«كارت دعوت دارى موش موشى؟!» در راه بولونيا ٢٠١٥ / مجموعه آثار غزاله بيگدلو

يكشنبه ١٢ بهمن ماه، مسافران نمايشگاه بين المللى بولونياى ايتاليا معرفى شدند. هيات داوران، كتاب «كارت دعوت دارى موش موشى؟!» را به نويسندگى «نسرين نوش امينى» و تصويرگرى «غزاله بيگدلو» برنده ى اين سفر اعلام كردند.
غزاله بيگدلو متولد ١٣٥٩ است و مدرك كارشناسى نقاشى اش را از دانشكده هنرهاى زيبا گرفته و سال هاست كه به تصويرگرى كتاب مى پردازد. او علاوه بر همكارى با ناشران مختلف و شركت در رويدادهاى بين المللى تصويرگرى، چند كتاب نيز براى كودكان نوشته است.
در ادامه روزرنگ از شما دعوت مى كند تا با بيوگرافى و مجموعه آثار او بيشتر آشنا شويد:
«من در تهران به دنیا آمدم. مثل هر بچه ی دیگرى، من هم یک جعبه مداد رنگی و دفتر نقاشی داشتم که گاهى در آن نقاشی می کردم؛ ولی عاشق نقاشی نبودم.
سال ٧٧ وارد دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شدم تا نقاشی بخوانم. در آن سال ها، دو نمایشگاه انفرادی از نقاشی هایم در دانشگاه تهران برگزار کردم اما هنوز دقيقا نمی دانستم چه کاره هستم!
بعد از فارغ التحصیلی و در حين برگزارى نمایشگاه نقاشى دیگرى، خیلی اتفاقی و بدون سابقه ی از تصویرگرى، سفارش تصويرسازى کتابی به من داده شد. آن کتاب را بدون آن که ذهنیتی از کتاب کودک و تصویرگری داشته باشم انجام دادم؛ ولی اتمام آن، انگیزه ی من شد. دوست داشتم کتاب های بیشتری را تجربه کنم.
دو داستان نوشتم تا تصویرسازیشان کنم. کتاب هاى «کمک کن» و «چی بود؟» حاصل این اشتياق بود. این دو کتاب ساختار ساده ای داشتند و در مورد مفاهیمى مانند خط و رنگ بودند. به عنوان مثال: «زرافه ای در میان سبزه ها ایستاده بود که ناگهان صدایی شنید. ترسید و فرار کرد؛ خال هایش جا ماند!»

بعد از این دو کتاب، فقدان دانش تخصصی را حس کردم و متوجه شدم ضعف های بسیاری دارم که باید برطرف کنم. کار برای کودکان پیچیده تر از آن بود که به نظر می آمد. مقوله اى پیچیده در ظاهری ساده! برای همين شروع به مطالعه، دیدن و آشنایی با کتاب های مطرح و با کیفیت جهان و تمرين تصويرسازى كردم.
بعد از آن وسواس کاری به سراغم آمد و فهميدم قدم در مسیر دشواری گذاشته ام. کتاب «شوخی» و «یک شب مهتابی» حاصل این وسواس بود. طوری که مجبور شدم کتاب «شوخی» را چندین بار، از ابتدا و با تغییر نگرش و تكنيك دوباره اجرا کنم! دریافت «قلم زرین بلگراد» در سال ٢٠٠٩ تاییدی بود بر مسیری که در پیش گرفته بودم. دیگر می دانستم باید همین مسیر را ادامه دهم. به طور كلى تلاش كردم در هر كتاب، تجربه ای تازه بیابم. در این بین وسوسه نوشتن همواره با من بود. آرزو داشتم می توانستم کتابی را از ابتدای جرقه ی یک ایده تا طراحی جلد و صفحه آرايى انجام داده باشم.کتاب های «بزرگترین ماهی دنیا» و «یک غور ظریف غورباقه ای» کتاب هایی بودند که توانستم متن و تصویر را با هم پیش ببرم و به سرانجام برسانم.

من فكر مى كنم يك تصویرگر کتاب کودک ، باید بداند با انسان کامل کوچکی روبروست که تشنه ی کشف کردن است. انسان کوچکی که باید شیوه ی کشف کردن زیبایی ها را بیاموزد. انسانی که نباید متحمل رنگ و فرم های بی خاصیت شود. سخت است برای کودکی کار کردن که از تو بیشتر حس می کند و نگاهش را هنوز زشتی ها تیره نکرده است. کسی که با گستره ی خیال وسیع تری به تو و کتابت می نگرد.»

1  2  3

«يك عالم آلوچه»/ نويسنده: كامبيز كاكاوند/ انتشارات شباويز/ برگزيده نمايشگاه بين‌المللى تصويرگرى بلگراد ٢٠١٣

 

4  5  6

«عروسى هزارم»/ نويسنده: پريسا شاهنده/ برگزيده‌ نمايشگاه تصويرگري كتاب كودك شارجه ٢٠١٢ و نمايشگاه تصويرگرى كروواسى ٢٠١٤

 

7  8  9

«يك شب مهتابى»/ نويسنده: سرور كتبى/ برگزيده‌ سومين فستيوال تصويرگرى سى جى كره ٢٠١٠/ برگزيده‌ نمايشگاه بين‌المللى تصويرگرى بلگراد ٢٠١١/ برگزيده‌ نمايشگاه تصويرگرى كتاب كودك شارجه ٢٠١٤

 

10  11  12

«رازهاى من»/ نويسنده: لاله جعفرى/ انتشارات اميركبير

 

13  14  15

«یک غور ظریف غورباقه ای»/ نويسنده و تصويرگر: غزاله بيگدلو

 

16  17

«شوخى»/ نويسنده: مرجان كشاورزى/ برنده ى قلـم زرين بلگراد ٢٠٠٩/ برگزيده نمايشگاه كتاب هاى كودكان موزه‌ ى آفن‌باخ آلمان ٢٠١١- ٢٠١٢

 

18  19  20

«بزرگترین ماهی دنیا»/ نويسنده و تصويرگر: غزاله بيگدلو

 

10-11

و كتاب «كارت دعوت دارى موش موشى؟»/ نويسنده: نسرين نوش امينى/ انتشارات علمى فرهنگى/ برنده مسابقه كتاب تصويرى و راه يافته به نمايشگاه بولونيا ٢٠١٥


image 
imageimageimage