سان‌فرانسیسکو، فونتی برای عصر دیجیتال

با معرفی ساعت هوشمند اپل در شهریورماه سال گذشته، فونت San Francisco نیز به عنوان هنرنمایی جدید اپلی‌ها در حوزه‌ی طراحی فونتِ هوشمندهای دیجیتال در اختیار کاربران و علاقه‌مندان محصولات شرکت اپل قرار گرفت. فونت جدیدی که اگر چه در روزهای آغازین تولد، بر روی صفحه‌ی نمایش کوچک ساعت‌های اپل، محبوس شده بود اما طولی نکشید تا راه خودش را به نمایشگرهای عریض‌تر سایر محصولات اپل، باز کند و در مدتی اندک هوش و حواس تعداد قابل توجهی از کاربران اپل‌دوست را ببرد. محبوبیتی که احتمالاً با عرضه‌ی فونت San Francisco بر روی گوشی‌های آیفون 6 اس و OS X El Capitan بیش‌تر نیز خواهد شد.

بدین ترتیب، فونت San Francisco تقریباً در مدت زمان اندکی موفق شده است تا Helvetica فونت قدیمی شرکت اپل را از تخت پادشاهی به پایین بکشد و فونت اختصاصی محصولات اپل را به دستخطی بدل کند که با اکثر صفحه‌های نمایش در قطع‌های مختلف سر سازگاری دارد و از نسخه‌ی پیشین، برای کاربران دستگاه‌های مختلف، خواندنی‌تر است. در حال حاضر، فونت San Francisco، دو ویراست مختلف را در بر می‌گیرد: نسخه‌های San Francisco و San Francisco Compact یا به قول اپلی‌ها ویراست‌های SF و SF Compact. درواقع برنامه‌نویسان اپل از نسخه‌ی SF بر روی دستگاه‌های ios و OS/X استفاده می‌کنند و SF Compact نیز به صورت اختصاصی برای استفاده بر روی ساعت‌های هوشمند اپل طراحی شده است. اگر چه شاید در نگاه اول، مخاطب تفاوت چندانی را میان نسخه‌ی معمولی و Compact فونت San Francisco احساس نکند، اما با کمی دقت نظر و نکته‌سنجی می‌توان تفاوت‌هایی مانند وجود فاصله‌های بیش‌تر میان حروف را که خواندن مطالب را برای کاربر ساده‌تر می‌کند، در نسخه‌ی Compact مشاهده کرد.

Screen Shot 2015-10-01 at 9.14.45 AM  Screen Shot 2015-10-01 at 9.14.36 AM  Screen Shot 2015-10-01 at 9.17.00 AM

در ماه‌های اخیر تحلیل‌های جالبی در مورد این موضوع که چرا اپلی‌ها تصمیم گرفتند، Helvetica را به عنوان یکی از شایع‌ترین فونت‌ها بر روی محصولات دیجیتال، کنار بگذارند و در عوض فونت اختصاصی خودشان را برای استفاده بر روی محصولات اپل طراحی کنند. البته این موضوع که اپلی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا راه خودشان را از سایر رقبا جدا کنند و ساز خودشان را بزنند، با توجه به سابقه‌ی این شرکت موضوع چندان تعجب‌آوری محسوب نمی‌شود، اما با تمام این تفاسیر همچنان این مسأله که این شرکت تصمیم گرفته است تا فونتی اختصاصی برای محصولاتش طراحی کند و فونت قدیمی را که تقریباً بر روی تمامی محصولات دیجیتال استفاده می‌شود، کنار گذارد، حتی با توجه به استانداردهای اپل نیز، کمی تندروی به نظر می‌رسد.

VsGKF  ddddd

بازخوردها و تحلیل‌های موجود نشان می‌دهد که اگر چه فونت Helvetica برای استفاده در متن‌های نوشتاریِ واقعی و بر روی کاغذ، فونت خوش نقش و نگاری محسوب می‌شود، اما همین فونت در فضای مجاز و بر روی صفحه‌ی نمایش، درخشش عالم واقعیت را از دست می‌دهد و آنطور که باید و شاید جلوه نمی‌کند. از سوی دیگر فونت Helvetica، هنگامی که آب می‌رود، از نظر ظاهری به هم می‌ریزد و خواندنش نیز بر روی صفحه‌های نمایشی که کوچک‌تر از حد معمول هستند، سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شود. در مقابل، فونت San Francisco با تمام صفحه‌های نمایش چه کوچک، چه بزرگ، می‌سازد و خواندنش نیز بر روی هر دستگاهی که باشد برای مخاطب راحت و بدون مشکل است و به خاطر این که در دو نسخه‌ی متفاوت ارائه شده است، با کوچک شدن نه تنها مشکلی پیدا نمی‌کند، بلکه چشم‌نوازتر نیز می‌شود.

فونت San Francisco، این هوشمندی را نیز دارد تا متناسب با صفحه‌ی نمایشگری که میزبانش محسوب می‌شود، خودش را حک و اصلاح کند و برای کاربر خود از آن چه که هست نیز خوشخوان‌تر و دلنشین‌تر شود. این مسأله بدین معناست که طراحان و دولوپرها دیگر نباید به خاطر نحوه‌ی نمایش فونت برنامه‌ی طراحی شده‌ی خود، نگرانی و دغدغه‌ای به خود راه دهند و به راحتی می‌توانند با تنظیم فونت سیستم در حالت UILabel وظیفه‌ی انتخاب شکل و اندازه‌ی مناسب را به San Francisco محول کنند.

به نظر می‌رسد در عصر و زمانه‌ای که هوشمندهای دیجیتال، هر روزه کاربر و مصرف‌کننده‌ی بیش‌تری را به خود جذب می‌کنند، طراحی و نحوه‌ی نمایش فونت‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و آینده از آن فونت‌هایی خواهد بود که بر روی دستگاه‌های بیش‌تری خوش می‌نشینند.

منبع


image 
imageimageimage