پوسترهای «کاری پیپو» / طراحی از سرزمین Angry Birds

“کاری پیپو” در سال ١٩۴۵ در فنلاند متولد شد؛ در مدرسه‌ی هنرهای صنعتی هلسینکی آموزش دید و پس از آن به یک آژانس تبلیغاتی پیوست. پس از دوسال تصمیم گرفت که به عنوان طراح گرافیک آزاد مشغول به کار شود؛ بنابراين به طراحی پوسترها و تصویرسازی‌هایی برای تئاتر و دیگر موضوعات فرهنگی و محیط زيست پرداخت.
وی مدیر هنری پیشین دوسالانه‌ی پوستر هلسینکی و یکی از اعضای اتحادیه‌ی بین المللی گرافیک (AGI) بوده و تا بحال جوایز بسیاری برای کارهایش دریافت کرده است که از جمله می‌توان به جایزه‌ی ویژه‌ی ایکوگرادا در دوسالانه‌ی پوستر شومون فرانسه در سال ١٩٩٠ اشاره کرد.
پیپو در مراسم گرامیداشت نهمین سالروز درگذشت “مرتضی ممیز”  پدر هنر گرافیک ایران که عصر جمعه ٥ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شده بود ضمن نمایش آثارش به ارائه توضیحاتی درباره پوسترهای خود و هنر پوستر در فنلاند پرداخت.

“پیپو” در این مراسم، ابتدا با ارايه تصاویری از فنلاند به معرفی کشورش برای حاضران پرداخت و در این معرفی‌ها از  شخصیت‌های انیمیشنی «مومین‌ها» Moomins و «انگری بردز» Angry Birds به عنوان شخصیت های کارتونی معروف دنیا نام برد که متعلق به فنلاند است. او توضيح داد که فنلاندی‌ها در طبیعت زندگی می‌کنند و بسیاری از طراحان و هنرمندان این کشور نیز ایده‌هایشان را مستقیم از طبیعت می‌گیرند.
اين طراح گرافيك، تصویرسازی را به عنوان پایه اصلی طراحی‌هایش ذکر کرد و سپس تصویرسازی‌هايش برای مجله تخصصی زنان و جلد کتاب‌هايش را به نمایش گذاشت.
او گفت که همیشه در سفرهایش دفترچه کوچکی به همراه دارد چرا که معتقد است طراحان همیشه باید بیننده باشند و دنياى اطراف همیشه به آن‌ها ایده جدید می‌دهد.
پیپو با نمایش پوسترهایش درباره این بخش از آثارش گفت: “برای این که شما طراح خوبی شوید راه‌های بسیاری هست. گرافیک مثل رنگین کمانی است که هر طراح می‌تواند یکی از این کمان‌ها را برگزیند؛ اما راه حل من برای طراحی پوستر این است که همه‌ى رنگین کمان را انتخاب کنم!”
او درباره استفاده‌اش از رنگ برای پوستر گفت: “نظر من درباره استفاده از رنگ ها این است که اول ایده‌ام را با رنگ سیاه کار می‌کنم و بعد از آن می‌توانم ایده‌ام را با رنگ‌های دیگر به اجرا درآورم. پایه انتخاب من رنگ های سمبلیک و استتیک است”
او از اولین تجربه خود در طراحی پوستر نیز یاد کرد و گفت: “اولین پوستری که طراحی کردم برای یک نمایش بود که به دلایل اقتصادی آن را تنها با دو رنگ کار کردم و این برای من بسیار آموزنده بود چرا که یاد گرفتم در بیان خودم مینی مال باشم.”
پیپو در بخش دیگری از سخنانش سه کلمه ساده، قوی و شفاف را به عنوان کلمات کلیدی خود معرفى كرد و لازمه ارتباط خوب طراحان با تصاویر را ارتباط درست با محیط پیرامونشان دانست.
او تاكيد نمود که “طراحی گرافیک مهمترین مقوله در دنیا نیست بلکه سلامتی، خانواده و دوستان اهمیت بیشتری دارند و اگر همه اینها در حد تعادل باشند، آن گاه می توان از شخصیت خود به عنوان طراح گرافیک لذت ببریم”
کاری پیپو در پایان سخنانش با نمایش پوستری که برای یونسکو طراحی کرده بود گفت: “دهه هفتاد اثری را برای یونسکو طراحی کردم که موضوع آن دنیای دوستی بود و این اثر برنده ى مسابقه پوستر از سوی یونسکو شد و امروز بعد از ٤٤ سال هم چنان آرزوی ما داشتن یک دنیای دوستانه است!”
پس از پايان اين مراسم، پيپو در تهران ماند تا چند مصاحبه و ورك شاپ برگزار كند.
يكشنبه ٩ آذرماه کارگاه یک روزه‌‌ی طراحی پوستر با عنوان «کودکی من» توسط “کاری پیپو” در مدرسه ی ویژه برگزار شد.
او صبح ديروز پس از اقامتى چند روزه در ايران، به فنلاند بازگشت. ضمن اين كه اميدواريم پيپو خاطره ى خوشى از ايران در ذهن داشته باشد، در ادامه مجموعه پوسترهاى اين هنرمند بزرگ را با هم مى‌بينيم:

VitrinRoozکاری پیپو8g57g VitrinRoozکاری پیپو8g59g VitrinRoozکاری پیپو8g61g VitrinRoozکاری پیپو8g63g VitrinRoozکاری پیپو8g65g VitrinRoozکاری پیپو8g67g VitrinRoozکاری پیپو8g69g VitrinRoozکاری پیپو8g71g VitrinRoozکاری پیپو8g73g VitrinRoozکاری پیپو8g75g VitrinRoozکاری پیپو8g77g VitrinRoozکاری پیپو8g79g kari-piippo-fukuda

 VitrinRoozکاری پیپو8g81g VitrinRoozکاری پیپو8g83g VitrinRoozکاری پیپو8g85g 

 VitrinRoozکاری پیپو8g1g   VitrinRoozکاری پیپو8g5g  VitrinRoozکاری پیپو8g7g  VitrinRoozکاری پیپو8g31g  VitrinRoozکاری پیپو8g29g  VitrinRoozکاری پیپو8g27g  VitrinRoozکاری پیپو8g25g  VitrinRoozکاری پیپو8g23g  VitrinRoozکاری پیپو8g21g  VitrinRoozکاری پیپو8g19g  VitrinRoozکاری پیپو8g17g  VitrinRoozکاری پیپو8g15g  VitrinRoozکاری پیپو8g13g  VitrinRoozکاری پیپو8g11g  VitrinRoozکاری پیپو8g9g  VitrinRoozکاری پیپو8g55g  VitrinRoozکاری پیپو8g53g  VitrinRoozکاری پیپو8g51g  VitrinRoozکاری پیپو8g49g  VitrinRoozکاری پیپو8g47g  VitrinRoozکاری پیپو8g45g  VitrinRoozکاری پیپو8g43g  VitrinRoozکاری پیپو8g41g  VitrinRoozکاری پیپو8g39g  VitrinRoozکاری پیپو8g37g  VitrinRoozکاری پیپو8g35g        VitrinRoozکاری پیپو8g33gkari-piippo
image 
imageimageimage