آیکون در اینفوگرافی
آیکون در اینفوگرافی

چرا آیکون در اینفوگرافی مهم است؟

استفاده از اینفوگرافی برای انتقال بهتر مفاهیم ایده بسیار جذابی است. به همین خاطر آیکون های مربوط به آن برای افزایش زیبایی بصری بین برندها طرفداران بسیاری دارد. از آنجایی که بسیاری از برندها در تعامل اولیه با مشتریان دچار مشکل هستند، یک طراحی اینفوگرافی مناسب می تواند ارتباط خوبی بین برند و مشتریان ایجاد کند. برای دانستن اهمیت آیکون در اینفوگرافی همراهمان باشید.

برخی بازاریاب ها نسبت به کاربرد اینفوگرافی در بازاریابی تردید دارند، برخی دیگر از اطمینان نسبی در این حوزه برخوردارند اما شیوه‌ی طراحی اینفوگرافی جذاب را بلد نیستند. اینجاست که اهمیت آیکون در اینفوگرافی مشخص می شود. اگر شما برای طراحی اینفوگرافی تلاش می‌کنید و به نتیجه دلخواهتان نمی رسید، باید به نقش آیکون ها در طرح تان بیشتر توجه کنید. اگر برای اولین بار است که می‌خواهید از آیکون استفاده کنید تردید نکنید، چون استفاده از آیکون های جذاب و آشنا برای اغلب مردم در انتقال بهتر مفاهیم بسیار کاربردی بوده و جای شما را در بازاریابی و فرآیند گفت و گوی متنی سریعتر باز می کند.

بازاریاب ها به کمک اینفوگرافی می توانند داده‌های مهم را بصری ‎سازی کرده و تاثیرگذاری بهتری روی مخاطب هدف ایجاد کنند. اولین قدم هر برند برای بیان داده های خام یا اطلاعات پیچیده به مخاطب، ساده سازی است، که بهترین راهکار برای آن استفاده از آن اینفوگرافی های جذاب است. آیکون در اینفوگرافی جذابیت های بازاریابی قابل ملاحظه ای را به برند شما می‌دهد.

پیش از هر چیز باید از نقش آیکون ها و اهمیت آن در بازاریابی اطلاع کسب کنیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت‌.

چرا آیکون در اینفوگرافی مهم است؟

اینفوگرافی منبع مهمی از اطلاعات برای مخاطب است. شاید در نگاه نخست استفاده از آن فقط در عرصه بازاریابی مهم باشد، اما در تمام سندها و پژوهش های مختلف نیز از اینفوگرافی استفاده می شود.

اگرچه بسیاری از محتوا در نگاه نخست اهمیت بالایی دارند اما در انتقال به مخاطب چالش بزرگی محسوب می‌شوند. اینفوگرافی بسیار با اهمیت است چون می‌تواند محتوای ارزشمند را به مخاطب در ساده‌ترین حالت منتقل کند.

بسیاری از برندها نسبت به زیبایی اینفوگرافی که ارائه می‌دهند توجه لازم را ندارند به همین خاطر با مشکلات زیادی مواجه می ‎شوند. اگر کمپانی ها در طراحی نهایی به ساده سازی مفاهیم و استفاده مناسب از ایکون ها توجه نمایند ، شاهد طرح بسیار جذابی برای مخاطب خواهند بود. این مسیر بدون شک سختی ‎های بسیاری را برای بازاریاب ها به همراه خواهد داشت، اما با تمرین و الگوبرداری از نمونه‎ های موفق، نتیجه بسیار قابل توجه است.

البته اهمیت آیکون در اینفوگرافی و بازاریابی به همین سادگی نیست. در ادامه به اهمیت آیکون و اینفوگرافی در طراحی نمودارهای جذاب و دلایل کاربرد آنها خواهیم پرداخت.

آیکون در اینفوگرافیجلب توجه مخاطب هدف

یک اینفوگرافی مناسب باید مخاطب هدف را جذب کند. در نگاه نخست بسیاری از طرح های نموداری، جذابیت‎ بصری خوبی ندارند، همین موضوع فرآیند انتقال محتوا را با شکست مواجه می ‎کند. امروزه مخاطب حوصله ی مشاهده طرح های ساده، کلیشه ‎ای و غیرحرفه ای را ندارد. بنابراین بازاریاب ها تلاش می کنند اینفوگرافی های جذابی را در اختیار مخاطب قرار دهند و جزو برندهایی نشوند که هرسال به دلیل ناتوانی در جلب نظر مخاطب، شکست می‌خورند.
یک نمونه استفاده از آیکون در اینفوگرافی‌ها مربوط به نمودارهای تاریخی است. برای مثال، اگر شما بازاریاب یا ویراستار یک محله تاریخی هستید و می خواهید نمایشی را برای تحول ابزار آلات در طول تاریخ برگزار کنید، از چه راهکاری استفاده می کنید؟ بیان متن برای ارائه موضوع یک انتخاب‎ دم دستی است، اما ساده ‎ترین راهکار نخواهد بود. بیان دقیق شیوه تحول ابزارسازی نیز به زمان و هزینه بسیار زیادی نیاز دارد. (به همین خاطر مدنظر بسیاری از ویراستارها قرار نمی ‎گیرد.) اما راهکار ساده‎، طراحی اینفوگرافی است.

