پوسترهای تئاتر

«مکتب‌تهران» نام موسسه‌ای‌ست به مدیریت «جلال تهرانی»، که فعالیت خود را از سال ١٣٨٩ به شکل رسمی با ثبت یک انتشارات، يك موسسه‌ فرهنگى هنرى و یک موسسه‌ی آموزشی آغاز کرده است. این مجموعه فعالیت‌های خود را با پروژه‌‌های تئاتری شروع کرد و اکنون در بخش‌های مختلفی به تولید محصولات فرهنگی و هنری می‌پردازد. یکی از این بخش‌ها گروه گرافیک مکتب تهران است که به سرپرستی «مازیار تهرانی» در این حوزه فعالیت می‌کند. کلاس‌های آموزشی این گروه در سال‌های گذشته متمرکز بر طراحی پوستر تئاتر بوده است، کارگاه‌های مکتب تهران، هر دوره با یک موضوع برگزار می‌شود که موضوع این دوره «تأویل» بوده است. هنرجویان تئاتر و گرافیک، به موازات هم، کارگاه‌های نظری و عملی را در این همایش می‌گذرانند، کارگاه‌هایی که برخی از آن‌ها بین هنرجویان تئاتر و گرافیک مشترک‌اند ، مانند کارگاه شیوه‌های فنی خوانش متن یا کارگاه‌های تأویل، از منظر جامعه‌شناسی و اسطوره‌شناسی. در اختتامیه‌ی این همایش که بین یک هفته تا ده روز طول می‌کشد؛ هنرجویان تئاترهایی را روی صحنه می‌برند. هر کدام از هنرجویانِ گرافیک هم، مسئول طراحی پوستر برای یکی از گروه‌های اجرایی می‌شوند.

هنرجویان در آخرین مراحل کارگاه‌ها، در جلسات تمرینی گروه‌‌شان حاضر می‌شوند،‌‌ با نویسنده و کارگردان گفت‌وگو می‌کنند‌ و در نهایت زیر نظر مربیان ثابت گرافیک؛ پوسترشان را طراحی می‌کنند، و این‌گونه پروسه‌ی از ایده تا اجرا، با حضور مخاطبین در اختتامیه‌ی همایش، کامل می‌شود.
گفتنی‌ست که در سه دوره‌ی گذشته‌ی مسابقه‌ی پوسترهای تئاتر، که هر ساله در کنار جشنواره‌ی تئاتر فجر برگزار می‌شود، آثار هنرجویان این همایش‌ها به نمایشگاه آثار برگزیده راه پیدا کرده‌اند و در آخرین دوره‌ی این مسابقه، سعید رضوانی موفق به دریافت رتبه‌ی سوم طراحی پوستر تئاتر شده است.

در ادامه توجه شما را به بازدید مجموعه‌ای از پوسترهای تولید شده در مکتب تهران دعوت می‌کنیم:

aaylaar esmaeli  آیلار اسماعیلیelahe mohammadhosseini.noghrei  الهه محمدحسینیelahe mohammadhosseini.perspectiv   الهه محمدحسینیnaazanin nikbakht  نازنین نیکبختsaeid rezvaani.godal  سعید رضوانیsaeid rezvaani  سعید رضوانیsaeid rezvaani.noghrei   سعید رضوانیsaeid rezvaani.sefid ya siah  سعید رضوانیsaman lotfi.saeid rezvaani.elahe mohammadhosseini.rabete elli سامان لطفی/سعید رضوانی/  الهه محمدحسینیPrint سهیل مجتبویsoheil mojtabavi.eshterak 523 سهیل مجتبویaaylaar esmaeili آیلار اسماعیلیbehnaz nik khaah monfared.2 بهناز نیک خواه منفردbehnaz nik khaah monfared  بهناز نیک خواه منفردimaan arzi ایمان ارضیmaede khaakfar مائده خاکفرMalihe Sahragard ملیحه صحراگردnavid aboutaalebi نوید ابوطالبیPooya Habibian پویا حبیبیانsaman lotfi. Kabk سامان لطفیsaman lotfi.Chopogh  سامان لطفیsaman lotfi.Motori  سامان لطفیsara anvaari سارا انواریsoheil mojtabavi.2 سهیل مجتبویsoheil mojtabavi.dar tariki  سهیل مجتبویazaadeh farzinfarآزاده فرزین فر