پوستر پنجمین «سرونقره ای» رونمایی شد

نشست پنجمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» با حضور دبیر این رویداد و شورای برگزاری سرو پنجم و با همراهی رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مصطفی اسداللهی رییس انجمن صنفی طراحان گرافیک درباره این رویداد گفت: طراحی گرافیک مهمترین رسانه تأثیرگذار در زندگی امروز بشر است و توجه به طراحی گرافیک، توجه به پیشرفت زندگی امروز است.
وی افزود: ما پس از برگزاری موفق ۹ دوره بینال طراحی گرافیک با عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مواجه شدیم و از این‌رو انجمن طراحان گرافیک ایران تصمیم گرفت به صورت مستقل و با حمایت حامیان خود «سرو نقره‌ای» را به‌صورت دوسالانه برگزار کند.

اسدالهی با اشاره به افتتاح این رویداد در روز جمعه اول دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران گفت: این رویداد بزرگترین اتفاق تجسمی کشور است که به صورت مستقل برگزار می‌شود و از اهداف ما این است که بتوانیم طراحی گرافیک را در معرض دید عموم مردم قرار دهیم.

در ادامه ایمان صفایی به عنوان دبیر پنجمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» جزییات این رویداد را اعلام کرد.
وی گفت: «سرو نقره‌ای» ۹۶، یکم تا ۱۲ دی‌ماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و امسال اولین دوره‌ای بود که هیأت انتخاب حذف و انتخاب آثار به عهده خود اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران سپرده شد.
صفایی ادامه داد: این دوسالانه مختص اعضای انجمن است و اگر طراحی عضو انجمن نیست نمی‌تواند در این دوسالانه شرکت کند.
وی افزود: ۵۵۲ اثر از ۲۲۶ طراح گرافیک در پنجمین دوسالانه شرکت کرده‌اند که در نهایت ۱۲ تندیس سرو نقره‌ای در بخش‌های مختلف به برگزیدگان اهدا می‌شود.

همچنین آثار راه‌یافته به سرو پنجم در زمان برگزاری نمایشگاه داوری خواهند شد و ۱۵ دی ماه اختتامیه این رویداد در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود.
دبیر پنجمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» با اشاره به دیگر بخش‌های این رویداد توضیح داد: امسال ۱۳ بخش در فراخوان سرو نقره‌ای درنظر گرفته شد که متأسفانه بخش سیزدهم که شامل آثار طراحی محیطی بود (بخش جدیدی که امسال در فراخوان گنجانده شده بود) با عدم شرکت اعضا در این بخش به ناگزیر حذف شد در حالی که طراحی محیطی بخش بسیار مهمی در طراحی گرافیک امروز است.

وی دلیل این امر را عدم سفارش در این حوزه دانست.
برگزاری دو نشست ویژه برای طراحان گرافیک و اختصاص جایزه‌ای شامل یک مجموعه کتاب به ارزش دو میلیون تومان به یک طراح جوان از دیگر نکاتی بود که صفایی به آن اشاره کرد.
وی با اشاره به بخش‌های مختلف این رویداد تعداد هنرمندان و آثار هر بخش را اینچنین اعلام کرد:
در بخش پوستر ۷۱ نفر با ۱۵۰ اثر، در بخش طراحی جلد ۳۴ نفر با ۶۱ اثر، در بخش طراحی نشانه ۱۰۸ نفر با ۱۸۳ اثر، در بخش هویت بصری ۳۸ نفر با ۳۹ اثر، در بخش صفحه‌آرایی ۲۷ نفر با ۴۵ اثر، در بخش گرافیک تبلیغات ۲۱ نفر با ۳۹ اثر، در بخش کمپین‌های تبلیغاتی ۶ نفر با ۷ اثر، در بخش بسته‌بندی ۲۸  نفر با ۴۱ اثر، در بخش دیجیتال ۵ نفر با ۸ اثر، در بخش طراحی عنوان‌بندی فیلم، میان برنامه تلویزیونی، اینفوگرافیک متحرک، ویدئو گرافیک و موشن گرافیک ۱۰ نفر با ۱۷ اثر و در بخش طراحی حروف ۸ نفر با ۱۰ اثر در این دوسالانه شرکت کرده‌اند.

صفایی با اشاره به رونمایی کتاب سرو پنجم  اظهار کرد: کتاب «سرو نقره‌ای» ۹۶ توسط انتشارات آبان، همزمان با اختتامیه در موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی می‌شود.
در ادامه علی بختیاری به عنوان گردآورنده بخش طراحی سردر سینماها گفت: در روز ۸ دی‌ماه یکی از مهمترین نمایشگاه‌های جنبی «سرو نقره‌ای» افتتاح می‌شود.
وی افزود: در این نمایشگاه بیش‌از ۲۰ اثر در ابعاد بزرگ مربوط به سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۸۱ به نمایش درخواهد آمد.

مسعود سپهر نایب رییس انجمن طراحان گرافیک نیز در این نشست با اشاره به بیستمین سالگرد این انجمن گفت: ما در بیست سالگی این انجمن هنوز همگی مدیون زحمات مرتضی ممیز برای این حرفه هستیم.
وی با اشاره به دشواری‌های حوزه هنرهای تجسمی گفت: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران که با حدود ۵۰ عضو شروع به کار کرد در این ۲۰ سال، به خوبی رشد کرده است و امروز نزدیک به ۱۴۰۰ عضو در کنار این انجمن هستند.
سپهر با اشاره به تلاش برای نظام‌مند کردن حرفه طراحی گرافیک در این سال‌ها گفت: در این سال‌ها علاقه داشتیم تا آرشیو اسناد گرافیک را جمع‌آوری کنیم که این تلاش‌ها به افتتاح موزه گرافیک انجامید.
در ادامه این نشست مجید بلوچ به عنوان یکی از اعضای قدیمی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و یکی از بانیان جدی راه‌اندازی موزه گرافیک در صحبت‌های کوتاهی فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با موزه گرافیک ایران تشریح کرد.

در پایان این نشست از پوستر پنجمین دوسالانه «سرو نقره‌ای ۹۶» رونمایی شد.