طرح‌های رتبه دوم مسابقه طراحی اتوبوس تیم ملی فوتبال

« در اکثر فراخوان های داخلی و ملی اتفاقاتی رخ می دهد که نه تنها خوب نیست بلکه بساط نقد و نظر هنرمندان و دست اندرکاران را باز کرده، اما معمولا گوش شنوایی آن را نمی شنود .طراحی اتوبوس تیم ملی فوتبال ایران البته از آن دسته از فراخوان های جذاب و پر طمطراق بود که در حاشیه ماند و به جز طرح منتخب، هیچ یک از طرح های حائز رتبه و برگزیده از هیچ رسانه ای به نمایش گذاشته نشد.
اینک بعد از گذشت مدت طولانی تصمیم گرفتم طرح پیشنهادی برای این رویداد را در روز رنگ منتشر کنم. لازم به ذکر است که این طرح حائز رتبه دوم در این جشنواره گردید.

طراحی برای رسانه ای محیطی مانند اتوبوس شامل استاندارد های خاص و رعایت نکاتی ویژه و منحصر بخود است. اتوبوس در واقع بیلبوردی متحرک و چند وجهی ست که در آن باید ضمن رعایت کلی نگری به جزئیات نیز پرداخته شود. با توجه به موضوع هیجان انگیز و پر شور فوتبال و الزام استفاده از یوزپلنگ ایرانی که نمادیست برای فوتبال ایران، به ایده تلفیقی از سرعت و هیجان فوتبال در کنار خصوصیات فیزیکی و سرعتی یوزپلنگ رسیدم.

همچنین به انگاره هایی که از دیدن یوزپلنگ در ذهن مخاطبین شکل می بندد توجه خاصی کردم.

دیده شدن داخل اتوبوس که حامل بازیکنانی محبوب است و نیز دیده شدن طرفداران پر شور توسط بازیکنان فوتبال از مهمترین اصولی بود که به آن پایبند بودم.

استفاده از فرم انتزاعی بازیکنان تیم ملی با فرم لباس سفید هم گریز مستقیمی بود به موضوع اصلی طرح برای درک بهتر برای و جذابیت و ماندگاری.»

شهرام دلدار متولد  1363و دارای مدرک کارشناسی گرافیک از دانشگاه هنر پرتو زاهدان است. وی مقام دوم فراخوان طراحی اتوبوس تیم ملی فرتبال ایران در جام جهانی روسیه را کسب کرده است.


image 
imageimageimage