طراحی بسته‌بندی روغن زیتون صدر رودبار

« شرکت صدر رودبار، تولید کننده روغن زیتون و فرآورده‌های زیتونی در شهر رودبار استان گیلان است. این شرکت در سال ۸۹ با تغییر مدیریت تصمیم گرفت که در عرضه، ترکیب و چیدمان فروشگاه محلی خود تغییراتی به وجود بیاورد و از شرکت داروگ خواست تا با  طراحی بسته بندی روغن زیتون به عنوان اصلی ترین محصول خود ایده جدیدی به آنها بدهد.

در ابتدا و برای شروع طراحی، نوع شیشه‌ای که قرار بود روی آن طراحی صورت بگیرد مورد توجه قرار گرفت؛ این شیشه، شیشه‌ای معمولی و بدون طراحی اختصاصی جهت روغن زیتون صدر بود که تقریبا درتـمامی محصولات مشابه، موجود بوده و نمونه‌ای از آن را در هر فروشگاهی می‌توان دید، اما از آنجایی که تیراژ کار برای چنین محصولی که فقط در محل تولید خود و در فروشگاهی محلی در رودبارعرضه می شود بسیار پایین است عملا طراحی یا خرید شیشه ای اختصاصی با توجه به هزینه های پیش رو و بودجه اختصاص داده شده کارفرما امکان پذیر نبود.

با مشخص شدن قطعی شیشه، کار طراحی لیبل روی آن آغاز شد. در این مرحله چند مدل تیغ روی بسته امتحان شد

و البته از همان ابتدا قرار شد که با توجه به حجم زیاد اطلاعات لیبل و اجباری بودن استفاده از بسیاری از آیتم‌ها و نشانه روی آن فضای لیبل به دو قسمت پشت و جلو تقسیم شده و در واقع لی بل جلو تنها شامل طراحی و لی بل پشت شامل اطلاعات باشد، تعدادی طرح زده شد اما از آنجایی که سیستم نصب لیبل ها بر روی شیشه فرایندی دستی بوده و قرار بود که توسط همکاران فروشگاه انجام شود.

تعدای از آن ها به دلیل سختی و پیچیدگی نصب کنار گذاشته شد و نهایتا از میان آن مجموعه لیبلی انتخاب شد که از حد معمول باریکتر و بلندتر بود تا شیشه را کشیده‌تر و لوکس تر نمایش بدهد. پس از انتخاب تیغ نوبت به طراحی لیبل رسید و پس از تحقیق و جستجو در نمونه‌های مشابه در بازار ایران و خارج از ایران و با توجه به پوزیشن برند صدر و امکانات چاپی و بررسی هزینه ها تعدادی اتود به مشتری ارائه شد.

روغن زیتون صدر تماما با سیستم فرآوری دستی و بدون مواد اضافه شیمیایی تهیه شده و از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار بود، سعی شد که با توجه به مسائل عنوان شده روی طرحی که این کیفیت را به نمایش بگذارد تاکید شود. نهایتا طرح انتخاب شده طرحی مینیمال از برگ و میوه زیتون بود که با استفاده از رنگ طلاکوب و پرهیز از اضافه گویی در طراحی کیفیت محصول را نمایش می داد. در مرحله بعد برای این طرح، سه رنگ مختلف پیشنهاد داده شد.

و این سه رنگ روی بسته ماکت شدند

و نهایتا پس از تایید نهایی مشتری دوطعم مختلف محصول یعنی روغن زیتون خام و روغن زیتون تصفیه شده با تغییر در رنگ زمینه از هم تفکیک شدند

و لی بل ها در دو سایز مختلف برای هر دو طعم تهیه شد.

برای در بطری سرپوشی از جنس کاغذ کرافت که با نخ کنفی به دور شیشه محکم می شد تهیه شد تا حس سالم بودن، طبیعی بودن و تهیه این روغن به صورت غیر ماشینی را القا کند.

در نهایت بروشور کوچک چند لتی با اطلاعاتی درباره پیشینه زیتون و فواید آن، تاریخچه شرکت صدر و و نهایتا رسالت شرکت صدر در تهیه روغن زیتون با کیفیت برای مصرف کننده و توجه حداکثری به محیط زیست در این فرایند به بسته بندی اضافه شد و محصول روانه بازار شد.»

فاطمه کرکه آبادی متولد 1350 کارشناس ارشد گرافیک و  مدیر هنری در شرکت داروگ و عضو هیئت مدیره جدید انجمن صنفی طراحان گرافیک است.

SAMSUNG