گزارش اختصاصی از سه‌سالانه بین‌المللی «بلوک چهارم» اوکراین ۲۱۰۸

سه‌سالانه «بلوک چهارم» در خارکوف اوکراین با حضور جمعی از طراحان، خبرنگاران و فعالان زیست‌محیطی و همچنین یکی از نمایندگان پارلمان اروپا برگزار شد. می‌توان گفت این سه سالانه که از سال ۱۹۹۱ به طور پیوسته برگزار شده است مهم ترین نمایشگاه و فستیوال بین المللی در زمینه‌ی پوستر‌های زیست محیطی و اجتماعی است که کار خود را درست ۴ سال پس از انفجار رآکتور شماره‌ چهار نیروگاه چرنوبیل در شوروی سابق که در ۲۶ آپریل سال ۱۹۸۶ رخ داد، آغاز کرد.

این رویداد توسط «اولگ وکلنکو» رییس انجمن طراحان گرافیک اوکراین و استاد دانشگاه خارکوف که خود از بازمانده‌های فاجعه‌ی چرنوبیل است اداره می‌شود و توانسته طی ۲۷ سال با وجود تمامی مشکلات اقتصادی و سیاسی، همچنان با حمایت‌های داوطلبانه‌ی طراحان، مردم و همچنین انجمن چرنوبیل پابرجا بماند.

فستیوال «بلوک چهارم» یا همان 4thBlock هر ساله از طراحان سراسر دنیا دعوت می‌کند تا پوسترهای خود را در زمینه‌ی مسائل زیست محیطی و اجتماعی برای این نمایشگاه ارسال کنند. این اتفاق منحصر به فرد با توجه به بحران‌ها و یا مسائل روز علاوه بر دو موضوع اصلی سه‌سالانه در هر دوره تم‌ها به خصوصی را نیز برای خلق پوسترهای جدید اعلام می‌کند.

امسال نیز این فستیوال سه عنوان با موضوعات زن و محیط زیست، کودک و نیز گربه را مطرح کرد و نیز برای تاکید بیشتر بر تاثیر زنان در حفظ هر چه بیشتر محیط زیست و پراکندن صلح در نقاط مختلف زمین تنها از ۵ داور زن از کشورهای مختلف برای حضور در گروه داوری جشنواره دعوت کرد.

پریسا تشکری از ایران نیز در میان داوران امسال حضور داشت. او علاوه بر سخنرانی، یک کارگاه دو روزه نیز با موضوع «هویت من» در دانشگاه خارکوف هدایت کرد و حدود ۸ دانشجو از اوکراین و ۷ دانشجو نیز از روسیه در این ورک‌‌شاپ حضور پیدا کردند. تشکری در طی این دو روز با تمرین‌هایی برای یافتن ایده‌هایی نو و مقایسه‌ی ضعف‌ها و قوت‌های هر ایده، تلاش کرد تا به دانشجویان نشان دهد که چگونه می‌توانند همچنان به ذهن، چشم و نیز دستشان برای یافتن و پیاده کردن ایده‌ها کمک کند و در نهایت به خودشان و ایده‌هایشان اطمینان پیدا کنند.

علاوه بر گشایش نمایشگاه اصلی “4th Block” چندین نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه تاریخچه‌ی پوسترهای چرنوبیل، مروری بر بهترین آثار 4th Block از نگاه مردم و همچنین نمایشگاه هیات داوران این دوره از فستیوال در گالری‌های متعددی در شهر خارکوف افتتاح شد.

برندگان این دوره:
جایزه بزرگ فوربلاک نصیب استودیو El Fantasma de Heredia از آرژانتین شد و ۱۰ دیپلم افتخار هم برای بخش‌های دیگر اعلام شد که داریوش اللهیاری طراح ایرانی نیز در میان برندگان این بخش می‌باشد.

برندگـــــــان: