ساخت و ساز در طراحی جلدکتاب

« این کتاب‌ها  برای انتشارات سوره مهر کار شده است. با توجه به علاقه شخصی‌ام  به ساخت و ساز و ایجاد فضای مجسمه گونه و تایپو گرافی همیشه سعی داشتم که بتوانم این دو فضا را با هم ترکیب کنم و در نتیجه در طراحی جلد کتاب‌ها از این تکنیک بهره گرفتم و بعد از مطالعه کتاب و حس و حال و برداشتی که از متن کتاب به من دست داد  طراحی و ساخت تایپ مورد نظر را شروع کردم.

در تمام این مراحل با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوم که برایم خیلی جذاب است و این مسئله هم که در نهایت نمی دانم سفارشم دقیقا به چه شکلی در خواهد آمد بر جذابیت کارم می افزاید؛ حتی در مواردی اتفاق‌های جالبی می‌افتد که کار را فراتر از آن چیزی که در ذهنم بوده پیش می‌برد.

اصطلاحا به این تکنیک که در آن از متریال‌ها و مواد مختلف برای ساخت و ساز فضای مورد نظر استفاده می شود «گرافیک ارگانیک» گفته می‌شود؛ فارغ از مسئله ارگانیک بودن این فضا، برای من همیشه جذابیت جلد خیلی مهم است: اینکه جلد کتاب بتواند مخاطب را جذب کند و از نظر بصری حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

هیچگاه سعی نداشتم که کارهایم با یک تکنیک یا به عبارتی با یک دست خط خاص انحصاری باشد و اعتقاد دارم که در گرافیک مخصوصا در حوزه طراحی و آرایش کتاب بر حسب موضوع کتاب می‌توان از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی استفاده کرد؛ البته در این پروسه، ناشر و مدیر هنری خیلی تأثیر گذاراند از این جهت که بتوانند از خلاقیت‌های جدید و ایده‌های خلاقانه هر طراحی که با او کار می‌کنند حمایت کنند و فضایی در اختیار طراح قرار بدهند که بسته نباشد و به او اجازه حرکت بدهند …»

«سجاد پاهنگ دار» متولد 1362و کارشناس ارشد رشته گرافیک است.


image 
imageimageimage