بسته بندی زعفران تریسا

این بسته بندی با هدف صادرات به کشور‌های عربی خصوصا امارات و جهت فروش در The Dubai Mall محل خرید و تفریح بسیاری از گردشگران طراحی و تولید شده است. مخاطبین هدف آن با  مشخصات جمعیت شناسی A, B, C1 مشخص گردید و قابلیت ارائه به عنوان سوغات یا هدیه یکی دیگر از نیاز‌های این بسته بندی عنوان شد.

بسته بندی زعفران تریسا

در طراحی این بسته بندی، چند نکته اهمیت داشت: دیده شدن هرچه بهتر بسته بندی در طبقات محصولات با توجه به حجم کم زعفران و در نتیجه کوچک بودن بسته، عدم استفاده از ظروف رایج برای زعفران و حفاظت از کیفیت محصول.

از زعفران به عنوان یک رنگ آلی و طبیعی در پرداخت کاغذهای گران‌ قیمت٬ هنر تذهیب، کتاب آرایی، نگارگری و گاهی برای حرز نویسی به عنوان مرکب تحریر استفاده شده است. ایده‌ی اولیه ما بر همین اساس شکل گرفت و با استفاده از آبرنگ اجرا شد. در استراکچر بسته بندی٬ تصویر نوشتار آبرنگی٬ به گونه ایی بر روی بسته بندی قرار گرفت که سه وجه بسته را پوشش دهد.

به این ترتیب با کنار هم قرار گرفتن وجه‌های سه بسته در قفسه‌های فروشگاه٬ نوشتار و طرح روی بسته بندی کامل می‌شود در نتیجه فضای بزرگ تری به این بسته اختصاص پیدا می‌کند. نام گذاری بسته به نام “تریسا” نیز از Triple به معنی سه قلو برداشته شده است. همچنین استراکچر بسته به نحوی اجرا شد که اولا به دلیل نوع باز شدن بسته (قلمدانی) و قرار گیری ظرف حاوی زعفران در بین ابر محافظ٬ حس دستیابی به یک محصول با ارزش را در مخاطب بر می‌انگیزد و ثانیا به دلیل عدم تابش نور به زعفران٬ کیفیت رنگ دهی آن حفظ می‌شود.

یکی از مسائل مهم٬ ظرفی بود که زعفران در آن قرار می‌گرفت. قطعا همه‌ی ما تجربه‌ی باز کردن ظرف‌های پلی اتیلن تخت (ظروف مستطیل و دایره‌ای رایج در مشهد) را داشته ایم که بعضا با بیرون ریختن زعفران درون آن همراه بوده. باید ظرف جدیدی طراحی می‌شد که علاوه بر سهولت استفاده٬ ماندگار باشد و پس از باز کردن بسته نیز مورد استفاده قرار بگیرد. اما طراحی٬ قالب سازی و تولید ظرف جدید نیز با توجه با هزینه‌های فراوان آن و تیراژ پایین بسته بندی زعفران٬ مقدور نبود. بنابراین سراغ شیشه‌های استوانه‌ای ساده رفتیم. در طراحی درب چوبی به حفظ کیفیت عطر و سهولت استفاده از زعفران فکر شده است.»

” سید مصطفی سید ابراهیمی” و ” یکتا جبلی”  به سفارش شرکت نتاسف طراحی این مجموعه را به عهده داشته‌اند.



image 
imageimageimage