وقتی ما به عنوان ویراستار یا نویسنده می‌خواهیم یک اینفوگرافی طراحی کنیم، باید به اهمیت جلوه‌های بصری توجه داشته باشیم. استفاده از آیکون‌ها برای بیان بهتر مفاهیم یکی از ایده‌های ضروری است اما از آنجایی که توجه مخاطب از محتوای بازاریابی برندها به سادگی پرت می شود، کسب و کارها باید به دنبال راهکارهایی برای جلب توجه مخاطب و حفظ این توجه باشند. در صورتی که استفاده درستی از اینفوگرافی شود، مخاطب به صورت حرفه ای و پایدار  به برند جذب خواهد شد.

تاثیرگذاری بیشتر کلمات

وقتی از کلمات بسیار زیادی برای بیان یک پیام‎ استفاده کنیم، هر کلمه تاثیرگذاری اصلی ‎اش را از دست می‌دهد. اما هرچه کلمات کمتر باشند، توجه مخاطب به صورت سازمان ‎یافته‌ای جلب خواهد شد. برای بسیاری از بازاریاب ها استفاده کمتر از کلمات کار دشواری است، چون انتخاب کلمات برای تاثیرگذاری روی مخاطب بسیار مهم هستند. این موضوع در طول دهه‎ های متمادی توجه بازاریاب ها را به استفاده از کلمات و جمله ‎های مختلف هدایت کرده است و در حال حاضر تلاش برای عدم استفاده از چنین طرح‎ هایی غیرممکن به نظر می ‎رسد.
اگر شما در گروه بازاریاب هایی هستید که تمرکزتان بر روی محتوای متنی است، باید سریعا تغییر الگو دهید. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری روی مخاطب نخواهید داشت. اما در حال حاضر بسیاری از برندها که علاقه به محتوای متنی ندارند برای گسترش کارشان با کمپین های این‎ چنینی وارد عرصه بازاریابی می‎ شوند.

آیکون در اینفوگرافی

دلایل اهمیت اینفوگرافی ها

اغلب اطلاعات مهم برندها و موسسه‎‌های مختلف در قالب اینفوگرافی با آیکون های متنوع عرضه می شود. به عنوان مثال، در عرصه سلامت و بهداشت تمام موسسه‎ های بهداشتی برای تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب از اینفوگرافی های جذاب استفاده می‎ کنند. وقتی مخاطب چنین اینفوگرافی هایی را می‌بیند شروع به خواندن کرده و هر کلمه تاثیرگذاری زیادی برایش خواهد داشت.

آیکون در اینفوگرافی، ساده سازی فهم و درک محتوا

نمایش بصری محتوا موجب ساده شدن آن از سوی مخاطب می‌شود چون بسیاری از محتواهای مهم به دلیل تخصصی بودن آن به درستی فهمیده نمی ‎شوند. همچنین از آنجایی که برندها نمی خواهند هدف اصلی اشان را از راه اندازی کسب و کار نشان دهند ناتوانی مخاطب در فهمیدن، امری طبیعی است.
استفاده از آیکون در زمینه طراحی جلوه های بصری بسیار رایج و کاربردی است. شاید در نگاه نخست آیکون فقط در زمینه طراحی اینفوگرافی کاربرد داشته باشد، اما دامنه استفاده از آن بیشتر است.

امروزه استفاده از تصاویر برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی مورد توجه برندها قرار گرفته است. نکته جالب در مورد تصاویر این است که اغلب تصاویر دارای دست‎ کم یک آیکون اصلی است که به منظور برجسته ‎سازی بخشی از تصویر مورد استفاده قرار گرفته است.
هرچه کلیدواژه‎ ها ساده ‎تر باشند و به کمک آیکون در اینفوگرافی نشان داده شوند، فهم ‎شان از سوی مخاطب راحت تر است. استفاده از اینفوگرافی پیش از ظهور  اینترنت بسیار ساده بود، اما امروزه امکان طراحی نمونه ‎های جذاب و متنوع فراهم شده است. این نکته در زمینه بهبود کارایی اینفوگرافی ها بسیار مهم است.

آیکون در اینفوگرافی

استفاده از کلمات کمتر و بیان مفاهیم بیشتر

صحبت کردن در مورد برخی موضوعات سخت است چون بیان همه نکات از طریق گفتارهای ساده و قابل فهم شاید ممکن نباشد. بسیار پیش آمده که بازاریاب ها از متن اولیه خود بسیار راضی بودند، اما با اعتراض گسترده مخاطبان مبنی بر غیر قابل فهم بودن مطلب مواجه شدند. این اتفاق به دلیل ماهیت تخصصی اغلب کسب و کارها و ناتوانی در بیان دقیق عبارت‎ ها و انتقال درست ‎شان به مخاطب است.
اما وقتی در بازاریابی از تصاویر استفاده می شود، امکان بیان چندین مفهوم مختلف بدون نیاز به حتی یک کلمه فراهم می شود. شاید بتوان دلیل محبوبیت عکس‎ ها و حتی فیلم‎ های سینمایی را همین نکته دانست. داستان‎ های متنی هم جذابیت خاص خود را دارند، اما مشاهده محتوای بصری مثل آیکون در اینفوگرافی، سیستم عصبی و ادراکی انسان را بیشتر تحریک می‌کند.
داستان ‎سرایی در بازاریابی یکی از نکات مهم برای جلب نظر مخاطب است. وقتی تصمیم می گیریم از اینفوگرافی و آیکون های جذاب برای تاثیرگذاری روی مخاطب استفاده ‎کنیم، شاید به نظر بیاید که فرصت کافی برای بیان داستان وجود نخواهد داشت. اما در عمل اینطور نیست و قرارگیری هر سه آنها کنار هم شانس کسب و کارها را برای تاثیرگذاری روی مخاطب افزایش خواهد داد. چرا که داستان‎ سرایی بدون نیاز به بیان متن‎ های طولانی و به کمک آیکون ها و تصاویر بسیار جذاب است.

طراحی آیکون معمولا دشوار است. بازاریاب هایی که در این زمینه با مشکل مواجه هستند، بهتر است از نمونه‎ های رایگان استفاده کنند. خوشبختانه در حال حاضر آیکون های بسیار زیادی برای دسترسی مخاطب وجود دارد که با اندکی جست‎ وجو بدست خواهند آمد.

infographic

آیکون در اینفوگرافی، امکان بیان محتوای مرتبط با هم

محتواهای مدنظر بازاریابی همیشه واحد نیست. گاهی اوقات بازاریاب ها به محتوای جذاب و متوالی برای تاثیرگذاری روی مخاطب نیاز دارند. که اگر در این شرایط از محتوای متنی یا ویدئویی استفاده کنیم، مقدار قابل ملاحظه ‎ای زمان‎ از دست خواهد رفت. (چون محتوای نهایی طولانی شده و منجر به از دست رفتن مخاطب می گردد.) در میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب، بهترین راهکار این است که از بازاریاب‌ها از آیکون های مربوط به هم استفاده کنند.

استفاده از آیکون‌های مختلف برای بازاریابی کار ساده ای نیست، بخصوص که پای بیان محتوا و پیام‎ های مرتبط با هم در میان باشد. تنها راهکار پیشنهادی برای بهترین انتخاب، تمرین و تکرار مداوم است. بسیاری از برندها به تمرین فراوان برای تاثیرگذاری روی مخاطب نیاز دارند. اگر شما بازاریاب تازه‎ کاری در این زمینه هستید، بهتر است طرح ‎تان را برای برخی از همکاران نمایش دهید تا مشکلات مربوط به طرح‎ های اولیه رفع شود. فراموش نکنید که هیچ بازاریابی بدون اشتباه نیست، پس نباید با خودخواهی و اعتماد به نفس کاذب روی اعتبار بازاریابی تان ریسک کنید.

نمایش بهینه شخصیت و سبک برند

هر برند برای بازاریابی دارای سبک و الگوی خاصی است که موجب شناسایی آن‌ها، بدون نیاز به درج لوگو یا نام‎ شان در کنار تبلیغات‎ می شود. بهترین مثال برای این موضوع تبلیغات اپل است. اپل همیشه سبک متمایز و مشخصی برای خود دارد که موجب شناسایی سریع تبلیغات از سوی مخاطب می‌شود.
بسیاری از بازاریاب‌ها به دلیل تغییر در سبک معرفی خود دچار عدم تداوم می شوند. اگر شما از آیکون در اینفوگرافی برای نمایش جلوه کسب و کارتان در زمینه بازاریابی استفاده می ‎کنید، باید به طور مداوم سبک واحدی را در پیش بگیرید. شاید طی کردن این مسیر سخت به نظر برسد اما برنامه ریزی و اجرای درست برندها موجب تداوم تعامل با مخاطب هدف خواهد شد. اما ایجاد تغییرات ناگهانی در نحوه فعالیت برند، در قسمت‌های مهمی از جمله بازاریابی، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. ساده ‎ترین نتیجه چنین روند اشتباهی ریزش شدید مخاطب است.

با این حساب استفاده صحیح از سبک ‎های بازاریابی بصری مهمترین جزو تاثیرگذاری بر روی مخاطب خواهد بود که با اندکی تمرین و مشاهده نمونه‎ های موفق در دنیای بازاریابی ساده تر هم خواهد شد.

استفاده از آیکون در اینفوگرافی برای بازاریابی ضروری است. ولی مسئله اساسی بهبود توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است که در صورت اجرای درست شیوه های بازاریابی بدست می آید.

 

+


image 
imageimageimage