سواستفاده کمپانی نایکی با استفاده از لوگوی خود

یک لوگو می تواند کاری کند تا مشتریان عاشق یک برند شوند و در مقابل رقیبان خود بایستد و حتی یک کمپانی را از راه های مختلفی پولدارتر کند.

به نقل از روزنامه Paradise Papers، اسنادی توسط روزنامه نگاران محقق موسسه International Consortium به چاپ رسیده است که حاکی از آن است که چطور اَبَر ثروتمندان جهان با دور زدن مالیات پولدارتر شدند. به عنوان مثال کمپانی نایکی سودهای زیادی را با تغییر دادن در حق امتیاز لایسنس لوگوی خود به جیب زده است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم:

نایکی مانند بسیاری از کمپانی های بزرگ جهان از اینکه یک کمپانی با شعب بین المللی است سودهای زیادی کرده است. دفتر مرکزی بخش اروپایی شرکت در هلند واقع شده است و در سال 2006 دولت هلند با وضع کردن قوانین مالیاتی جدید باعث شد نایکی بتواند در برمودا یک دفتر مرکزی دیگر راه اندازی کند که نام آن Nike International Ltd است. وظیفه این شعبه، دیزاین و طراحی لوگو و علامت تجاری آنها در بازارهای خارج از آمریکاست. اگر یک فروشنده بخواهد از نام و لوگوی نایکی استفاده کند باید مبلغی را برای دریافت لایسنس آن به این شعبه پرداخت کند. از آنجایی که این شعبه در برمودا که کشوری با مالیات آزاد است واقع شده، باعث شد نایکی بتواند تا کنون بیلیون ها دلار حق لاینسنس دریافت کند.

از سال 2006 تا کنون سود مالی نایکی 55% افزایش داشته است. به نقل از روزنامه Paradise Papers نایکی توانسته است 6.6 بیلیون دلار جدا از سود فروش تا ماه جوئن 2014 کسب کند. این سوء استفاده مالیاتی، عمیق تر از این حرفهاست. در سال 2014 نایکی یک حرکت استراتژی گونه دیگری نیز کرد، آنها با بهره گیری از قانون مالیاتی مصوب در سال 1830 هلند که نام آن مشارکت محدود commanditaire vennootschap مخفف به CV است توانستند بار دیگر به کار خود ادامه دهند. این قانون این اجازه را به کمپانی های بین المللی می دهد تا بتوانند مالیات را در کشور هلند به راحتی دور بزنند. بنا بر قوانین مصوب در هلند، سودهایی که تحت قانون مشارکت محدود CV توسط چند شریک به دست می آید مالیاتی به آنها تعلق نمی گیرد. بنابراین چون این درآمد ها خارج از کشور هلند به دست آمده پس مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد. در صورتی که دیگر کشورها به CV طور دیگری نگاه می کنند و در واقع CV یک مصوبه برای پرداخت مالیات به هلند برای درآمدهای به دست آمده توسط شرکت ها وضع شده است، اما گویا همیشه یک راهی برای دورزدن و سواستفاده از قانون وجود دارد.

این حلقه های اجتناب از مالیات و پیدا کردن حفره برای دور زدن به پیوند تناقض ها معروف است. بدین شکل که با استفاده از قوانین موجود یک ناهماهنگی درست می شود که می توان از آن ماهی گرفت. کمپانی نایکی تنها کمپانی ای نیست که از این روش سود برده است. در سال 1980 کمپانی سوئدی آیکیا Ikea توانست یک سیستم پیچیده برای تاسیس و نگه داری شعبه های خود درست کند تا از پرداخت مالیات بپرهیزد. آنها توانستند با صادر کردن محصولات تولید شده به 500 شعبه خود در آمریکا که مشخص شد 200 عدد از آنها برپایه قانون CV کشور هلند مشغول به فعالیت هستند، از پرداخت مالیات خود را معاف کنند. روزنامه Paradise Papers اعلام کرد حتی برندهایی چون اوبر Uber و تسلا Tesla نیز از قانون CV هلند استفاده می کنند اما وقتی از آنها در این باره سوال شد، پاسخی ندادند.

روزنامه Paper Paradise با برملا کردن این حقیقت ثابت کرد که داشتن یک لوگوی شناخته شده در سراسر جهان (منظور لوگوی نایکی)، فقط در حال فروش کفش و سوئیشرت به مصرف کننده ها نیست چرا که این لوگو را به این منظور می شناسند، بلکه این لوگو باعث شد تا نایکی به انجام اعمال غیرقانونی برای بالا بردن درآمد خود دست بزند. در پایان بهتر است بدانید که نایکی تنها 35 دلار به طراح لوگوی خود، کارولین دیودسان (Carolyn Davidson) در سال 1971 پرداخت کرده است. وقتی او این لوگو را طراحی کرد در دانشگاه پورتلند آمریکا مشغول به تحصیل بود. حتی همین نیز یک کلاهبرداری در طراحی لوگو محسوب می شود.

منبع


image 
imageimageimage