من و سیب بزرگ

مهاجرت و تجربه های فراوان جدیدی که به یکباره روی می دهند، می توانند به مثابه مواد لازم برای خلق اثر هنری باشند. آنطور که مهاجر به اطرافش می نگرد و آنچه وطن جدید برایش تدارک دیده، بی شک چالشی درخور توجه است.

« مجموعه ” دفترچه من و سیب بزرگ” ( نيويورك) كه البته هنوز اسم قطعي آن نیست، در واقع روزنگارهاي تصويري از تجربه مهاجرت من و خانواده ام به اين شهر هستند . اين پروژه از ابتدا با هدف چاپ دفترچه يا كتاب توليد نشد، در واقع فقط ثبت خاطرات و تمريني براي گذراندن روزهاي اول مهاجرت بود. به همين خاطر تصاوير بيشتر شامل مكان ها، عادت ها و يا چالش هايی است كه من به عنوان تازه وارد ايراني با آن ها درگير بودم، نه فقط جاذبه هاي توريستي يا هنري كه فضاي جديد مي تواند براي یک توريست داشته باشد.

به هر شكل براي تصوير كردن روزمرگي هايم از فرهنگ مصرفي اينجا و استفاده بي رويه از كاغذ و رسيد استفاده کردم و تكنيك ماژيك و روان نويس را كه اخيراً برايم جذاب شده به آن افزودم، به اين ترتيب تكنيكي تلفيقي از روان نويس، ماژيك، كولاژ، مداد و مداد رنگي داشتم. قطعا تجربه زندگي در فضاي جديد تأثير به سزايي در اين مجموعه داشته به هر صورت فضاي بصري تغيير كرده بود و من هنوز همه چيز برايم تازگي داشت. شايد به همين دليل بيشتر بر اتفاقاتي تمركز داشتم كه كساني كه اينجا زندگي مي كنند متوجه آنها نيستند!

از سوي ديگر هميشه حضور «فرشيد شفيعي» همسرم، راه كارهايش و آثارش تأثير به سزايي در شكل گيري كارهايم داشته و اين بار نيز همينطور بود. به تشويق او سعي كردم روي اين مجموعه بصورت متمركزتري كار كنم تا به شکل دفترچه اي با جملات كوتاه و تصويرسازي هاي من چاپ شوند.
سال گذشته تعدادي از تصاوير اين مجموعه از سوي انجمن تصويرگران نيويورك انتخاب و در نمايشگاه سالانه اين انجمن به نمايش درآمد ، همچنين در مجموعه كتاب سال ٢٠١٧ قرار خواهد گرفت. تصوير سازي هاي اين مجموعه در حال اتمام است و به زودي آماده چاپ خواهند شد.»

« عطیه بزرگ سهرابی» متولد ۱۳۵۵ فارغ التحصيل طراحی صنعتی از دانشگاه آزاد هنر و معماری است. علاوه بر تصویرگری کتابهای متعدد کودک و نوجوان، آثارش در نمایشگاه های نوما ژاپن،بلونیا، بلگراد،براتیسلاوا، پرتغال به نمایش درآمده اند. روزنگاری های تصویری او را در روزرنگ امروز ببینید.


image 
imageimageimage