌شود. سیاستمدار، اقتصادان، پزشک، کارمند، کارگر و حتی هنرمند هم نمی‌شناسد؛ کافی است نام «مدیر» حتی برای ابراز احترام به شخص یا اشخاصی اتلاق شود و اینجاست که با درجات مختلف اما در یک چارچوب، مدیر یا مدیران وارد عمل می‌شوند!

با کمی تامل می‌شود پی برد که بی تردید این مشکل نیز به پیشینه زیست ملت ما در تاریخ و حتی جغرافیایش باز می‌گردد و به شکل‌گیری فرهنگ و گفتمان‌هایی که مدیریت‌های مختلف در آن ساخته شده اند بر می‌گردد.

در این بین مدیریت های تیمی یا به اصطلاح هیت مدیره ای هم نه تنها از این قاعده استثنا نیستند بلکه دست در دست هم قوت بیشتری در مسیر متوهمانه خود کسب می‌کنند و حتی اگر یکی از آنها قدمی بر خلاف خواسته مرسوم دیگر مدیران برداشت، یا کلا حذف خواهد شد یا به مرور زمان او هم، رنگ جماعت به خود می‌گیرد.

سالها و حتی قرن هاست که ملت ما در برخورد با سازمان های مختلف با این توهمات مدیریتی خو گرفته اند؛ اما از آنجا که تجربه تاریخ جهانی حاکی از این است که هنرمندان، اغلب تفکرات چپ گرا، ساختار شکن و چالش برانگیز نسبت به چارچوب های مدیریتی حاکم بر هر جامعه داشته اند ( البته جدا از هنرمندان درباری و وابسته بر حاکمان)، این روحیه مدیریت از سوی اقشار هنرمند در سندیکاهای هنری بسیار دردناک تر خواهد بود چرا که در عرف، این قشر جامعه نه تنها ادعای فرهنگ برتر دارند که مهمتر از آن، خود را فرهنگ ساز هم می‌دانند!

متاسفانه و به طور طبیعی رفته رفته، روند نادرست فهم مدیریت در کشور، به جامعه کوچک صنف طراحان گرافیک هم وارد شد و کمابیش با ضعف یا قدرت در دوره های مختلف هیئت مدیره ای انجمن این صنف، رسوخ کرد تا اینکه در دوره هفتم از انتخاب هیئت مدیره، اعضای انجمن سعی داشتند بیشتر افرادی را انتخاب کنند که به لحاظ سن و سال و تجربه کاری به نوعی موی سپیدِ این عرصه بودند، به این امید که تجربه اجرایی و کاری آنها سبب شود نقص ها برطرف گردد و راه تجربه آنها هموار کنندة مسیر باشد؛ اما افسوس که همچنان توهم قدرت و افزایش شهرت یا حتی برای برخی جای ماندگان از قافله هم نسلانشان! کسب شهرت، مانع از حرکت در مسیر مورد انتظار شد و سه سال بی بهره و نه تنها در سکون که حتی در بسیاری موارد با پس رفت به عقب گذشت! مدت زمانی که می‌توان با درایت و برنامه ریزی درست، کوله باری از رویدادهای بزرگ برای جامعه امروز و تاریخ آیندة طراحان گرافیک به وجود آورد و به ویژه برای ساماندهی هرچه بیشتر انجمن و فرزند نوپایش، یعنی موزة گرافیک ایران و نیز اعضای جوان این انجمن قدم های بسیاری رو به جلو نهاد.

پس چنین تجربه هایی در تاریخ این کشور است که اغلب موارد هرگاه مدیر یا مدیرانی در حال ترک سمت خود یا در پایان دوره مدیریتی شان هستند در پس آن شادمانی انتخاب کنندگان پیش می آید و رای دهندگان باز به امید تغییر و رهایی از وضعیت به وجود آمده توسط مدیران قبلی، دست به انتخاب مدیران جدید می‌زنند.

در انتخابات پیش رو شاید ماحصل این تجربه‌های ناموفق و تکرار شونده باعث شد که این بار اسامی نامزدان اعلام شده از سوی سایت انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران از لحاظ کمیت و کیفیت با افراد محدودی مواجه شود! و این روزها همان روزهایی است که اعضا با خوانش تبلیغاتی که از سوی هر نامزد در سایت و صفحات شخصی منتشر می شود در پی انتخاب بهترین های صنفشان هستند، برای آغازی دوباره…

اما آیا نامزدهای دوره جدید تافته ای جدا بافته از تفکرات غالب مدیرتی در این کشورند؟ هدف و انگیزه پا پیش نهادن برای این سمت چه خواهد بود؟ آیا این افراد هم دچار توهم قدرت و شهرت هستند و یا به مرور زمان خواهند شد؟!
این نکات تنها زنگ هشداری است برای سه سال دیگر مدیرانی که به زودی در سمت هیئت مدیره این انجمن وارد میدان عمل می‌شوند.
و ما اعضای انجمن، فرزندان ملت در همه حال امیدوار بار دیگر در آرزوی دگرگونی مثبت، مدیران صنف خود را بر می گزینیم…!

شادی تاکی/ آذرماه 1397


image 
imageimageimage
  1. من نمیدونم این آخه چه انجمنیه فقط میشینن قیمت تایین میکنن برای عضویت !!!!
    و هیچ کار مثبتی هم که انجام نمیشه !! نه فراخوانی نه حتی برای عضوهاش یک نکته مثبتی داشته باشه !!!
    سایت انجمن شده فقط اعلام ورودیه جدید یا تسلیت و آگهی ترحیم
    نه معرفی کتابی نه گذاشتن مطلبی مربوط به گرافیک !!!
    6 ساله همش میگن اینماه سایت جدید بارگزاری میشه پس کی آخه !!
    چرا انجمن برای اعضا درامدزایی نمیکنه ؟چرا تو شهرستان ها فعالیت نمیکه ؟
    س آقایون نشستن اون بالا چکار میکنن ؟تمام پوسترهای مطرح توسط افراد عادی طراحی میشه و بعد از مدتی کپی کار میاد و مطرح میشه !چرا نباید یک سیستم شاخصی داشته باشیم در انجمن که حداقل کارهایی که اثر گذار هستند در سینما در تئاتر در موسیقی در نقاشی و غیره به اعضا انجمن سفارش داده بشه ؟؟؟؟؟
    این انجمن چه فعالیتی میکنه فقط اعلامیه تسلیت همکاران ؟؟؟؟؟؟؟

  2. اسم انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران رو باید به این نام تغییر بدن:
    انجمن صنفی طراحان گرافیک تهران
    به نظرم اینها همش یه بازی هستش برای مطرح شدن افراد.
    وگرنه از زمان اون خدا بیامرز تا به الان اگر اتفاقی می خواست بیوفته تا به حال افتاده بود.
    یه دورهمی هستش که همه در ظاهر با هم خوبن.
    این سیستم فاسد هستش و به نتیجه ای نخواهد رسید.
    علی برکت الله

  3. چندین دوره هست که می شنویم مجمع عمومی و انتخابات انجمن به حدنصاب نمیرسه… این شرایط باعث ناراحتی مدیران انجمن میشه و کلی هم از این وضعیت و اعضا شاکی هستن!!! این حال و روز نتیجه سال ها اداره انجمن به صورت تیمی و باندبازی هست. چرا آقایان شاکی میشن؟! اعضای انجمن فقط برای انتخابات و این مواقع مهم هستن؟… انجمن گرافیک ایران محل حضور و تصمیم گیری تعدادی افراد نام آشنای گرافیک ایران شده که فقط برای خودشون و افرادی که می شناسن (نوچهاشون) اهمیت قائلن… چند سال پیش یکی از اعضای هیئت مدیره که از اساتید نام آشنا هم هستند پیشنهاد استفاده از طراحان باتجربه و خوب شهرستان ها رو در تیم مدیریتی دادن تا بدین صورت مشارکت در انجمن کشوری بشه اما با مخالفت رئیس وقت انجمن که این دوره هم کاندید شدن به سرانجام نرسید…!
    تعدادی از پیشکسوتان و تعدادی طراحان ساکن تهران که به واسطه کسب مقام و جایزه و حضور در شهر تهران و بده بستان با نامداران گرافیک ایران نامی دست و پا کردن در دنیای کوچک خودشون مدتهاست همه کاره گرافیک ما شدن و بقیه ایران و این همه شهر مهم با طراحان باتجربه هیچ… از منظر این آقایان اصلآ بقیه طراح نیستن… درجه 2 و 3 هستن!!!! بله نتیجه این میشه که در مجمع عمومی انجمن با بیش از 1700 عضو فقط 160 نفر جمع میشن، سال هاست اینطوریه… نهایت نبوغ اداره کنندگان انجمن هم طی این چند سال برای حل معضل این بوده که در نمایشگاه سرو نقره ای اجازه بدن از هر عضو کاری پذیرفته بشه تا همه دلگرم بشن!!! آقایان بیدارشین از خواب خرگوشی….

  4. انجمن گرافیک ایران و هیئت مدیره های هر دوره از جایگاه آن استفاده کرده و سفارشات متعدد، هزینه های مشاوره و قراردادهای با رقم های بالا میبندند و اسناد و مدارک همه این سفارشات در سازمان هایی مانند ارشاد، شهرداری ها و شرکت های بزرگ تجاری ایران موجود است، این سازمان ها به انجمن نامه میزنند تا چند طراح را معرفی نمایند و هیئت مدیره بارها و بارها خودشان را برای این کارها معرفی می نمایند در ضمن سفرهای متعدد به هزینه دولت را نیز می توانید ضمیمه این قراردادها نمایید.
    انجمن گرافیک و دیگر انجمن ها فقط و فقط برای سواستفاده هیئت مدیره شکل کرفته اند و حقوق صنف و گروه وهنرمندها را در نظر نمیگیرند…در زمان انتخابات از تعداد اعضای انجمن به عنوان سیاهی لشگر استفاده می کنند تا خود را نماینده اکثریت معرفی کنند
    شرکت نکردن در جلسات این انجمن ها، ندادن پول به آن ها و همین طور همکاری نکردن با این افراد که خود را صاحب اختیار کل کشور می دانند بهترین راه است تا نشان دهیم دیکتاتورهای هنری با مظلوم نمایی دیگر نمی توانند به این راه ادامه دهند.

  5. 1- انتخابات «انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران» به راحتی و با طراحی یک ساز و کار سادۀ اینترنتی و به صورت غیرحضوری قابل انجام است و این اصرار بر حضور درصد مشخصی از اعضا و … چندان عقلانی نیست.
    2 – انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در این سالها واقعا به جز برگزاری دور‌همی‌های بی‌نتیجه و انتشار تعرفه‌ای غیر‌منطقی و غیرقابل ارائه به مشتری چه کارکردی داشته؟
    3 – ارتباط انجمن با سایر نهادها هیچگاه برای اعضا تبدیل به فرصت نشده و فقط افراد مشخصی از این روابط برای گرفت کار سود بردند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *