قلم قرآنی

قلم قرآنی «واضح کلاسیک» برنده‌‌ی نشان تایپوگرافی TDC شناخته شد

رضا بختیاری فرد و امید امامیان با قلم قرآنی واضح کلاسیک، موفق به دریافت نشان تایپوگرافی ممتاز (Certificate of Typographic Excellence) شدند. این قلم به‌عنوان اثر «منتخب هیئت داورانِ» این دوره نیز انتخاب شده است.

قلم واضح در متون قرآن کریم قابل استفاده بوده و با هدف آموزش و ترویج آن به نسل‌های جوان طراحی شده است.

خوانایی در این قلم اهمیت بسیاری داشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول طراحی شناخته شده است. سادگی و وضوح بالا، القای روحیه ایرانی با الهام از نسخ نی‌ریزی، قدرت انتقال و فهم سریع آیات از ویژگی‌های دیگر این قلم است که آن را از میان هم نوعان خود متمایز کرده است.

به گزارش روزرنگ، در بیست و چهارمین دوره‌ی رویداد TDC که امسال برگزار شد ۲۲۰ اثر شرکت داشتند که تنها به ۲۰ اثر از میان آنها نشان برگزیده اعطا شده است. لازم به گفتن است که آثار برندگان این مسابقه درچندین کشور از جمله امریکا، کانادا، اندونزی، انگلستان، چین، آلمان، ژاپن، لهستان، فرانسه، کره جنوبی، اسپانیا، ، تایلند، تایوان و ویتنام به نمایش در خواهد آمد.

رضا بختیاری فرد و امید امامیان علاوه بر قلم قرآنی واضح کلاسیک، در سال ۹۷ نیز موفق به دریافت ۲ نشان تایپوگرافی ممتاز برای قلم‌های «ری» و «واضح وب» شده بودند.

باشگاه طراحان تایپ (TDC) یک سازمان بین‌المللی برای افرادی است که به تعالی تایپوگرافی در همه‌ اشکال آن می‌پردازند. هدف این سازمان ارتقای سطح استاندارد تایپوگرافی و حوزه‌های گرافیک مرتبط با آن است.

همچنین این سازمان از تحصیلات و پژوهش‌ها در این حوزه حمایت می‌کند و به انتشار اطلاعات مرتبط با تایپوگرافی می‌پردازد. سازمان TDC از دهه‌ی ۵۰ میلادی تا امروز، هرساله مسابقه‌ای برای طراحان تایپ‌فیس ترتیب می‌دهد که گواهی ارائه شده به برندگان آن، یکی از معتبرترین جایزه در حوزه‌ تایپ‌دیزاین شناخته می‌شود. نتایج این مسابقه برای طراحان و پژوهشگران سابقه‌ تاریخی مهمی در روند تایپوگرافی قلمداد می‌شود.


image 
imageimageimage