هویت سازمانی شركت داروسازى عبيدى

“شركت داروسازى دكتر عبيدى” در سال ١٣٢٥ توسط دكتر عبيدى تاسيس شد. عبيدى در آغاز يك مغازه كوچك ساخت داروى دستى در جنوب تهران قديم بود و امروزه در ميان توليدكنندگان داخلى، مقام نخست را در كيفيت و تنوع دارو به خود اختصاص داده است. داروسازى عبيدى از قديمى ترين و با كيفيت ترين توليدكنندگان كشور است.
نشان  و هویت بصری جديد “عبيدى” ضمن الهام از نشان قديمى، از خطوط و فرم‌هاى متفاوت بهره گرفته و تلاش كرده است ذهنيت تصويرى نشان قديمى با همان قدمت و اعتبار را حفظ نمايد و البته تغييراتى را در راستاى به روز رسانى و ايجاد ارتباطى كارآمدتر با مخاطبان لحاظ كند.
عليرضا نبئى طراح اين پروژه مى‌گويد: “خطوط نرم، ضخامت و قرار گرفتن در قالب مستطيل بر روى ضلع بزرگ‌تر آن استحكام، امنيت و حركت را به نمايش مى‌گذارد. حروف منفصل در نوشتار فارسى، براى هم‌خوانى و نزديكى بيشتر با نوشتار لاتين طراحى شده كه البته از ساختار و خوانايى آن كم نمى‌كند”
در طراحى و اجراى هویت بصری این پروژه به مواردى چون: هماهنگى نوشتار فارسى و لاتين، تداعى حركت و شكل كپسول كه نماد تصويرى دارو مى‌باشد و نشان مار كه در صنعت داروسازى، نشانى بين‌المللى و شناخته شده است توجه شده است.
در تركيب بندى نشان تصويرى، نشانه نوشته و قلم پانويس، انسجام و هماهنگى، تمركز ديد و در نهايت كيفيت بصرى در نظر گرفته شده است.
طراح هویت سازمانی این مجموعه درصدد القاى حس مدرنيته، سلامت و پيشرفت به مخاطبين با ذهنيت هاى گوناگون و در قالب هاى اجتماعى متفاوت مانند پزشك، مصرف كننده و… بوده است.
عوامل پروژه هویت سازمانی:
مدیر هنری و طراح: علیرضا نبئی
اجرای گرافیک: مسعود حشمتی و امید جعفری
مدیر پروژه: ارژنگ سلوکی
مدیرتبلیغات: افشان سلوکی

داروسازی عبیدی

 

Abidi LOGO 2
Abidi2 Abidi18

Abidi 4 Abidi 6 Abidi 8 Abidi 9 Abidi 10 Abidi5Abidi 11Abidi 13Abidi 14Abidi 15Abidi 16Abidi 17OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERAAbidi LOGO & CI BOOK Design-2-1

  1. این پروژه در میان پروژه های هویت بصری حرفه ای روز دنیا حرفی برای گفتن نداره و ضعیف محسوب میشه.
    اما در بین کارهای داخلی میشه روش تا حدی حساب کرد.
    در مجموع من چیز ویژه ای توش ندیدم.
    بازی با اعداد و ایکس و سانتی متر و اینا هم برای فریب مشتری خوبه اما طراحان گرافیک دنبال چیزهای دیگه ای هستن و به راحتی فریب نمیخورن!
    (:

    1. دقيقا!
      اصلا بنده متن رو خوندم فكر كردم قراره با شاهكارى روبرو بشم!اما اينكار خيلى معمولى بود و اين پرزنت بيشتر براى جلب نظر مشتريه تا ارايه به طراحان گرافيك.

    2. کاملا با شما موافقم!
      از اتودهای یک دانشجو فراتر نبود این پروژه. تُن‌پلات رنگی و چیدمان کلاسیک و لوگویی که..!
      طراح این پروژه می‌گوید«… حروف منفصل در نوشتار فارسى، براى هم‌خوانى و نزدیکى بیشتر با نوشتار لاتین طراحى شده که البته از ساختار و خوانایى آن کم نمى‌کند»”
      ایشون چگونه به این نتیجه رسیدند؟ این مسئله را مخاطبین این هویت سازمانی باید پاسخ بدهند.

    3. یه کم بی انصافی میفرمایید آقای علی خان عزیز!
      * بازی با اعداد و ایکس و سانتی متر و اینا هم برای فریب مشتری خوبه اما طراحان گرافیک دنبال چیزهای دیگه ای هستن و به راحتی فریب نمیخورن! *
      این از اون حرفا بود.
      خب برادر من این جزو لاینفک ارائه ی پروژه به کارفرماست. اصلا این بازی با اعداد و ایکس و غیره که شما میفرمایید باید باشه. اگر قرار باشه که کارفرما هر اندازه ای که خودش صلاح میدونه از نشانه استفاده کنه که دیگه چه کاریه هویت سازمانی تعریف بشه براش؟!!
      اتفاقا اگر اون کارای خوبی که در دنیا داره انجام میشه رو دنبال میکنید قطعا با همین ارائه ها هم مواجه شدید. من کاری به سطح پایین کار ندارم اما بهتره وقتی نقد میکنیم، درست و منصفانه و البته حرفه ای نقد کنیم.
      نیمشه برای هر سفارشی آرت کار کرد. ما باید اهداف سفارش دهنده و بازار رو هم در نظر بگیریم. شاید مجبور باشی که حتما خیلی ساده کار کنی تا بتونی اون محصول رو در بازار بالا ببری. صرفا با شلوغ کاری هایی هنری و اینکه ما چی دوست داریم توی کار استفاده کنیم که نمیشه مفهوم دیزاین رو پیاده کرد!
      به هر حال طراحی هویت سازمانی کار بسیار سنگینیه و الان در کشورمون نسبت به قبل داره بهش توجه بیشتری میشه و همین جای امیدواری داره.
      منتظر آثار خوب طراحان ایرانی در این زمینه هستیم.

      1. دوست عزیز. لطفا کامنت من رو با دقت بخونید
        حرف من این بود که برای ارائه پروژه هویت بصری تو سایتی مثل روزرنگ که مخاطبش طراحان گرافیک هستن نباید «سند هویت بصری» که شامل بازی با اعداد و نسبت هاس قرار داده بشه. این مخصوص مشتریه.
        من خودم تو پروژه های هویت بصری که انجام دادم (که تعدادشون کمه البته) دقیقا همین کارها رو کردم و اعتراف میکنم که واقعا مشتری مجذوب همین نسبتهای ریاضی و ژانگولربازی ها شده و کار رو تایید کرده!
        شما اگه همین پروژه هایی که تو روزرنگ گذاشته شده ببینید خواهید دید که سند هوست بصری ارائه نشده! و «خود پروژه» به صورت اجرا شده نمایش داده شده.
        در ضمن من نگفتم کار بدی شده گفتم تو ایران میشه روش حساب کرد اما مخاطبان این سایت یعنی طراحان گرافیک جوان ایران انتظار «ایده» دارن تو پروژه ها نه صرفا یه کار شسته رفته و استاندارد که اون هم تازه اجرا نشده و به صورت نمایشی نشون داده شده
        حرف بنده این بود عزیز

        1. حرف من برمیگرده به همون قسمتی که شما میگی ژانگولر بازی!!
          اتفاقا به نظر من باید اینجا به نمایش در بیاد. چون بحث آموزشی داره. چرا دوستان دیگه نبینند؟ شاید یه عزیزی تو این قسمت چیزی یاد بگیره. اصلا چون اینجا تخصصی هست باید باشه تا محتوا کاملتر بشه. اگر ما اینجا هم نبینیم کجا ببینیم؟ الآن از این سایت بهتر هم هست تو این زمینه؟
          من با احترام کامل برای شما دوست عزیز، با نظر شما مخالفم.

