فراخوان سومین سالانه هنرهای شهری تهران بهارستان ۱۳۹۷

سازمان زیباسازی شهر تهران با هدف ایجاد شور و نشاط در سطح شهر و استفاده و مشارکت‌های مردمی، حضور هنرمندان تجسمی رادر گستره هنرهای شهری مغتنم شمرده و سومین دوره‌ی جشنواره بهارستان را برگزار می‌کند.

بخش‌های بهارستان ۹۷

هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا

درختستان

دیوارهای کوچک شهر من

تخم‌مرغ‌های نوروزی

هنرهای محیطی و آذین‌بندی خلاق و نوگرا

ایده‌پردازی و ساخت عناصر، الگوها، حجم‌های موقت، سازه‌های خلاق و تعاملی؛ با توجه به ظرفیت‌های معماریو شهرسازی شهر و اجزا و ویژگی‌های طبیعی آن، موضوع این بخش است. به‌کارگیری سواد بصری گرایش‌های مختلف هنریو خلق شکل‌های بینا‌رشته‌ای، با تأکید بر سرمایه‌های تصویری هنرهای ایرانی، خط فارسی و عناصر ملی همراه با آمیزه‌ایاز تجربه‌های جهانیِ هنر محیطی؛ مورد توجه است.

به‌علاوه این‌بار از هنرمندان درخواست می‌شود آذین‌بندی شهررا که بخشی از کارزارهای مردمی و قطعه‌ای از نمودهای آیینیاست، با نوگرایی و خلاقیت خود جان تازه‌ای بدهند و معنی جدیدی برای آن خلق کنند؛ تا علاوه بر حفظ جنبه‌های آیینیو ریشه‌های فرهنگی تزئینات موقت شهری، الگوهای جدیدی برای مشارکت هنرمندان در فرهنگ عمومی فراهم شود.

پرچم‌ها و پوشش‌های تزئینی و یادمانی، و چراغانی آیین‌های ملی و مذهبی که با نگاه نوگرای هنرمند امروزی ترکیب شدهباشد، همگی مثا‌ل‌های روشنی برای بخش آذین‌بندی بهارستان ۹۷ است.هم‌چنین استفاده از شکل و مفهوم هفت‌سین به‌عنوان نماد محوری آیین نوروز، به شرط تازگی و بهره‌مندی از ایده و طراحی‌های نو، مورد تأکید است.

درختستان

خلق مجسمه‌های نوگرا بر تنه درختان تنومند، اما خشکیده تهران، چند سالی است در محورهای پرتردد و خیابان‌هایاصلی آغاز شده است. بهارستانِ امسال فرصتی است که هنرمندان در همه‌جای شهر، در خیابان‌های اصلی و فرعی،در کوچه‌ها و گذرهای کوچک و بزرگ؛ سازه‌ها و تراش‌های خلاق خود را بر پیکر خاموش درختان اضافه کنند تایادگارهای سرسبزی تهران، این‌بار به مثابه‌ مجسمه‌های شهری، جانی تازه بگیرند.

دیوارهای کوچک شهر من

دیوارنگاری معاصر تهران، عموماً بر دیوارهای بزرگ و محورهای طولانی شهر شکل گرفته است. در حالی که محله‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر پُر از دیوارهای کوچکی است که بوم‌های طبیعی برای خلق دیوارنگاره‌های صمیمی‌تر با مردم و عابران پیاده به شمار می‌روند. این‌بار بهارستان می‌خواهد فرصتی فراهم آورد که در آن با استفاده از ظرفیت و توانمندی هنرمندان ساکن محلات و تاکید بر زمینه‌های فرهنگی محلات، دیوارهای کوچک گوشه گوشه‌ی شهر تهران را بر اساس شکل و ماهیت طبیعی آن‌ها، بدون کم‌ترین دستکاری در ساختار موجود، به محل روایت‌های زیبا از زندگی تبدیل و هنر دیوارنگاری را در مویرگ‌های شهر جاری کند.

تخم‌مرغ‌های نوروزی

حجم‌های دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیزی که چند بار شهر را به سفره‌های رنگین نوروزی تبدیل کرده‌اند در بهارستانامسال نیز شادی و طراوت را به شهر هدیه می‌کنند. هنرمندان در دوره‌های برگزاری تخم‌مرغ‌های نوروزی نشان داده‌اندکه می‌توانند علاوه بر بازسازی سنت‌های فرهنگی، از یک حجم معمولی به‌عنوان فرصتی برای خلق آثار درخشان هنریاستفاده کنند. این‌بار نیز هنرمندان با تخم‌مرغ‌های هنرمندانه‌شان، فضای شهر را نوروزی می‌کنند.

چه هنرمندانی می‌توانند در بهارستان ۹۷ شرکت کنند؟

اگرچه نام‌های بخش‌های چهارگانه‌ بهارستان ۹۷، به‌طور طبیعی گویای گرایش‌های فراخوان شده در هر بخش است امابا توجه به نو بودن تجربه‌‌‌ی هنرهای شهری؛ همه‌ هنرمندان با گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی، نقاشان، مجسمه‌سازان،طراحان گرافیک، هنرمندان تصویرگر، هنرمندان فعال در هنرهای محیطی و … می‌توانند در بهارستان ۹۷ شرکت کنند.

مهلت ثبت‌نام و تحویل آثار

مهلتهای مقرر تحویل کار دربخشهای چهارگانه (صرفاً با مراجعه‌ی حضوری) بهارستان ۹۷

هنرهای محیطی و آذینبندی خلاق و نوگرا : ۱۴ تا۲۱ بهمن

درختستان: ۱۴ تا ۲۴ بهمن

دیوارهای کوچک شهر من : ۱۴ تا ۲۶ بهمن

تخممرغهای نوروزی: ۱۴ تا ۲۸ بهمن

 

جهت کسب اطلاعات کامل به اینجا مراجعه کنید.


image 
imageimageimage