معرفی برندگان جایزه هانس کریستین آندرسن ۲۰۱۸

اویکو کادونو و ایگور اولنیکوف به عنوان برندگان جایزه هانس کریستین آندرسن ۲۰۱۸ در دو بخش نویسندگی و تصویرگری کتاب کودک انتخاب شدند.

برندگان این دوره جوایز هانس کریستین آندرسن که به عنوان نوبل ادبی کودک شناخته می شود روز گذشته و در نمایشگاه کتاب کودک بولونیا معرفی شدند.

پاتریشیا آلدانا رییس هیات داوران این جایزه از سوی هیات بین‌المللی کتاب برای نسل جوان برندگان این دوره را معرفی کرد.

در مراسم معرفی اسامی برندگان این دوره اویکو کادونو از ژاپن به عنوان برنده بخش ادبی جایزه هانس کریستن آندرسن ۲۰۱۸ شناخته شد و ایگور اولنیکوف از روسیه نیز برنده بخش تصویرگری این جایزه شد.

شاید مهمترین اثر کادونو «سرویس حمل و نقل کی‌کی» باشد که سال ۱۹۸۵ منتشر شد و سال ۲۰۰۳ با ترجمه به زبان انگلیسی در آمریکا به دست مخاطبانش رسید. این کتاب درباره یک جادوگر جوان در شهر کوریکو است. از این کتاب که در قالب یک مجموعه منتشر شده فیلم انیمیشنی نیز توسط هایائو میازاکی انیمیشن‌ساز مشهور ژاپنی ساخته شده است.

در دلیل اهدای این جایزه به نویسنده ژاپنی از این یاد شده که با وجود این که کادونو به سراسر جهان سفر کرده اما داستان‌هایش عمیقا در ژاپن ریشه دارند و نشان دهنده این هستند که این کشور پر از انواع آدم‌های غیرقابل انتظار است.

اولنیکوف نیز کارش را به عنوان انیماتور در مسکو شروع کرد و بعد وارد عرصه کتاب‌های مصور شد و برای کتاب‌های اوریجینال و داستان‌های کلاسیک پریان و فولکلور تصویرگری کرد. هیات داوران از تونایی وی در زنده کردن صفحه کتاب با تصویرگریهایش تجلیل کردند.

این در حالی است که فرهاد حسن‌زاده نویسنده ایرانی یکی از پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستن اندرسن امسال بود. ماری-اوده موریل از فرانسه، جوی کاولی از نیوزیلند و اولف استارک فقید از سوئد دیگر نامزدهای نهایی این دوره را تشکیل داده بودند.

در این مراسم برنده جایزه ترویج کتاب‌خوانی آساهی ۲۱۰۸ نیز معرفی شد و این جایزه به « Les Doigts Qui Rêvent » (انگشت‌های خواندن) از فرانسه اهدا شد. این برنامه از سال ۱۹۹۳ کار خود را شروع کرد و برای افزایش دسترسی به کتاب‌های مصور در فرانسه و جهان فعالیت می‌کند.

زهره قایینی از ایران در میان داوران این بخش جای داشت.

جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک، معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می‌شود.

جایزه هانس کریستین آندرسن شامل یک پلاک طلا و یک دیپلم افتخار است.

منبع


image 
imageimageimage