تایپوگرافی حروف
تصویر نشان دهنده تعدادی حروف در سبک‌های مختلف است

تایپوگرافی چیست؟ نگاهی به تاریخچه، کاربرد و اهمیت آن

در زندگی امروز همیشه و همه جا با کلمات درگیر هستیم. از تلفن­­‌های هوشمند گرفته تا کتاب­‌ها، وب‌سایت‌­ها و… . ما همواره از کلمات نوشتاری استفاده می­‌کنیم. از جزوات راهنمایی محصولات گرفته تا جعبه‌­های فروشگاه، انواع نوشته‌ها در اطراف ما دیده می شوند. ما اغلب بر قدرت نوشتاری کلمه تأمل می­‌کنیم. اما به ندرت نقش طراح را در تقلید از لحن کلمه یا جمله در نظر می­‌گیریم.

در پشت صحنه، یک طراح وقت می­‌گذارد ظاهر متن را متناسب با هدف آن هماهنگ می‌کند. به بیان ساده‌تر حالات، جو و احساسات مختلف را می­‌توان به سادگی از طریق انتخاب نوع فونت بیان کرد. این کار تحت عنوان تایپوگرافی بررسی می‌شود.

در این مقاله، درب ذهن شما را به همه مواردی که باید درباره تایپوگرافی بدانید، باز می‌­کنیم. ما با تعریف تایپوگرافی، از جمله تاریخچه مختصری از ریشه آن، شروع خواهیم کرد. سپس به مزایای تایپوگرافی خوب و تأثیری که می­‌تواند بر کاربران شما بگذارد، خواهیم پرداخت. با روزرنگ همراه باشید.

بیشتر بخوانید: گرافیک دیزاینر کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

تایپوگرافی چیست؟
تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی به معنای طراحی و تنظیم حروف و متن است. تایپو گرافی باعث می‌­شود متون خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب­‌تر شوند. تایپوگرافی اجزای مختلفی دارد. سبک، شکل و ساختار قلم­ زیر مجموعه و اجزای تایپوگرافی هستند. با قرارگرفتن صحیح این اجزا در کنار هم پیام‌ها بهتر به مخاطبان منتقل می‌شوند. افراد راحت‌تر با مطالب ارتباط برقرار می‌کنند. به­‌طور خلاصه، تایپوگرافی به متن شما روح می‌­بخشد.

پیشینه تایپوگرافی را می‌­توان در قرن جدید بررسی کرد. قبل از ظهور اینترنت و شبکه­‌های اجتماعی، تایپوگرافی یک کار تخصصی بود. در آن زمان بیش‌تر با منابع مکتوب و کارهای عمومی مرتبط بود. اولین نمونه تایپوگرافی را می­‌توان در کتاب گوتنبرگ مشاهده کرد. این کتاب انقلابی را در چاپ و تایپوگرافی غرب به وجود آورد.

سبک استفاده شده در کتاب گوتنبرگ اکنون با نام Textura شناخته می‌شود. امروزه می­‌توانید آن را در فهرست کشویی قلم در برنامه‌های اصلی دسک‌تاپ مشاهده نمایید. با تولد اینترنت، انفجاری خلاقانه در هنر تایپوگرافی به­‌وجود آمد. ناگهان، طراحان وب تعداد زیادی قلم و گزینه در اختیار داشتند. این موضوع باعث می‌شد تایپوگرافی از نظر بصری متنوع­‌تر از هر زمان دیگری باشد.

چرا تایپوگرافی مهم است؟

  • تایپوگرافی بسیار فراتر از انتخاب فونت­‌های زیباست. این یک مسئله حیاتی در طراحی رابط کاربری است. تایپوگرافی انسجام بصری قوی ایجاد می­‌کند، موجب متعادل شدن وب­‌سایت می‌­شود و به محصول یا سایت شما نوعی لحن و بیان یکپارچه می‌بخشد. تایپوگرافی باید کاربران شما را راهنمایی و آگاه سازد، قابلیت خوانایی و دسترسی را بهینه کرده و از یک تجربه کاربری عالی اطمینان حاصل نماید.
  • تایپوگرافی باعث شناخته شدن برند می­‌شود. تایپوگرافی خوب نه تنها باعث افزایش شخصیت وب‌سایت می­‌شود­، بلکه کاربران شما به­‌طور زیرمجموعه‌­ای شروع به مرتبط ساختن حروف چاپی موجود در سایت شما با نام تجاری شما می­‌کنند. تایپوگرافی منحصر به‌­ فرد و مداوم به شما کمک می­‌کند تا یک کاربر قوی را دنبال کنید. توجه ویژه به تایپو گرافی اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و به پیشبرد نام تجاری برند کمک کنید.
  • تایپوگرافی بر تصمیم‌گیری تأثیر می‌گذارد. در واقع تایپوگرافی تأثیر زیادی در نحوه هضم و ادراک کاربران از اطلاعات منتقل شده توسط متن دارد. قلمی چشم‌­نواز بسیار قانع کننده‌­تر از قلم­‌های ضعیف خواهد بود.
  • تایپوگرافی توجه خوانندگان را به خود جلب می­‌کند. تایپوگرافی خوب می­‌تواند معیاری برای ماندن یک دقیقه‌­ای یا نیم ساعت در وب سایت شما باشد. مهم است که وب سایت شما از نظر بصری تحریک‌کننده و به یاد ماندنی باشد و تایپوگرافی نقش به‌سزایی در این روند دارد.

عناصر مختلف تایپوگرافی

تایپوگرافی نیز مانند هر هنر دیگری از اجزایی تشکیل شده است که برای بهره‌وری مناسب باید آن اجزا و ویژگی‌هایشان را شناخت. در ادامه چند عنصر اصلی طراحی تایپی را معرفی می‌کنیم تا ضمن آشنایی بیش‌تر، بهتر بتوانید از هنر تایپوگرافی استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تصویرسازی و تصویرگری چیست؟

قلم‌های رایج در تایپوگرافی
قلم‌های رایج در تایپوگرافی

قلم‌ها و حروف تایپ

تفاوت زیادی بین نوع حروف و قلم‌­ها وجود دارد، بسیاری از افراد این دو را مترادف می­‌دانند اما اشتباه است. نوع متن یک سبک طراحی است که شامل تعداد بی‌شماری کاراکتر با اندازه و وزن متفاوت است. در حالی که فونت یک نمایش گرافیکی از کاراکتر متن است. به زبان ساده، نوع متن مجموعه­‌ای از قلم‌­های مرتبط است، در حالی که فونت­‌ها به وزن­‌ها، عرض­‌ها و سبک­‌هایی که نوع متن را تشکیل می­‌دهند اشاره دارند.

در کل سه نوع اصلی متن وجود دارد: serif ، sans-serif و تزئینی. معمولا یک طراح خوب بیش از سه قلم استفاده نمی‌­کند و استفاده از فونت­‌های تزئینی را به حداقل می‌­رساند. اکثر طراحان قلم‌­های serif را با قلم­‌های sans-serif جفت می­‌کنند ، مانند قرار دادن متن اصلی در فونت serif و قرار دادن عنوان در فونت sans-serif یا برعکس.

تضاد

کنتراست یا تضاد به انتقال ایده­‌ها یا پیامی که می­‌خواهید به خوانندگان خود بدهید کمک می­‌کند. کنتراست متن شما را جالب و معنی دار می‌­کند. همچنین باعث جلب توجه بیش­‌تر نیز می‌­شود. اکثر طراحان با ایجاد فضاهای مختلف­، با استفاده از رنگ­‌ها، سبک‌­ها و اندازه‌­ها برای ایجاد تأثیر و از بین بردن یکنواختی، کنتراست ایجاد می­‌کنند.

ثبات

ثابت نگه داشتن حروف­‌چینی برای جلوگیری از یک رابط گیج‌کننده و نامرتب خیلی مهم است. هنگام انتقال اطلاعات، حفظ سبک قلم ضروری است. بنابراین خوانندگان شما فوراً آنچه را که می­‌خوانند درک و شروع به مشاهده یک الگو می­‌کنند. پس بهتر است حواستان به نوع قلم انتخابی خود باشد و یکپارچگی و ثبات را در کار خود حفظ کنید تا زمینه سردرگمی مخاطب و بی­‌نظمی محتوای خود را فراهم نکنید.

فضای سفید

از فضای سفید اغلب به‌­عنوان “فضای منفی” یاد می‌شود که فضای اطراف متن یا طرح گرافیکی است. این فضا اغلب نادیده گرفته می‌شود و معمولاً مورد توجه کاربر قرار نمی‌­گیرد، اما استفاده صحیح از فضای سفید باعث می­‌شود که رابط کاربری شما به هم نریزد و متن قابل خواندن باشد. فضای سفید حتی می‌­تواند توجه را به متن جلب کند و یک تجربه کلی زیبایی را ارائه می­‌دهد.

ترازبندی

برای داشتن محتوای منسجم و یکپارچه لازم است بین متن، تصاویر و گرافیک، اندازه و فاصله­‌های متناسب وجود داشته باشد که به این کار تراز‌بندی می‌­گویند. بسیاری از طراحان رابط کاربری حاشیه­‌هایی را ایجاد می­‌کنند تا از منطبق بودن آرم، هدر و متن آن­‌ها با یکدیگر اطمینان حاصل کنند.

هنگام تراز کردن رابط کاربری خود، خوب است که به استانداردهای صنعت توجه کنید. به‌عنوان مثال، تراز كردن متن به سمت راست برای خوانندگانی كه از چپ به راست می­‌خوانند، تعارض به نظر می‌­رسد و بالعکس.

رنگ

رنگ یکی از مهیج‌­ترین عناصر تایپوگرافی است. طراحان می­‌توانند با استفاده از رنگ، خلاقیت ایجاد نمایند و رابط کاربری را به مقام بالاتری ارتقا دهند. رنگ قلم شما می‌­تواند متن را برجسته کرده و صدای پیام را دقیق‌­تر و سریع‌­تر به شما منتقل کند. رنگ دارای سه جز اصلی است: مقدار، رنگ و اشباع. یک طراح خوب می­‌داند چگونه این سه مولفه را متعادل کند تا متن را حتی برای افرادی که دارای ضعف بینایی هستند، چشم‌­نواز، واضح و خوانا کند. اغلب، طراحان این کار را با مشاهده متن در مقیاس خاکستری (بدون رنگ) آزمایش می­‌کنند و در صورتی‌ که متن بیش از حد تیره یا بسیار روشن نسبت به رنگ زمینه باشد تغییراتی ایجاد می‌کنند.

اولویت‌بندی

اولویت‌بندی یکی از مهم­‌ترین اصول تایپوگرافی است. هدف از این کار ایجاد تمایز و رتبه‌بندی مطالب و عناوین است. در واقع با رعایت اولویت‌بندی در تایپو‌گرافی مشخص می‌کنیم که کدام مطالب و عناوین سریع‌تر و در ابتدا مورد توجه مخاطب قرار گیرند. در عصر حاضر طراحان فرصت کمی برای جلب توجه افراد در اختیار دارند بنابراین ناچار هستند که برای حروف، فضاهایی اختصاصی ایجاد نمایند تا کاربران، اطلاعات لازم را در مدت کوتاهی به‌دست آورند. این اولویت‌بندی و انسجام را می­‌توان با عناصری چون اندازه، رنگ، کنتراست و هم‌ترازی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: دیزاین یا طراحی؟ مسئله این است

آناتومی تایپوگرافی
آناتومی تایپوگرافی

چگونه قلمی مناسب برای وب سایت خود انتخاب کنید؟

تا این‌جا با عناصر مختلف تایپوگرافی و ویژگی­‌های هرکدام آشنا شدیم. اکنون می­‌خواهیم بدانیم چگونه و بر چه اساسی باید نوع حروف خود را انتخاب کنیم. با انتخاب تعداد زیادی قلم و حروف مختلف، احساس غرق شدن خواهید کرد. در واقع شما نباید هر قلمی که به نظر زیبا می­‌رسد را انتخاب و در کار خود استفاده نمایید بلکه باید به موارد زیادی در انتخاب خود توجه نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

به شخصیت برند خود فکر کنید

سایت و محتوایی که تولید می­‌کنید باید متناسب با اهداف شما و احساسی که می­‌خواهید به مخاطب خود منتقل کنید باشد. آیا می‌خواهید از یک فضای دوستانه الگوبرداری کنید؟ آیا می‌خواهید سایت دارای فضایی جدی باشد یا سرگرم کننده؟ مهم است که تایپوگرافی شخصیت برند یا محصول را منعکس کند. یک نقطه شروع خوب در مواجهه با چنین چالشی این است که خصوصیات اصلی برند خود را مشخص کنید و شروع به جمع‌آوری حروف چاپی کنید که این صفات را منعکس می­‌کند. از آن­‌جا می­‌توانید یک روند رو به رشد را مشاهده کنید.

به لحن کلام خود فکر کنید

هماهنگ بودن فونت انتخابی با لحن و منظور شما خیلی مهم و اثرگذار خواهد بود. به‌­عنوان مثال، اگر می‌­خواهید اطلاعات جدی یا مهمی را منتقل کنید، نباید یک قلم سبک یا تزئینی انتخاب کنید شاید آن قلم خیلی خوانا و زیبا باشد ولی باعث حواس‌­پرتی مخاطب می­‌شود.

خوانا و روان باشید

هیچ چیز بدتر از وب سایتی نیست که زیبا به نظر برسد اما ناخوانا باشد، در چنین حالتی مخاطب وادار به بازگشت و خروج می‌شود زیرا دستورالعمل­‌ها نامشخص هستند. هنگام تصمیم‌گیری برای وارد کردن نوع حروف در رابط کاربری، سبک، زیبایی و حواشی را کنار بگذارید و در مورد خوانایی و در دسترس بودن فونت تأمل کنید. آیا متن شما راحت و سریع خوانده می­‌شود؟ آیا کاراکترها به اندازه کافی تفکیک شده هستند؟

عملکرد را در نظر بگیرید

گاهی طراحان فراموش می­‌کنند که قلم انتخابی آن­‌ها باید با مرورگری که از آن استفاده می­‌کنند نیز متناسب باشد. مجموعه­‌های قلم متداول، مانند فونت­‌های گوگل، فایل­‌های فونتی مبتنی بر وب را ارائه می‌­دهند که می‌­توانند بدون هیچ مشکلی به‌­طور کامل در مرورگر ارائه شوند.

تایپ دیزاین

موضوع دیگری که گاهی در تایپوگرافی با آن مواجه می­‌شویم، تایپ دیزاین است. درواقع تایپ دیزاین هنر و روند طراحی حروف و فونت است. این واژه اغلب به­‌صورت مترادف با اصطلاح “طراحی قلم” استفاده می‌­شود ، زیرا بیش­‌تر افراد غیر طراح به جای حروف تایپ به قلم‌­ها اشاره می‌­کنند. تایپ دیزاین با دست‌­خط و خوشنویسی تفاوت دارد.

در این­‌جا به یک مجموعه کامل از اعداد و حروف ویژه استفاده در یک سیستم نوشتاری تکثیرپذیر مثل فونت نیاز داریم. کسی که این کار را انجام می‌­دهد “تایپ دیزاینر” نامیده می‌­شود. پیشینه تایپ دیزاین به زمان گوتنبرگ و استفاده از حروف چاپی متحرک برمی­‌گردد. در این­‌جا چون حروف جا­به‌­جا می‌­شدند، به مرور زمان طراحان لازم دیدند که برای راحتی و سریع‌­تر شدن مراحل چاپ باید از قید و بند ابزارهای خوشنویسی خود را رها کنند و براساس ویژگی‌­ها و محدودیت‌­های هر دستگاه حروف را به فرم خاصی طراحی نمایند.

تایپ دیزاین
تایپ دیزاین

نتیجه‌گیری

تایپوگرافی یک امر مهم در طراحی رابط کاربری است و نباید نادیده گرفته شود. تسلط بر تایپوگرافی به شما در مسیر تبدیل شدن به یک طراح خارق‌العاده کمک می­‌کند. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، به وب‌سایت­‌های مورد علاقه خود سر بزنید. شروع به دیدن و یادداشت کردن نمایید.

تایپوگرافی نه تنها ارتباط مستقیمی با ارج نهادن به متن دارد، بلکه مسئولیت جذب مخاطب در روند خواندن و همچنین حفظ توجه مخاطب در کل متن را به عهده دارد. اگرچه به­‌طور بالقوه می­‌توان از تایپوگرافی برای جلب توجه خواننده برای شروع خواندن و ایجاد یک متن زیبا یا جذاب استفاده کرد، اما کار تایپوگرافی محدود به زیبایی‌شناسی نیست.

هدف تایپوگرافی این است که تجربه خواندن را عملی و مفید کند. استفاده از رنگ‌­های پر رنگ، حروف مختلف و زمینه‌­های رنگارنگ در طراحی تایپوگرافی ممکن است چشم­‌نواز باشد. اما ممکن است برای همه متن مناسب نباشد و باعث شود متن شما ناخوانا شود. استفاده بیش از حد از عناصر طرا‌حی مانند رنگ‌­ها و حروف چاپی می‌­تواند تجربه خواندن را ناخوشایند کند و مانع از انتقال پیام نویسنده متن به خوانندگان شود.

اهمیت تایپوگرافی نشان می دهد که باید به این مقوله توجه ویژه کنیم. همان طور که از سالها پیش برندها به تایپوگرافی اهمیت می داده اند، مانیز در هنگام انتخاب تایپوگرافی دقت لازم را داشته باشیم، تا بتوانیم از قابلیت‌های این المان موثر در برندینگ برای محصول و برند خود بهره ببریم. گاهی شاید به نظر نیاید، اما جزئیات همه چیز است.

عناصر مختلف تایپوگرافی را نام ببرید؟

قلم‌ها و حروف تایپ، تضاد، ثبات، فضای سفید، تراز بندی، رنگ، اولویت بندی

چرا تایپوگرافی اهمیت دارد؟

تایپوگرافی انسجام بصری ایجاد می‌کند، باعث شناخته شدن برند می شود، بر تصمیم گیری مخاطب و کاربر تاثیر می گذارد و توجه خوانندگان را به خود جلب می کند.

تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی به معنای طراحی و تنظیم حروف و متن است. تایپو گرافی باعث می‌­شود متون خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب­‌تر شوند. تایپوگرافی اجزای مختلفی دارد. سبک، شکل و ساختار قلم­ زیر مجموعه و اجزای تایپوگرافی هستند.


image 
imageimageimage