چگونه در یک مسابقه دیزاین برنده شویم؟

شرکت های موفق و خلاق، جوایز مسابقات طراحی را در ترکیب با بازاریابی شرکت خود قرار داده اند. اینکه کار شما در یک نشریه حرفه‌ای دیزاین، رقابت‌های سالانه داخلی و یا بین‌المللی، و یا در یک کتاب نمایشگاه چاپ شود، فرصت مغتنمی است برای مشهور شدن شما و به نمایش گذاشتن بهترین پروژه های طراحی‌تان. ضمن اینکه این قضیه، فرصتی است برای شما که در مقابل مشتریانتان، رزومه‌ای عالی و یا به قول معروف، حرفی برای گفتن داشته باشید.
پس از سالها قضاوت و داوری در مسابقات طراحی، سردبیران مجله معتبر print ، راهنمایی‌های مفید و ارزنده ای را با هدف افزایش شانس برنده شدن در یک رقابت دیزاین پیشنهاد داده‌اند که با کمی تغییر در جهت بومی سازی، آنها را با هم مرور می‌کنیم:

۱- رقابت را به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی خود در نظر بگیرید و در راهی که در آن پا گذاشته اید اندیشمند باشید. هر بار که کاری را تمام می‌کنید، از خود بپرسید که آیا این همان چیزی است که می‌خواهم آن را ارسال کنم یا نه،آیا بهتر ازاین نمی‌تواند باشد؟ و آیا آن نهایت توان شماست؟ و همیشه یک کپی از کارهایی که برای مسابقات انجام می‌دهید برای خود کنار بگذارید.
۲- اطلاعات مربوط به مسابقات را جمع آوری کنید. شامل هزینه‌های ثبت نام، چگونگی ارسال آثار و مهلت نهایی ارسال آنها. ابتدا همه‌ی رقابت‌ها را بررسی کنید و سپس آنهایی را که با بودجه، توان، علاقه و زمان شما همخوانی دارد انتخاب و اولویت بندی کنید.
۳- اگر شرکت نکنید برنده نمی‌شوید. بسیار کسانی هستند که کارهای خوب و عالی دارند اما حوصله وانگیزه شرکت در رویدادها را به هر دلیل ندارند و در عوض عده ای هستند که شاید کارشان متوسط باشد اما به خاطر همین حضور مداوم در رویدادها به شهرت و موفقیت‌های بزرگی دست یافتند.

ssss

۴- وقتی به مهلت پایانی ارسال آثار نزدیک می‌شوید، فایل‌های اضافه را کنار گذاشته و به سراغ کاری بروید که آن را بیشتر از همه می‌پسندید.این را بدانید که شرکت در مسابقات، یک فرصت بزرگ برای شما محسوب می شود. وسواس زیاد در این مرحله شما را از حضور باز خواهد داشت.
۵- کیفیت از کمیت مهم‌تر است. هزینه‌های برخی از مسابقات دیزاین بالاست.بنابراین اگرهزینه‌ها برای شما یک نگرانی محسوب می‌شود، بهترین کارهای خود را برای ارسال انتخاب کنید. مثلاً به جای ارسال 10 پروژه، دو پروژه‌ی عالی خود را ارسال کنید.
۶- پروژه خود را به بهترین صورت ارائه یا ارسال کنید. منظورمان این نیست که همه چیز را روی فوم سیاه نصب یا پاسپورته کنید. اگر کار شما دارای سربرگ است، همه ی اجزا را داخل یک پلاستیک شفاف کنار هم بچینید. اگر بروشور دارید، آن را در یک پاکت محافظ بزرگ قرار دهید.اگر هم قرار است پوستر چاپ شده ارسال کنید، سالم ترین نسخه را انتخاب کنید. اگر قرار است نسخه، شخصی باشد بهترین کیفیت رنگی را در بیاورید، اگر قرار است دیجیتال باشد با رزولوشن بالای ۳۰۰ کار کنید و RGB کار نکنید، اگر قرار است نشانه یا لوگو کار کنید حتما وکتور اجرا کنید که موقع چاپ در اندازه‌های مختلف، طرحتان آسیب نبیند.

۷- فرم مشخصات و ثبت نام مربوط به کار ارائه شده را کامل و خوانا پر کنید. بدون شوخی: 99.9٪ ازفرم هایی که رد می‌شوند فقط به علت عدم خوانایی و بد خط بودن است. اگرفرم شرکت در مسابقه بصورت آنلاین است، ازآن استفاده کنید. اگرنه،اسکن کردن فرم وتایپ اطلاعات به وسیله نرم افزارهای تایپ، بهترین راه است.
۸- اگر برنده شدید، اجازه دهید در شبکه های اجتماعی و اینترنتی همه این را بدانند. یک پست وبلاگ،ارسال یک مصاحبه مطبوعاتی به رسانه های مناسب،اطلاع به مشتریانتان ،ارسال پست الکترونیکی به دوستان وهمکاران می تواند روش های مناسبی جهت اعلام پیروزی شما باشد.

ffffff

۹- همیشه سایت های مسابقات دیزاین و گرافیک را رصد کنید و در بوک مارک مرورگرتان یک پوشه به این نام درست کنید.
۱۰- از رد شدن کارتان نترسید. همیشه، هم آماده پیروزی باشید هم، آماده شکست. این آمادگی، رفتار شما را در مواجه با نتیجه تعدیل خواهد کرد. فراموش نکنید شکست به معنی پذیرش تمرین بیشتر است.

۱۱- قبل از این که در جشنواره‌ای شرکت کنید حتما و با دقت از اهداف برگزارکننده مطلع شوید. داوران، آن چیزی را قبول خواهند کرد که همسویی با مقاصد اعلام شده داشته باشد، بنابراین بسیار پیش می‌آید که کارهای خوب شما صرفاً به دلیل نامربوط بودن، کنار گذاشته می‌شوند.

۱۲- بیشتر داوران در هنگام داوری، به ایده آثار توجه دارند. پس قبل از این که خودتان را با اجراهای سخت و پیچیده خسته کنید روی ایده موضوع، بیشترین وقت را اختصاص دهید.

۱۳- فراموش نکنید کلید موفقیت شما و زدن رأی داوران در خلاقیت نهفته است. خلاقیت در ایده و اجرا. داوران، آثاری که خلاقانه اجرا شده اند را بسیار می پسندند. آنها بسیار مایل اند کارهایی را بلند کنند که برای بار اول می بینند. امیدواریم که همیشه در مسابقات مختلف دیزاین شرکت کنید و همیشه پیروزی خود را جشن بگیرید.

شما چه تجربه موفقیت آمیزی در این زمینه دارید؟ با ما درمیان بگذارید.

 

منبع


image 
imageimageimage