المپیک پاریس

پوسترهای المپیک پاریس به سبک آرت دکو رونمایی شدند

پاریس پوسترهای بازی‌های المپیک پاریس با رنگ‌های زنده و نمادهای خیره‌کننده، به سبک آرت‌دکو و با الهام از گذشته پرزرق‌وبرق این شهر، تزئین شده‌اند.

این پوسترها روز دوشنبه در موزه اورسی (یک ایستگاه راه‌آهن سابق که به موزه‌ای باشکوه در امتداد رود سن تبدیل شده‌است) با حضور جواشیم رونسین، مدیرطراحی المپیک پاریس ۲۰۲۴ و اوگو گاتونی ،هنرمند طراح این آثار، رونمایی شد.

المپیک پاریس
المپیک پاریس
پوستر المپیک پاریس

رونسین پیش از رونمایی در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس از استودیوی این هنرمند گفت: «نمی‌خواستم چیزی کسل‌کننده باشد، مثل پوستری که فقط لوگو و تاریخ داشته باشد، که معمولاً همین‌طور هستند. می‌خواهم داستانی تعریف کنم. قصه‌ای بسیار شاد، یک جشن بزرگ و بسیار لذت‌بخش. امیدوارم مردم از این پوسترها الهام بگیرند.»

المپیک پاریس

تصاویر زیادی برای جذب مخاطب در این پوسترها وجود دارد. از میان آن‌ها، برج ایفل که از استادیوم ملی فرانسه عبور می‌کند، خیره‌کننده‌ترین است. گویی در حال شکل‌دادن به یک کیک غول پیکر است که دو عنصر کلیدی را با هم مخلوط می‌کند: نماد برجسته پاریس و ورزشگاه ملی آن.

چهره تماشاگران در پوسترها با حالتی سرشار از شادابی به تصویر کشیده شده است. انگار در زمان یخ زده‌اند و از یک مهمانی بزرگ و بی انتها در جایی لذت می‌برند: روی بالکنی با تحسین رقصندگان سالن یا مهمانان جشنی باشکوه به سبک گتسبی بزرگ.

رونسین گفت: «این سبک آرت دکو است. من چیزی بسیار مجلل، بسیار غنی و بسیار رنگارنگ می‌خواستم. این سبک در پاریس رایج است، وقتی به سبک‌های مختلف رستوران‌ها نگاه می‌کنید، می‌توانید سبک آرت دکو را ببینید. وقتی به ورودی متروها نگاه می‌کنید، می‌توانید سبک آرت نوو را ببینید.»

شاید تصادفی نباشد که این حس را دارد، زیرا این بازی‌ها صدمین سالگرد المپیک ۱۹۲۴ پاریس را جشن می‌گیرد.

المپیک پاریس

در هر جایی از پوسترها که نگاه می‌کنید، حتی در میان انبوهی از رنگ‌ها، جزئیات دقیق و ظریف هستند. پس‌زمینه شعله المپیک را روی کشتی‌ای با سه دکل بلند به بندر مارسی فرانسه می‌رسد که از یونان حرکت کرده است. امواج خروشانی که نماد مسابقات موج‌سواری در تاهیتی هستند. در نمای نزدیک، برخی از بناهای تاریخی پاریس را می‌بینید که در طول هر دو بازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

جزئیات قابل توجه و عجیب

هتل ملی معلولین (لس انوالید)، که آرامگاه امپراتور سابق فرانسه، ناپلئون بناپارت را در خود جای داده‌است. گراند پالاس باشکوه، طاق پیروزی و کاخ ورسای با باغ‌های درخشان آن که میزبان مسابقات سوارکاری و پنج‌گانه مدرن خواهد بود.

رونسین گفت که ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ پوستر برای بازی‌های پاریس (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست) و پارالمپیک (۲۸ آگوست تا ۸ سپتامبر) به فروش خواهدرسید. قیمت‌ها از ۲۰ یورو (۲۲ دلار) برای کوچکترین اندازه (۳۰ در ۴۰ سانتی‌متر)، ۳۰ یورو (۳۳ دلار) برای اندازه متوسط ​​(۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر) و ۴۰ یورو (۴۳ دلار) برای اندازه بزرگ (۶۰ در ۸۰ سانتی‌متر) متغیر است.

المپیک پاریس

این پوسترها همچنین از روز سه‌شنبه روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر پاریس ظاهر خواهندشد.

این موضوع برای طرفداران سرسخت هنر سنتی خیالی آسوده خاطر خواهد بود که از هوش مصنوعی (AI) برای طراحی پوسترها استفاده نشده است. این بخشی از دلیلی است که رونسین گاتونی را انتخاب کرده‌اند.

رونسین می‌گوید: «کار با اوگو بسیار مهم بود زیرا او یک هنرمند دستی است. او با دستان خود کار می‌کند. هیچ‌چیز به صورت دیجیتال کمک نمی‌شود. امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هوش مصنوعی زیادی وجود دارد. من می‌خواستم این دانش فرانسوی ( la française) را به ارمغان بیاورم. می‌خواستم این پوسترها و رنگ‌ها را با دست نقاشی کنیم.»

المپیک پاریس

پوستر بدون زمان

انتخاب رنگ‌ها شش ماه طول کشید. گاتونی بیش از 2000 ساعت برای کار روی پوسترها وقت صرف کرده‌است. گاتونی که کارش شامل مطالعه تمام پوسترهای المپیک قبلی نیز بود گفت: «این پوستر حس تازگی دارد و پراز فضای خوب است.»

«دقیقاً مانند پوستر سال 1924، این پوستر باید 100 سال دیگر هم کار کند. این برای من خیلی مهم است.»

اولین پوستر رسمی المپیک برای بازی‌های 1912 در استکهلم منتشر شد و از طریق یک مسابقه هنری انتخاب شد. از آن زمان، طراحی پوسترها بر عهده برگزارکنندگان در شهر میزبان بوده‌است.

در نیمه اول قرن بیستم، تعداد محدودی پوستر برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات در دوران قبل از رادیو و تلویزیون طراحی و استفاده می‌شد که اطلاعات عملی لازم را به مردم ارائه می‌داد.

المپیک پاریس

در نیمه دوم قرن، تعداد پوسترهای تولید شده افزایش یافت. آن‎‌ها منعکس‌کننده زمینه هنری، سیاسی و اجتماعی دوران خود بودند. المپیک نیز از اروپا و آمریکای شمالی به سمت اقیانوسیه، آسیا و آمریکای مرکزی گسترش یافت.

طبق گفته مرکز مطالعات المپیک، در حال حاضر آن‌ها نقش دوگانه‌ای دارند: علاوه بر اعلام بازی‌ها، پیش‌نمایشی از هویت بصری آن‌ها را نیز ارائه می‌دهند.

المپیک پاریس

گاتونی می‌گوید این اولین بار است که «انسان‌های زیادی» را نقاشی می‌کند و سبک خود را خلق یک جهان توصیف می‌کند؛ جهانی که مردم را جذب می‌کند.

یکی از جذاب‌ترین صحنه‌های پوستر، یک ورزشکار است. او روی سکوی شیرجه با بازوهای باز ایستاده و کبوتر المپیک به آرامی روی بازوی چپ او نشسته است.

المپیک پاریس

نه سال پیش، رونسین شعار «Je suis Charlie» من چارلی هستم را ابداع کرد. این شعار که پس از حمله خونین ژانویه 2015 به مجله طنز شارلی ابدو، به یک شعار جهانی تبدیل شد و آن را در توییتر منتشر کرد.

منبع: +


image 
imageimageimage