گرافیک، پلی میان معماری و موسیقی

هندسه عامل اصلی نظم دهنده به فضا می باشد. هندسه وجود خارجی ندارد و می توان از آن به عنوان منطق طراحی نام برد که آن هم در نحوه ی آرایش معماری ظهور می کند. فضا به جهت تاثیر گذاری مطلوب خود به مخاطب نیازمند هندسه می باشد. مقرنس یکی از نمودهای هندسه ی منظم در معماری اسلامی می باشد که نمادی از «وحدت در کثرت» در فلسفه ی اسلامی است.
نگاه من به آلبوم «رقصانه» استاد شهرام ناظری نگاهی ساده و توام با معنویتی است که از عمق اشعار مولانا نشات می گیرد.
من با تحقیق در مورد «وحدت در کثرت» و نمودهای ظاهری آن در اطرافم دست به ایده پردازی برای این آلبوم زدم که سفارش اش را در مرداد ماه 1394 از استاد شهرام ناظری گرفتم.
عکاسی و تحقیق در مورد مقرنس ها اولین گام شروع این پروژه بود و پس از آنالیز دقیق و ایده پردازی برای ضرب ایده های ثانویه در ایده اصلی و در نهایت استفاده از پرنده هایی که به گرد هم پرواز میکنند تا به تعالی نزدیک شوند و شاکله هندسی مقرنس را تشکیل دهند و آنگاه پرنده ای که آزادانه در حال رقص است تا این بیت مولانا را بازگو کند :
مغرب و مشرق ار روم ور سوی آسمان شوم
نیسـت نشـان زندگــی تا نرسـد نشـان تـو

این آلبوم آخرین کارِ استاد ناظری، با آهنگسازی حسین پرنیا است که شرکت صوتی و تصویری سروش تهیه کنندگی آن را به عهده گرفته است و از اول بهمن ماه 1394 در فروشگاه های محصولات فرهنگی در سراسر کشور برای فروش عرضه شده است.

طراحی آلبوم موسیقی-روزرنگ

طراحی آلبوم موسیقی-روزرنگ (1) طراحی آلبوم موسیقی-روزرنگ (2) طراحی آلبوم موسیقی-روزرنگ (3) طراحی آلبوم موسیقی-روزرنگ (4)

 


image 
imageimageimage
  1. ایده طرح جالبه ولی ای کاش اجرا بهتر از این بود.

    با فرم چرخش میتونستید جلوه بهتری بوجود بیارید و مفهوم وحدت در کثرت را بهتر نشان دهید. (فضای سفید کمی زیاده)
    و ای کاش کمی روی لی اوت کار میکردید… شاید به صورت دست آزاد نوشته میشد احساس رقصانه بهتر به مخاطب منتقل میشد و فضای موسیقی رو بهتر نشون میداد…موفق باشید

    1. ممنونم علی عزیز از نظرتون . در خصوص لی اوت اتودهای بسیاری انجام شد که اتفاقا اتودهای دستی هم توی پروژه بود اما در نهایت چیزی که از طرف استاد تایید شد این بود . این پروژه از مرداد تا دی ماه 94 طول کشید و در این مدت هر نظر غیر کارشناسی که شما فکرشو بکنی در مورد این آلبوم داده شد و تا اینجای کار هم من تمام تلاشمو کردم و جنگیدم تا ایده ی آلبوم از بین نره . شما میتونید آثار من رو در Pintrest مشاهده کنید
      https://www.pinterest.com/saeidrezvani/poster-designed-by-saeid-rezvani/

  2. متاسفانه طراحان ایرانی بعد از طراحی سفارش، برای انتشار روند طراحی دست به نمایش و اتودهای سوری و مفهومی کردن اثرشون می زنند. کاور طراحی شده همین که اجرای پاکیزه و بدون چهره خواننده دارد پس موفق بوده.

  3. آقای رضوانی عزیز
    در ابتدا تبریک میگم بخاطر طراحی این آلبوم موسیقی چرا که به مرارت ها و مشکلات این حوزه‌ی دیزاین واقف هستم.
    متاسفانه بساری از دوستان و مخاطبین به مشکلات این حوزه محاط نیستند. متاسفانه هنوز بازار نشر موسیقی در کشورمان پای بند تفکرات بسیار قدیمی هستند. این سیستم معیوب در واقع دارای دو سفارش دهنده است . اول ناشر و دوم هنرمند … و به قول شما نظرات غیرکارشناسی هم در این بین بیداد می کند.
    خواستم فقط به گوشه‌ای از این مشکلات عمده اشاره‌ای داشته باشم، تا مخاطبان یک سویه به نقد اثر نپردازند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *