روند طراحی محصولات سفارشی و نقطهی شروع کار طراحی، به مقدار بسیار زیادی به کاربرد و کاربر محصول وابسته است. زمانی که شما به خوبی بدانید که طرح شما قراراست دقیقا چه نیازی از مخاطبش را برآورده کند و چه کاربردهایی داشته باشد، نقطهی آغاز و همینطور پایان ماجراست. رضا بختیاری فرد، طراحگرافیک با سابقه در زمینه تایپوگرافی، مهمان امروز روزرنگ است. با یک پروژه کاملا کاربردی از او و همکارش مهدی ارشادی در کنارتان هستیم. در ادامه توضیحاتشان را در مورد جزئیات کار و همچنین روند طراحی تایپ فیس فانوس میخوانیم. با ما همراه باشید:
«همکاران سیستم با توسعهی «دیزاینسیستم فانوس»، طراحی تایپفیسی مناسب نیازهای محصولات دیجیتال و نرمافزارهای سازمانیاش را در دستور کار قرار داد. راهبرد طراحیِ این تایپفیس بر پایهی «توجه به مخاطبان و راحتی استفادهی آنها از محصول» استوار شد.»
گسترهی مخاطبان و جزئیات محل استفاده تایپ فیس
«تایپ فیس فانوس، بازهی گستردهای از مخاطبان را در بر میگیرد. طیفی از مدیران، کارشناسهای حسابداری و مسئولان فروش و انبار که از این نرمافزارها در کسبوکار خود بهره میبرند، مخاطب این فونت هستند. شرایط کار و امکانات این کاربران متنوع است.»
«گوناگونی نمایشگرها و روشهای استفادهی متفاوتِ کاربران (نظیر ایستاده یا نشسته، نزدیک به مانیتور و دور از آن تا فاصلهی دو متری) از عوامل ایجاد این تنوع است. بیشتر این کاربران ساعتهای زیادی از زمان کاری خود را با این نرمافزارها کار میکنند. آنها مدت طولانی به نمایشگر خیره میشوند. نمایشگری که میتوان گفت کل محتوای آن از نوشتار (ترکیب کلمهها و عددها) تشکیل شده است.»
«با توجه به «طیف گسترده و شرایط کار متنوع کاربران»، «بازهی زمانی تعامل آنها با نرمافزار بهطور روزانه» و «درصد بالای محتوای متنی در نرمافزار» میتوان نتیجه گرفت که هرگونه تأکید و زیادهروی در شخصیتپردازی نوشتار آسیبزاست. بنابراین ضروری است که فونت فانوس کمترین توجه کاربران را به خود جلب کند. درست مانند هوا، که با وجود حیاتی بودن حضورش، اغلب ما متوجه وجود آن نیستیم.»
«با توجه به توضیحات بالا «گزیدهگویی»، «خوانایی» و «سازگاری با محیط نرمافزار» از جمله عواملی بودند که بهعنوان راهنمای طراحی تایپفیس فانوس در نظر گرفته شدند.»
تاثیر تایپ فیس بر عملکرد کاربران
«از سال ۱۴۰۱، استفاده از این فونت در فرایند دیزاینسیستمِ محصولات شرکت قرار گرفته است. تاکنون تایپ فیس فانوس در نرمافزارهای همکاران سیستم از جمله راهکاران و سپیدار بهکار گرفته شده است.»
«تایپفیس فانوس ضمن سازگاری با هویت برند، توانسته است به بهبود عملکرد کاربران کمک کند و نیازهایشان را نیز برآورده کرده است. نیازهایی از جمله اولویت در ارائهی محتوا، انتقال بهموقع و دقیق دادهها و روانخوانی بهتر.»
«طراحی تایپفیس «فانوس» برای نرمافزارهای همکاران سیستم، در سال ۱۴۰۰ آغاز شد. نام فانوس از عنوان «دیزاینسیستم فانوس» گرفته شده است.«