موشن گرافیکی درباره افسردگی

 « مدت زمان زیادی بود که در ذهنم ایده استفاده از ظرفیت گرافیک دیزاین برای انتقال پیام در موضوعات غیرتجاری را می‌پروراندم. این دل مشغولی از همان زمان که (به دلیل علاقهام به موضوعات اجتماعی) در رشته روزنامهنگاری تحصیل میکردم وجود داشت تا اینکه بعدها همین علاقهو انگیزه مرا به سمت هنر و ادامه تحصیل در رشته گرافیک سوق داد.

سابقه تحصیلی و نیز میل درونیام باعث شد تا ناخودآگاه تصمیمگیری درمورد موضوع پایاننامه کارشناسی ارشد  به سمتی برود که موضوعی بین رشتهای انتخاب کنم و با ترکیبی از توانایی‌های سابقه تحصیلیام و گرافیک دیزاین، نیازهای روز جامعه را مد نظر داشته باشم.

هنر گرافیک و به طورکلی مفهوم دیزاین نقش بسیار پررنگی در جنبههای مختلف زندگی انسان امروزی پیدا کرده است؛ از همین رو به نظر میرسد هر گرافیک دیزاینری به ضرورت باید روحیه محققانه و جستجوگرانه داشته باشد. از طرفی گستردگی چشمگیر استفاده از فنآوریهای ارتباطی در بین اقشار مختلف اجتماع در عصر اینترنت نسل دوم یا به اصطلاح وب۲که انواع امکانات تولید محتوا را در اختیار مخاطب قرار میدهد-‌ من را به عنوان یک طراح به سمت جاذبهها و قابلیتهای موشنگرافیک سوق داد؛ چرا که گرافیک متحرک به خوبی امکان انتقال حجم قابل توجهی از اطلاعات را در قالب یک محتوای چندرسانهای اثرگذار در مدت زمانی کوتاه به مخاطب فراهم میسازد.

پس از بررسیهای فراوان از بین موضوعات بیشماری که به نظرم پرداختن به آنها نیاز جامعه بود موضوع «افسردگی» را که در سال ۲۰۱۷ سازمان بهداشت جهانی در رأس مشکلات بشر اعلام کرده بود انتخاب کردم و با تولید یک ویدئو به عموم جامعه سعی کردم  اطلاعاتی  راجع به این اختلال شایع منتقل نمایم که مخاطب آن ممکن است یا خود دچار افسردگی باشد یا در محیط اطرافش با فردی افسرده سر و کار داشته باشد.

در ساخت این موشن گرافیک سعی کردم از عناصری بصری‌‌ استفاده کنم که تداعیکننده پرتوهای نور در پلانهای مختلف باشند تا تأثیر روانی مثبتی بر مخاطب داشته باشند؛ همچنین تلاش کردم از طیف رنگ زرد که در روانشناسی رنگ نیز از آن بهعنوان رنگ درمانگر و شادیآور یاد میشود استفاده کنم. برای موسیقی متن اثر نیز از یک ملودی آرام و امیدبخش بهره بردم که تنظیم آن متناسب با گفتار ویدئو، دارای فراز و نشیب هماهنگ و همراه است بهطوری که در ابتدا ذهن مخاطب را گویی برای یک رخداد خاص آماده میکند و سپس با نمایش پلانی که درباره افراد موفق است، صدای ساز کوبهای هیجان و حس خوشبینی و درواقع حس امید به درمان را در مخاطب ایجاد میکند. در تنظیم محتوای این اثر نیز سعی بر آن شد مواردی مد نظر قرار گیرد که تناسب بیشتری با جامعه ایران داشته باشند؛ برای مثال به مسأله «استیگما» یا ترس از نگاه و قضاوت دیگران برای مراجعه به افراد متخصص اشاره کردم که در فرهنگ بومی ما بسیار راجع است؛ همچنین با توجه به بالابودن هزینههای مراجعه به افراد درمانگر این حوزه در ایران، به روشهای بیهزینه و اثرگذار در درمان پرداختم و البته درتمام این موارد از دانش و راهنمایی افراد متخصص در زمینهی روانشناسی یا روانپزشکی و  استفاده کردم

شفیق خانبانی، دارای مدرک کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد گرافیک از هنرهای زیبای تهران است. موضوع پروژه عملی پایان‌نامه ساخت موشن گرافیک درباره افسردگی با راهنمایی محمدرضا دوست محمدی بوده که در سال 97 ارائه شده است.

 


image 
imageimageimage
  1. افسردگی نیاز به همکاری روانشناس و روانپزشک داره که در کلیپ شما فقط به روانپزشک اشاره شده. مراجعه هفتگی به روانشناس در کنار دارو گرفتن ماهانه از روانپزشک

  2. سلام.خدا قوت. کار شما از نظر محتوا و تصویر سازی بسیار خوب شده. به عقیده من فضای کار متناسب با هدف پروژه دیزاین شده و با وجود اینکه کار بیشتر از ۳ دقیقه هست ولی بخاطر دیزاین جالب و اطلاعات مفید موجود در کار مخاطب ترقیب میشه تا آخر این موشن رو ببینه که این یک نقطه قوت محسوب میشه. موفق باشید

  3. چقد خوب و عالی
    خیلی لذت بردم کیفیت رنگ حس خوبی که رنگها به آدم میده ایجاد انگیزه میکنه چقد بهتر که همه پروسه کار بصورت تخصصی پیش رفته

  4. تنها موردی که خیلی به چشم میومد، صدای خشن و بسیار بلند گوینده بود که موسیقی رو هم محو کرده بود… و تنها دلخوشی موجود رو اون تصویرسازی های دلنشین و آرامش بخش نشدن میداد

    ولی بصورت کلی اثر مفید و قابل تاملی بود

  5. ممنون کار خوبی شده
    تنها چیزی که زیاد به چشم اضافه میاد لی اوت نامناسب هست که ابدا با فضای کار که خیلیم خوب هست چفت نشده

  6. خسته نباشید . از نظر محتوا و تصویر سازی کار خوب و موفقیه و…
    اما اسم این کار موشن گرافیک نیست اصلا. صرف جابجا کردن چند آبجکت در قاب تصویر موشن گرافیک خلق نمیشه جدا از اینکه همین جابجایی های ساده در کار کاملا آماتوری انجام شده و تابع هیچ یک از قوانین حرکت نیست.
    این کار رو قبلا در اینستای روزرنگ دیدم. متاسفم برای مدریت سایت که نمیدونن موشن گرافیک چیه و اسم این کار رو موشن گزاشتن و وقت خیلی از اشخاصی که به دنبال مشاهده موشن گرافیک هستن رو گرفتن.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *