بسته‌بندی دارو
بسته‌بندی دارو

بسته‌بندی داروهای برند ویداسانا

الگوریتم مصرف دارو، در دوران بیماری و طول دوره درمان در انسان‌های مختلف متفاوت است. برخی بسیار در مصرف داروها با دقت عمل می کنند. آنها تا قطره آخر شربت و دانه‌ی آخر قرصشان را مصرف می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به محض دیدن علائم بهبودی مصرف دارو را قطع می‌کنند. همین موضوع می‌تواند چالش جالبی در طراحی بسته‌بندی دارو باشد.

بسته‌بندی داروها کارکردهای زیادی برای مخاطبانشان دارند. این بسته‌بندی‌ها، علاوه بر ویژگی محافظتی، اطلاعات خاصی را در مورد محتویات و نکات مصرف به مخاطبشان منتقل می‌کنند. با توجه به طیف گسترده مخاطبان، طراحی بسته‌بندی می‌تواند حامل پیامی مفید برای کاربرها باشد و بسته‌بندی دارویی را خاص و متفاوت کند. توجه به نکات و اعمال آنها در طراحی پروژه‌ها می تواند یک طراحی متفاوت خلق کند.

نازنین بهزادی، در پروژه این هفته، برای ما از تجربه طراحی بسته‌بندی داروهای برند ویداسانا، گفته است.

راهنمایی مخاطب به سمت رفتار درست

«مهمترین چالش برای طراحی بسته‌بندی داروها در این پروژه، نشان‌دادن مصرف دارو در طول یک دوره مشخص درمان بود. بخشی که در پروسه موثر مصرف دارو عموما نادیده گرفته می‌شود. برای حل این چالش در طراحی بسته‌بندی، از تصویری گرافیکی برای نشان‌دادن حرکت آهسته و اندک ذرات دارو به سمت عضو مورد نظر بدن استفاده شد.»

«این چالش باعث شد که یک دیزاین سه بعدی صورت بگیرد. کاربر برای دیدن ادامه طرح روی جعبه، مجبور به چرخاندن آن است و در واقع حس تاثیرگذاری دارو بر روی بدن مرحله به مرحله به کاربر منتقل می‌شود. با بیان این مفهوم تلاش شد تا به طول دوره درمان و نسخه پزشک که عموما نادیده گرفته می‌شود، تاکید شود.»

فرم دارو و عضو تحت درمان، ایده های اولیه بسته بندی

«برای ایده اولیه از ترکیب دو فرم متفاوت برای طراحی استفاده شد. فرم داروها و اعضای بدن نقطه‌ی شروع کار بودند. به این صورت که پس از شروع دوره درمان، دارو آرام آرام به سمت بخش مورد نظر رفته و شروع به درمان آن قسمت می‌کند.»

«هر دارو بر روی قسمتهای مختلفی از بدن اثرگذار است. در طراحی‌ها تلاش شد قسمتی از بدن برای هر جعبه انتخاب شود که دارو بیشترین تاثیر را روی آن دارد. برای مثال داروی امپرازول بیشترین اثر درمانی را بر روی کاهش رفلاکس معده دارد پس برای آن از فرم معده و بافت مناسب با آن استفاده شد.»

«چالش اصلی در این پروژه پیداکردن یونیفرمی متنوع در عین حال یکدست و هماهنگ بود. رسیدن به یونیفرم اولیه و بسط آن، سخت‌ترین و در عین حال شیرین‌ترین بخش پروژه بود.»

ویداسانا Vida sana به معنی «سبک زندگی سالم» یک برند ونزوئلایی فعال در بخش داروسازی است. این برند شبکه توزیع گسترده‌ای برای دارو و تجهیزات پزشکی در شهرهای مختلف ونزوئلا دارد. این مجموعه بسته‌بندی دارو به سفارش شرکت SEAYENA طراحی شده است.


image 
imageimageimage