فراخوان دریافت آثار برای دوسالانه براتیسلاوا 2019

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک و انجمن تصویرگران ایران فراخوان دریافت آثار برای بیست و هفتمین دوره دوسالانه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا BIB) 2019) را به طور مشترک منتشر کردند.

دوسالانه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا هر دو سال یک‌بار، آثار تصویرگران کتاب‌های کودکان را در پایتخت جمهوری اسلواکی به نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه همگام با اهداف یونسکو (UNESCO) ، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، کمیسیون‌های ملی یونسکو و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا، امکان مواجه و مقایسه آثار تصویرگری و شرایط مناسب برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر را فراهم می‎کند. در کنار این جشنواره، نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیگری، از جمله کارگاه تصویرگری برای جوانان و همایش درباره کتاب‌های تصویری، توسط BIB برگزار می‌شود. برگزارکنندگان و حمایت‌کنندگان مالی این جشنواره، وزارت فرهنگ جمهوری اسلواکی، کمیسیون ملی یونسکو در اسلواکی و خانه بین‌المللی هنر برای کودکان Bibiana هستند.

شرایط و زمان شرکت در این نمایشگاه
شرکت تصویرگران در جشنواره بین‌المللی BIB، از طریق سازمان‌های مرکزی، مؤسسات فرهنگی، انجمن تصویرگران، مراکز ملی IBBY، کمیته‌های ملی BIB، کمیسیون‌های ملی یونسکو، مؤسسات انتشاراتی و یا دعوت از تصویرگران به صورت جداگانه و انفرادی میسر است. در ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نماینده BIB است و آثار تصویرگری را برای این نمایشگاه انتخاب و ارسال می‌کند.
– از هر کشور حداکثر آثار 15 تصویرگر مورد قبول واقع می‌شود.
– هر تصویرگر می‌تواند حداکثر از 1 و یا 2 کتاب چاپ‌شده (حداکثر 10 تصویر) همراه با 2 نسخه کتاب را در مسابقه شرکت دهد.
– تصویرگرانی که برای بار اول در این نمایشگاه شرکت می‌کنند می‌توانند آثار خود را که از پنج سال گذشته به این ‌طرف به تصویر کشیده‌اند شرکت دهند. ولی تصویرگرانی که قبلاً در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند می‌توانند آثاری را که از اول ژانویه 2017 به این طرف خلق کرده‌اند در این مسابقه شرکت دهند.

– تصویرگران شرکت‌کننده حتماً باید ملیت همان کشور را داشته باشند.
طریقه شرکت
آثار اورجینال باید توسط ناشر یا تصویرگر از ساعت 9 تا 16 روزهای شنبه تا چهارشنبه به آدرس زیر ارسال شود:
– خیابان فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری، موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. شماره تماس 88971381
– آخرین‌مهلت ارسال 30 بهمن 1397 است.

جوایز نمایشگاه
آثار منتخب در بخش مسابقه BIB، برندگان جوایز هستند، این جوایز توسط هیئت داوران بین‌المللی BIB اهدا می‌شوند و عبارت‌اند از:
– یک جایزه بزرگ (به ارزش 3000 دلار آمریکا)
– پنج سیب طلایی (هرکدام به ارزش 1500 دلار آمریکا)

– پنج مدال ویژه BIB (هرکدام به ارزش 1000 دلار آمریکا)
دیگر توضیحات
– برنده جایزه اول می‌تواند در نمایشگاه بعدی BIB به صورت مستقل شرکت کند و نمایشی ویژه از آثار خود ترتیب دهد.
– هیئت‌داوران بین‌المللی BIB این اختیار را دارد که لوح تقدیر این هیئت را به مؤسسات انتشاراتی که در جهت توسعه نوآوری، کتاب‌های کودکان را باکیفیت بالا به نمایش گذارده‌اند.
– آثار هر تصویرگر در فضایی به وسعت 2 مترمربع نمایش داده می‌شوند.
– برگزارکنندگان نمایشگاه BIB هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آسیب‌هایی که ممکن است بر اثر نور و یا نامرغوب بودن کیفیت رنگ و کاغذ اثر به وجود بیاید به عهده نمی‌گیرد.
– تمامی آثار ارسالی، به ‌غیر از آثار منتخب که برای این نمایش در نمایشگاه‌های خارج از BIB استفاده می‌شود، مدتی طولانی‌تر در اختیار این نمایشگاه خواهند بود، ظرف 4 ماه پس از پایان نمایشگاه به افراد و یا مؤسسات شرکت‌کننده باز پس فرستاده خواهد شد.
– همه کتاب‌های ارسال‌شده به کتابخانه نمایشگاه BIB تعلق خواهد گرفت. تصویرگران شرکت‌کننده در نمایشگاه BIB کاتالوگ این نمایشگاه را دریافت خواهند کرد.

منبع