سازمان زیباسازی شهر تهران از همه طراحان گرافیک و هنرمندان تصویرگر دعوت میکند با درک عمیق از مبانی و کارکردهای گرافیک شهری و رسانههای مربوط به آن، در کارزار گرافیک شهری بهار ۹۸ شرکت کنند.
در این رویداد از طراحان گرافیک و تصویرگران دعوت میشود که در کارگاههای عملی سهروزه شرکت کنند تا با تعامل با دبیر و استادان کارگاه به خلق اثر بپردازند.
از طراحان گرافیک و هنرمندان تصویرگر درخواست میشود با ارسال نمونه کارهای قبلی و موجود، آمادگی خود را برای شرکت در کارگاهها اعلام کنند.
استادان کارگاه و دبیر رویداد، اعضای کارگاهها را با توجه به ویژگیهای مورد نظر انتخاب میکنند. هر استاد، اعضای کارگاه خود را براساس روش و گرایش خود انتخاب میکند. اسامی اعضای کارگاهها در رسانههای سازمان اعلام میشود.
استادان، با پیشبینی تنوع خروجیهای رویداد، از میان طراحان و تصویرگران صاحبسبک و ممتاز انتخاب شدهاند.
کارگاهها در سه روز برگزار میشود. روند ایدهپردازی و اجرا در زمان برگزاری کارگاهها انجام میشود.
در روز اول کارگاه، اصول و معیارهای مورد نظر سازمان زیباسازی برای خلق اثر به اعضای کارگاه ارائه میشود. این معیارها شامل رویکردهای رسانهای، معیارهای زیباییشناسی، مختصات گرافیک شهری و مقررات عمومی اخلاق حرفهای است.
آثار فراهمشده در کارگاهها، از سوی هیأت داوران نهایی بررسی و آثار مناسب برای اکران به شورای اکران شهری پیشنهاد میشود. اسامی هنرمندانی که آثارشان پذیرفته شده، در رسانههای سازمان زیباسازی شهر تهران منتشر میشود.
داوران، سه اثر از سه هنرمند را بهعنوان آثار برگزیده انتخاب میکنند. برگزیدگان بدون رتبهبندی، مقام مساوی دارند.
رأی هیأت داوران، لزوما بهمعنی اکران آثار نیست هرچند حق خرید اثر به همهی آثار مورد تأیید داوران پرداخت میشود.
شورای اکران از میان آثار داوری شده، آثار نهایی را برای اکران انتخاب میکند.
سازمان مجاز است آمادهسازی خروجی طرحها را به خود هنرمند خالق اثر یا تیم مورد تأیید دبیر بسپارد.
سازمان زیباسازی مجاز است بعضی از آثار پذیرفتهشده را در بهار ۹۸ اکران نکند و استفاده از آن را به بعد موکول کند.
حق خرید اثر تا پایان سال ۹۷ و مبالغ جایزهها در نیمهی دوم فروردین ۹۸ پرداخت خواهد شد.
روش اهدای جوایز و نوع مراسم آن با برگزارکننده است.
ویژگیهای مورد نظر هنرمندان و کارگاهها
هنرمندان مورد نظر این رویداد، از میان طراحانگرافیک و هنرمندان تصویرگری انتخاب میشوند که شاخصههای رسانهای را در آثار خود نشان داده باشند. این فراخوان محدودیت سنی ندارد.
هنرمندان تصویرگری که تجربهی کار رسانهای و شاخههای جدیدتر تصویرگری را نشان بدهند، مورد توجه خواهند بود.
تسلط طراحان گرافیک به شناخت، مدیریت متن، حروف و مختصات خط فارسی مورد توجه استادان کارگاههاست.
هنرمندان باید با ابزارهای کار خود در کارگاهها حاضر شوند و از آنجایی که ساخت اثر (Artwork)در نهایت یک اثر دیجیتال است، لازم است با خود لپتاپ بیاورند یا، در نهایت فایل خروجی مورد نظر را ارائه کنند.
تسلط نرمافزاری هنرمندان در حد اثری که خلق میکنند، ضروری است. همچنین امکان کار گروهی بین اعضای کارگاهها، با اجازهی استاد و دبیران بلامانع است. در صورتی که هنرمندان بخواهند کارگروه (Team work) تشکیل دهند باید رضایت کتبی خود را در مورد مالکیتهای مادی و معنوی آثار به دبیر اجرایی ارائه کنند.
گاهشمار
مهلت فراخوان ساعت ۲۴ جمعه ۲۶ بهمن
اعلام نتیجه هیأت انتخاب و تماس با هنرمندان ۲۹ و ۳۰ بهمن
برگزاری کارگاهها ۲ ،۳ و ۶ اسفند
جهت مطالعه بیشتر و کسب اطلاعات تکمیلی به اینجا مراجعه کنید.