  2. در ضمن بهتر بود به جای سند هویت بصری، پروژه اجرا شده و واقعی نمایش داده میشد تا عیار واقعی کار مشخص بشه. سند هویت بصری نگاه ایده آل طراحه و اگه اجرا نشه چندان فایده ای نداره

  3. شاید نشه گفت شاهکاره اما واقعاً کار خیلی خوب و قابل قبولیه. طراحی لوگوتایپ فارسی و لاتین در یک استایل کاملاً مشابه و در ابعاد برابر و انتخاب رنگ مناسب و طراحی مینیمال و مد روز، عالی کار شده. ساین طراحی شده (مار) از نظر هماهنگی با لوگوتایپ ها و موضوع کار خوبه اما از نظر بصری خیلی زیبا نیست.
    معمولاً در مجموعه های هویت بصری پیکتوگرام هایی هم طراحی میشوند که به نظر میرسد در این مجموعه جاش خالیه (شاید هم طراحی شده اما تو این پرزنت ارائه نشدن). طراحی لباس کارکنان و ماشین های پخش و… اگر چه به نظر خیلی از دوستان بیش از اندازه ساده هستند اما به شخصه اعتقاد دارم سادگی و خلوتی این کار سبب شده کار به اصلاح تر و تمیز به نظر برسه و این مسئله با زمینه فعالیت شرکت داروسازی عبیدی همخوانی داشته باشه

  4. سلام. یک سوال داشتم : چرا طراحان گرافیک تو ایران دوست دارن پروژه پیچیده و قابل درک فقط برای آرتیست ها باشه؟!
    چرا یک کاری وقتی خوب و ساده است و قابل درک برای مردم ایران نه مردم اروپا ردش می کنیم! چرا فکر نمی کنیم که مخاطب عامی هم حق درک داره.!؟ شاید من اشتباه می کنم اما این فاصله خوب نیست …
    همه پروژه های خوب قرار نیست آرتیستی باشه!!!!

  5. با عرض خسته نباشید خدمت دوستانی که این پروژه رو کار کردن
    دوستان حرکت این دوستان قابل ستایش است که هیچ روی صحبتم به کسانی هست که ایراد گرفتن اولا نظر دادن کاری نداره یه چی تایپ میکنی اینتر میزنی ولی دوست من بهتره اول از خودت بپرسی من تخصص دارم تو این زمینه یا نه فقط سلیقه ام نپسندیده این کارو .دوما شما خودت چند تا هویت بصری کار کردی تا حالا اگه کار کردی آدرس شو بذار اگه نداری که خب تکلیفت مشخصه. سوما برادر من مشتری و مخاطب خیلی مهم تر از این هستن که بعضیا فکر میکنن بعد جالبه مثلا جامعه ما رو با جامعه امریکا و اروپامقایسه میکنن.

  6. به نظر من کار متوسطی بود. این شیوه ارائه باز هم از نظر من جنبه بزرگنمایی داره وگرنه کار اونقدر خلاقانه و پیچیده نبود که لازم به این همه توضیح باشه

  7. در کل خوبه
    لوگوی فارسی ضمن سادگی متناسب با موضوع و نوستالوژی لوگوی قدیمی و سابقه رو داره.
    لوگوی لاتین کاملا هماهنگ با فارسی طراحی شده.
    فضا ساده و بدون پیچیدگی طراحی شده.
    محل قرار گیری تیتر ها، سو تیتر، متن در تناسب با سایر اجزا در نظر گرفته شده که در طراحی هویت بصری خیلی مهمه.
    در پایان باید بگم نظرات رو خوندم لطفا کمی مطالعه خود رو افزایش بدید…موفق باشید

  8. دوستانی که نقد منفی و حتی مثبت می‌نویسن، دقت کنن که اینجا فقط ما نیستیم که نقدها رو می‌خونیم. سفارش‌دهنده‌ها هم هستن. وقتی رو هوا نظر می‌دین، وقتی زیر پاتون خالیه و زیر پای طراح دیگه‌ای رو خالی می‌کنین، این اتفاق دیر یا زود برای خودتون هم می‌افته. وقتی بیرون گود واستادین و می‌گین لنگش کن، روزی که بیاین تو گود، خودتون رو می‌بینید که بیرون وایسادن و با دهن‌های گشاد فریاد می‌زنن لنگش کن.
    وقتی نقد منفی می‌نویسین لازمه از خودتون نشونی بذارین. اسمی، لینکی، چیزی. فضا رو بیمار نکنین. این بیماری به نفع هیچکس نیست.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *