مشکلات سازنده اولین انیمیشن بلند سینمایی: نیرو ندارم!

سازنده نخستین انیمیشن بلند سینمایی گفت: ساخت یک فیلم بلند انیمیشن با تولید فیلم‌های سینمایی متفاوت است و نیرو‌های متخصصی می‌طلبد که جمع آوری آن‌ها از گوشه و کنار کار بسیار مشکلی است.

بهرام عظیمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: من در حال حاضر نیرو ندارم و نمی‌توانم یک نیروی متخصص را از یک شهر و دیگری را از شهر بعدی به اینجا بیاورم مشکل انیمیشن کمبود نیرو‌های حرفه‌ای است.

عظیمی که انیمیشن‌های “آقای ایمنی” و “سیاه ساکتی” را در کارنامه خود دارد افزود: روش آموزش انیمیشن در کشور ما طوری نیست که بگوییم سالانه ۱۰ تا ۱۵ فارغ التحصیل انیمیشن از دانشگاه‌ها بیرون می‌آیند و از بین این‌ها می‌توان پنج نیروی کارآمد را انتخاب کرد.

وی گفت: روش آموزش انیمیشن در کشور ما اشتباه است و دانشجویان، این هنر را خوب یاد نمی‌گیرند.

عظیمی افزود: مشکل دیگر، تغییر مدیریت است به طوری که گاهی یک پروژه تصویب می‌شود، ولی تا زمان تولید، مدیر بعدی ممکن است با آن پروژه موافق نباشد و نتوان کار را ادامه داد.

این هنرمند در خصوص مشکل خود در ساخت پرو‍ژه‌ای در کشور چین گفت: اتفاقی که برای من افتاد برای کسی رخ نداده است، یک پروژه سنگین ۱۵ میلیارد دلاری به من پیشنهاد شد، ولی وقتی پای کار رفتم متوجه شدم من که این همه آثار مهم در کارنامه ام داشته ام نمی‌توانم با ادبیات خارجی‌ها کار کنم و در واقع از ترس آبرویم این کار را انجام ندادم.

وی افزود: این نشان می‌دهد که تجربه و نوع یادگیری من طوری بوده که وقتی قرار است در سطح جهانی با استاندارد‌های بین المللی کار کنم احساس می‌کنم چیزی بلد نیستم.

عظیمی گفت: مشکل آموزش انیمیشن در کشور ما جدی است و باید برای آن فکری اساسی کرد.

بهرام عظیمی (متولد ۱۳۴۵ در تهران)، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست است. او فارغ‌التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران بوده و دارای نشان درجه ۲ هنری وزارت ارشاد و معادل با فوق لیسانس انیمیشن است.

وی تاکنون بیشتر از ۳۰ جایزه در جشنواره‌های انیمیشن داخلی و خارجی دریافت کرده است.