پارالمپیک

چرا لوگوی پارالمپیک با المپیک متفاوت است؟

پس از پایان بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، حالا نوبت به بازی‌های پارالمپیک رسیده است و هفته‌ای دیگر از هیجان ورزشی را پیش رو داریم. اما لوگوی پارالمپیک چه معنایی دارد؟ با اینکه این رویداد از دیرباز با المپیک مرتبط است، طراحی لوگوی آن کاملاً متفاوت است.

لوگوی پارالمپیک به نام “آگیتوس” شناخته می‌شود که در لاتین به معنای “من حرکت می‌کنم” است. این لوگو تا حدی از نماد حلقه‌های المپیک الهام گرفته، اما داستان خاص خودش را هم دارد.

پارالمپیک
لوگوی پارالمپیک امروز

همان‌طور که حلقه‌های المپیک نماد اتحاد پنج قاره هستند، آگیتوس نیز قصد دارد حس گردهمایی جهانی را منتقل کند. در این لوگو از رنگ‌های قرمز، آبی و سبز استفاده شده، زیرا این رنگ‌ها بیشترین حضور را در پرچم‌های ملی دارند. درباره سه شکل موجود در لوگو، کمیته بین‌المللی پارالمپیک می‌گوید آن‌ها نماد حرکت ورزشکاران و ارزش‌های پارالمپیک یعنی شجاعت، عزم، الهام و برابری هستند.

این لوگو به‌منظور نشان دادن نقش جنبش پارالمپیک در گرد هم آوردن ورزشکاران از سراسر جهان برای رقابت و دستیابی به برتری ورزشی طراحی شده است و همچنین این واقعیت را برجسته می‌کند که ورزشکاران پار المپیک با عملکردهای خود همیشه الهام‌بخش و هیجان‌انگیز هستند؛ آن‌ها همیشه به جلو حرکت می‌کنند و هرگز تسلیم نمی‌شوند.

پارالمپیک

اما لوگوی پارالمپیک در ابتدا بسیار متفاوت بود. تا سال ۲۰۰۴، این لوگو شامل یک نقش تزئینی سنتی کره‌ای به نام “تائه‌گوک” بود که به‌عنوان نمادی از واقعیت نهایی شناخته می‌شود که همه چیزها و ارزش‌ها از آن سرچشمه می‌گیرند. اولین لوگوی پارالمپیک در بازی‌های ۱۹۸۸ سئول از پنج تائه‌گوک تشکیل شده بود که به‌صورت مشابهی با حلقه‌های المپیک چیده شده بودند. در سال ۱۹۹۴، تعداد تائه‌گوک‌ها به سه عدد کاهش یافت تا بازی‌های پار المپیک بیشتر از المپیک متمایز شوند.

این طراحی تقریباً یک دهه ادامه داشت تا اینکه کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC) از شرکت “شولز اند فرندز” خواست تا لوگو را مدرن کند. آن‌ها تصمیم گرفتند از آگیتوس که پیش‌تر توسط جنبش پارالمپیک استفاده می‌شد، استفاده کنند و آن را به شکل دایره‌ای‌تر درآورند.

پارالمپیک
تغییرات کوچک، تفاوت‌های بزرگ: لوگوی پارالمپیک قبل و بعد از آخرین به‌روزرسانی

آخرین به‌روزرسانی طراحی لوگوی پارالمپیک در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت North انجام شد که در آن هندسه لوگو منسجم‌تر شد. در طراحی قبلی، سه شکل موجود کمی متفاوت بودند که منجر به ناسازگاری‌هایی در استفاده از لوگو می‌شد؛ حتی گاهی به اشتباه وارونه استفاده می‌شد.

رنگ‌های لوگو نیز اصلاح شدند تا هماهنگی بیشتری با حلقه‌های المپیک پیدا کنند و سازگاری بصری بیشتری بین برندینگ این دو رویداد ایجاد شود. این تغییرات به انتقال مفهوم “هدف مشترک و جایگاه برابر” کمک می‌کند، وقتی که این نمادها کنار هم دیده می‌شوند. یوزف کلینچ از شرکت North این نکته را به ما یادآوری کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره برندینگ بازی‌های المپیک، می‌توانید به جمع‌بندی ما از بهترین لوگوها و پوسترهای بازی‌های المپیک نگاهی بیندازید.