چهل شب از هزاران

بخشی از کتابخوانی‌های ما به آثار کلاسیک اختصاص دارد. این آثار که بدنه فرهنگ مکتوب هر ملتی را شکل می‌دهد، تجربه‌های زیسته در تاریخ و زمان را برای ما به شیوه‌های مختلف روایت می‌کنند. گاه در قالب شعر در آثاری چون مثنوی معنوی، بوستان، الهی‌نامه، منطق‌الطیر و آثار نظامی گنجوی و گاه در قالب نثر همانند کلیله و دمنه و گلستان و تذکره‌الاولیاء، مقالات شمس و فیه مافیه و هزار و یکشب. اثری که شهرزاد قصه‌گو در هزار و یک شب داستان‌های بسیاری را برای پادشاه روایت می‌کند تا هم جان خویش و هم جان دختران آن کشور را نجات دهد. اثری که برخی از داستان‌های آن همانند سندباد، علی بابا و علاء‌الدین و … برای همه ما آشناست. ریشه‌های این حکایت اقوام هند و ایران و عرب و ترک را در بر می‌گیرد، به خصوص که شاهزاده و شهرزاد و بسیاری از شخصیت‌های قصه نام‌هایی ایرانی دارند. نخستین بار صنیع الملک (ابوالحسن غفاری) با همکاری 40 نقاش ماهر 570 صفحه کتاب را با تابلوهایی زیبا و متناسب با موضوعات هر قصه تصویر سازی کرد.

سال 91 انتشارات نیلوفر ترجمه‌ تازه‌ای از هزار و یکشب را با برگردان فارسی محمدرضا مرعشی‌پور و 40 اثر از محمدعلی بنی‌اسدی در چهار جلد به بازار کتاب عرضه کرد. محمدعلی بنی اسدی استاد چند نسل از طراحان و تصویرسازان امروزی سه بار متن هزارویک شب را تصویرسازی کرده است، مجموع تصاویر این کتابها بیش از صد تصویر است. تصاویر که ترکیبی از طراحی های دستی، تصاویر چاپ سنگی و بافتهای کامپیوتری هستند سرزمین پر جادو و غریب هزار و یک شب را برای مخاطب دنیای مدرن دست یافتنی و قریب می سازد.

در ادامه پست تعدادی از تصاویر این مجموعه را خواهید دید که به صورت اختصاصی در اختیار روزرنگ قرارگرفته است. به افتخار محمدعلی بنی اسدی و همه اساتیدی که در کنار ما بوده اند تمام قد می ایستیم، کلاه از سر بر می داریم و دعاگوییم برای سلامتی تن و صحت قلم شان تا همیشه.

xxFQpayan111 e ashegh(5)x

malake marha p1490 malakelab (akharidastanxxxx abo tanbal(4) didan tasvir p2243 ghamar zaman pesar e shahrman copy abo tanbal shabeI(3) SOLEYMAN p2233 malekshahryar2 (28) copy pine doz arosi(3)(print)
image 
imageimageimage
  1. بنده ارادت خاصی به استاد بنی اسدی دارم ولی آیا واقعا اگر این آثار عینا از نگاه یک شخص گمنام بود چه نقدی بر آثار بود؟ آیا این آثار واقعا در حد یه استاد فرهیخته است؟ والا آثار پیشین استاد بهتر از این آثار می باشد با این حال استاد برایم عزیز و دوست داشتنی هستند اما خدایش کمی واقع بین باشیم / در ایران هیچ وقت واقع بینی نخواهد بود زیرا خیلی ها یا بهشون بر می خوره یا اینکه ناراحت می شوند
    چه بسا در همین وب سایت آثار طراحان جوانی در حوزه تصویرگری به نمایش گذاشته شد / از قدیم گفتن مردم خودشون با چشم و عقل و منطق باید نظر بدن / مرسی روز رنگ عزیز که فضای سایت را اینقدر سالم و با رقابت گذاشته ای / سپاس سپاس

  2. اینکه ما بدور از هرگونه تاثیر قبلی ” از جمله نام و رزومه قبلی بزرگان” بتونیم در مورد کیفیت آثارشان صحبتی کنیم بسیار خوب است.
    اما بهترین نوع نظر دادن چه در تایید و چه در رد آثار یک نقد منصفانه با دلایل کافی می باشد، در غیر این صورت بحث ببیشتر به یک اظهار نظر شخصی نزدیک می شود.

  3. با توجه به اینکه شانس این رو داشتم که نسخه اصلی کتاب رو بخونم فضای تصویر سازی ها بصورت مدرن شده و امروزی هست و به داستان نزدیک ، به داستان هایی که همه تو قلب همدیگه شکل میگیرن و فضایی مبهم هم همیشه وجود داره ، در همین چند فریم بعضا چند فریم از دید من قوی تر هستن چه از لحاظ ترکیب بندی و چه نور ، مثل فریم دوم و آخری و یکی ماقبل آخر و بعضی انگار زودتر از موعد نهایی شدن مثل فریم ۴ و ۷.
    استاد موفق و سرزنده باد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *