قباد شیوا: پوستر نیست؛ آگهی است/ به بهانه رونمایی از پوستر نمایشگاه مطبوعات

«پوستر یک رویداد پراعتبار و مهم فرهنگی باید به‌ لحاظ ساختاری ایده جذاب و اجرای دقیق داشته باشد و به لحاظ محتوایی و ترکیب‌بندی در‌ شأن آن اتفاق فرهنگی باشد. به نظر من طرحی که برای پوستر نمایشگاه مطبوعات رونمایی شده، اصلاً پوستر نیست؛ بیشتر شبیه به یک آگهی تجاری است. آن هم در حد آگهی‌های اپراتور تلفنی که در تبلیعات گوشه مجلات چاپ می‌شوند. پوستر رویدادی همچون نمایشگاه مطبوعات چه به لحاظ ایده و چه به لحاظ گرافیک باید در سطح و اندازه این رویداد فرهنگی باشد و سفارش آن باید به طراحان حرفه‌ای داده شود تا در مدتی روی آن فکر شده و اتود زده شود.

برای طراحی پوستر به پرواز تفکر، علم، دانش و اطلاعات نیاز است و در آن باید گرافیک بسیار مورد توجه قرار بگیرد. متأسفانه در این طرح که به‌عنوان «پوستر نمایشگاه مطبوعات» معرفی شده، نه تنها این اصل رعایت نشده و رسانه و رساننده مفهوم این رویداد نیست، بلکه آن را تا سطح یک آگهی که سلفی گرفتن چند نفر را نشان می‌دهد تنزل داده است. در جهان معمول است برای طراحی پوسترهای چنین رویدادهای مهم فرهنگی از مدت‌ها قبل فراخوان‌هایی اعلام می‌شود تا هنرمندان آثار خود را ارسال کنند و از میان آنها انتخاب می‌کنند. همچنین هر کاری یک مدیر هنری و یک طراح دارد. ولی درایران اینگونه نیست وتنها به زدن چند تلفن به رفقا اکتفا می‌کنند و سفارش داده می‌شود.»

منبع


  1. تازگی‌ها پوستر هر رویداد دولتی یا مهم که بیرون میاد، اگر طراحش مطرح نباشه، طراح‌های پیشکسوت کار رو به شدت میکوبند! جالبه که پوسترهای جدید این پیشکسوتان عزیز به شدت دچار ضعف شده و خیلی وقت‌ها شبیه کارهای دانشجوهای ترم اول پر از ایرادهای فنی و… هستش. حتی بعضا میبینیم که یه جاهایی فونت یه قسمت از کار رو هم فراموش کردن اصلاح کنند! این نظر من به این معنی نیست که پوستر نمایشگاه امسال مطبوعات خیلی خوبه. انتقادم بیشتر از اینه که اساتید قدیمی و دوست داشتنی گرافیک ما جدیدا جوری رفتار میکنند که آدم احساس میکنه اگر سفارش دهنده دولتی کار رو به این دوستان سفارش نده، نتیجه هر چی که باشه از نظر این اساتید بد و مضخرفه!

    1. دقیقا درست میفرمایید
      یکی نیست به استاد بگه قبل از اظهار نظر یه نگاهی به کارهای اخیرشون بندازن
      (پوستر بیست و چهارمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان)

  2. شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمی بره…
    پوستر اخیر استاد قباد شیوا که برای جشنواره ملی جوانان هنرهای تجسمی زده بودنند مورد انتقاد شدید قرار گرفت و هیچ طراح مبتدی و یا حرفه ای این پوستر رو تایید نمی کرد و همگی به اتفاق آنرا نشانه بی حوصلگی و عدم استفاده از ابزار روز و گاهی هم می گفتند که استاد دیگر مناسب چنین سفارشاتی نیست….
    حالا این نوشته از استاد با آن پوستر طرح خودشان ما را بیشتر به قضاوت خودشان وا می دارد…

  3. با سلام و تشکر
    تمام آرتیست های دنیا از فیلمساز گرفته تا طراحان پوستر یک مجموعه کار خوب دارن و بین تمام کارهاشون یک کار در سطحی متفاوت تر از بقیه و نباید همون یک کارو بهانه ای دونست برای کوبیدن یک استاد که سالها کار کردن و رزومه ای خوب از خودشون به جا گذاشتن .
    دست هم رو بگیرد تا با هم به سمت جلو حرکت کنیم عوض اینکه به خودتون این اجازه رو بدید بدون اطلاع داشتن از وضعیت سفارش و شرایطی که استاد برای طراحی پوستر ( جشنواره ملی جوانان هنرهای تجسمی ) داشتن .

    1. سلام
      شما درست میگید کسی از “وضعیت سفارش و شرایطی که استاد برای طراحی پوستر ( جشنواره ملی جوانان هنرهای تجسمی ) داشتن .” اطلاع نداره ولی کسی هم خبر نداره طراحای این رویداد چه شرایطی داشتن برای سفارش و کارفرما!!!
      ایشون همیشه کلا از کارای بقیه دارن ایراد میگیرن! کسی که چندین ساله داره کار میکنه و مطرحه اسمش، شرایط کاریش بهتره یا یه طراحی که کسی نمیشناستش و فقط بخاطر نوع کارش بهش سفارش می خوره؟؟!
      ایشون بهتره در نوع رفتارشون و برخورد با طراحان جوان یه تجدید نظر بکنند. بشدت این رفتار به شعور همه توهین می کنه.
      در ضمن به شخصه نقصی در کارها نمیبینم از نظر ترکیب بندی و موارد دیگه (با توجه به اینکه 4 پوستر طراحی شده نه فقط یک پوستر)! اینکه از نظر ایده یا فرم خروجی کار با سلیقه ایشون مطابقت نداره بحثی جداست.

  4. سلبریتی های ما چه ورزشی چه سینمایی وچه هنری وقتی به اوج می رسند معروفیتشون آفت شون میشه ! وتازه اون روی سکه شون مشخص میشه ! البته نقد آقای شیوا درسته بهتر ایشون طراحی را بگذارد کنار ودیده بان ومنتقد بشود برای رشد واعتلای گرافیک وقبول کند که دیگر تو کار طراحی نمی درخشند!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *