آثار برگزیده جشنواره کارت هدیه سامان را ببینید

طراحى محصولاتى با مصرف عمومى كه در ميان توده‌هاى مختلف جامعه مورد استفاده قرار مى‌گيرند؛ حائز اهميت ويژه‌اى است كه از كاربردى بودنشان نشأت می‌گيرد. كارت هديه بانكی نيز از همين دسته است. در بررسى اجمالى كارت‌های موجود در شبکه بانکی کشور، موارد زیادی را نمی‌توان مشاهده كرد كه ارزش‌هاى ديزاين را به درستى و متناسب با موضوع و محتواى مورد نظر رعايت كرده باشند. متاسفانه هنوز بسيارى از بنگاه‌هاى مالى و نهادهاى دولتى، جايگاه استفاده صحيح از «ديزاين» را آن‌طور كه بايد جدى نگرفته‌اند.

پست امروز روزرنگ به رويدادى اختصاص دارد كه براى حل اين مسئله، يك قدم رو به جلو برداشته است. بانك سامان در حركتى قابل تحسين، در جهت تعامل بیشتر با طراحان و هنرمندان، جشنواره طراحى كارت‌هاى هديه سامان را برگزار نمود كه با استقبال جالب توجهی از سوی شركت‌كنندگان روبرو شد. مسلما تكرار چنين رويدادهايى كه بر پايه ارتباط اثرگذار بين جامعه طراحان ايرانی و موسسات بزرگ بنا شده‌اند؛ موجب تشويق و دلگرمى هنرمندان و طراحان خواهد شد.

در ادامه، شما را به ديدن آثار برگزيده جشنواره كارت هديه سامان دعوت مى كنيم.

 

 

سینا سنکار / برگزیده اول

 

پریا لرستانى / برگزیده دوم

 

زینب عسگرى / برگزیده سوم

 

حبیب ایلون‌(تقدیر)

 

محمد‌‌جواد جمشیدى(تقدیر)

 

رشید رهنما(تقدیر)

 

حسین شیشه‌گر(تقدیر)

 

محبوبه کاوه(تقدیر)

 

گلناز محمودى(تقدیر)

 

مرجان نصرتى(تقدیر)


  1. تبریک به همه دوستان هنرمند، مجموعه کار خانم پریا لرستانی و آقای محمد جواد جمشیدی بسیار عالی بود و لذت بردم
    حقش بود آقای جمشیدی اول میشدن

  2. نفر اول، واقعا کار جالبی نیست، این چطور داوری بوده، سلیقه در حد کف بازار. نفر دوم از بقیه شایسته تر بود. وقتی کار بسیاری از شرکت کنندگان به دلیل پر شدن این باکس ایمیل بانک وارد رقابت و داوری نشده است، نمیتوان بهتر ازداين انتظار داشت. عدالت اینست که به همه فرصت رقابت بدهید و امکانات برگزاری چنین رویدادی را قبل از هرچیز فراهم آورید. پربودن اينباکس ایمیل فراخواننده، خیلی مضحک و غیرحرفه ای بود.

  3. این یک واقعیته که به تعداد همه آدمای دنیا سلیقه وجود داره قطعا داورهای این جشنواره نکاتی را در ذهنشون داشتن که این کارهای رو انتخاب کردند ممکنه یک سری از کارها همسو با دیدگاه ما باشه یک سری هم نه. مهم اینه که یک بانک شروع کرده به متفاوت دیدن و جمع کردن طراح‌های کشور برای یه حرکت جمعی موثر.
    دست همگی درد نکنه چه اونهایی که شرکت کردن، چه اونهایی که برنده شدن و چه اونهایی که این کارو راه‌اندازی کردن.
    خوب ببینیم.

  4. متاسفانه این جشنواره مثل سایر ایونت های دیگر بود، که فقط افسوس زمانی که برای طراحی گذاشتم رو میخورم.
    ده روز برای طراحی ۵ کارت وقت گذاشتم و نهایتا وقتی کارها رو ایمیل کردم (یک روز قبل از اتمام فرصت) ایمیلی برام اومد( بعد از دو روز) که فردای اتمام زمان ارسال کارها بود که:‌ هنرمند گرامی کار شما از زمان مقرر دیرتر به جشنواره ارسال شد و وقتی زنگ زدم به دبیرخانه و به خانم محترمی که باید پاسخ می دادند که مشکل جیست با چنان برخورد زشتی از طرف ایشان روبرو شدم که باورم نمی شد و نهایتا به دروغ گفتند که ؛اوکی می شود!!!!
    اوکی می شود؟ این چه ادبیاتی است؟
    به هر حال از این دست اتفاقاقات و دورهمی ها که دوستان برگزار می کنند و به خودشان و رفقایشان جایزه ها را می دهند زیاد دیدیم(منظورم جایزه مادی نیست) و خواهیم دید و این اتفاق بعد از اتفاقاتی که در سرو نقره ای افتاد باعث شد که پشت دستم را نقره داغ کنم که دیگر در این دورهمی های غیرحرفه ای بازی نکنم.

  5. فکر میکردم کارها خیلی بد باشند اما نسبتا خوب بودند.
    ولی نکته ای که داشت این بود که تقریبا 90 درصد برنده ها مجموعه کار دادند و داوران هم به این نکته خیلی امتیاز دادند و کسانی که مجموعه کار فرستاده بودند را برگزیده کردند. شاید از لحاظ مادی برای بانک سامان مقرون به صرفه تره که با یک جایزه چندین کار داشته باشه.
    اما ای کاش توی فراخان به این نکته اشاره میکردند که کسانی که مجموعه کار بفرستند در اولویت هستند.
    من و خیلی ها یک کار فرستادیم و خیلی های دیگه کارهاشون متفاوت از هم بودند و قطعا از چشم داوران دور بودیم. کاش از اول شفاف اعلام میکردید مجموعه کار بفرستید.

  6. اینطور که یادم هستش یکی از آیتم های این جشنواره “مراسم های مذهبی و اعیاد” بوده
    تعجب می کنم تو هیچ کدوم از مجموعه طرح های برگزیدگان این آیتم وجود نداشت
    فکر می کنم تو این “4 هزار” کار ارسالی حتما افرادی در این زمینه طرح های خوبی ارسال کردن
    این نشون میده که اضافه کردن این آیتم در فراخوان جنبه “تزئینی و شعاری” داشته داشته.

  7. سلام به همه گی وخسته نباشید به روزرنگ عزیز… نفر دوم واقعا کارش خوبه و لذت بردم. اما نفر سوم که چی بگم نمی دونم … فکر می کنم کارای بهتری هم بوده که حتما مصلحت نبوده برنده بشند!! بالاخره شما باید اصل مصلحت رو تو همه جا و تو همه کارا شرط اصلی و اساسی بدونید. نکته بعدی هم اینکه چرا ناراحتید دوستان. داروان همه شون حتما عدالت دارند و داشتند و خواهند داشت . دیگه در برابر تیغ عدالت تسلیم نیستید! ول کنید دیگه بابا. 2+2=5 اگه باورتون نمیشه ریاضی کلاس اول رو حتما افتاده بودید و معلمتون بی سواد بوده.

  8. سلام

    بیشتر از هرچیز در آثار برگزیده
    دوتا نکته خودنمایی میکند

    اول. شباهت به تصویرگری کتاب کودک

    دوم. الهام شدید از ادبیات فضای مجازی و استیکرها

    واقعا برایم سوال است
    به جز چند مورد معدود
    چرا باید فضای غالب هنر کاربردی ما به این حد تنزل بیاد در حد ادبیات عامیانه اینترنتی

    این سبک تصاویر را که روز و شب در صفحه تلفن های همراه مان میبینیم!!!!

  9. من چیزی از گرافیک سرم نمیشه
    ولی استفاده از فونتی که سنگ تو سر هر آهویی بزنی به این فونت میرسه و جایزه و …
    جالبه حداقل داوران یه کار برا رفع کتی برا مراسم مذهبی انتخاب میکردن
    ولی تصویر سازیا عالیه
    بازم میگم سلیقه اس دیگه و محترم
    ولی خدایی بیرون بکشید از این فونت…
    یاعلی

  10. من به نظردیگران اصلا کاری ندارم ولی با توجه به تجربه ام این رو میگم که داوری ها همیشه سلیقه ای بود.حالا این رو به هرکی بگی میاد دفاع می کنه که نه مگه میشه ولی واقعیت همینه.تو هر فراخوانی که شرکت می کنی اول باید بدونی کی داور میشه و شناخت کافی از سلیقه داور داشته باشی تا بتونی پنجاه درصد راه رفته باشی.درست مثل پروژ ه های دانشگاهی می مونه که هرکاری هم کنی اخرش میشه عین سلیقه استادمگر اینکه خیلی خیلی خاص باشی که استاد دیگه سلیقه خودش کنار بزاره.در مجموع همه شرکت کننده ها خسته نباشن چه اونای که برنده شدن چه اونای که نشدن چه اونای که کارفرستادن و چه اونای که کارشون نتونستن ایمیل کنن.

    1. من اصلا نمی فهمم چرا سینا سنکار اول شده…بیشتر از طراحی فتوشاپ کاریه..خدایی حق آقای جمشیدی بود نفر برگزیده بشه..کار نفر سومم از لحاظ تصویرسازی عالیه اما برای کارت هدیه خیلی شلوغه…خدا رو شکر نفر دوم شایستگیشو داشت…واگرنه کلا نامید میشدم…

  11. به نظر بنده برای کارت های هدیۀ بانکی، می طلبه که از طرح های طنزآمیز با کارکترسازی و مفهوم سازی در جهت فرهنگ سازی و معرفی برند استفاده بشه.
    به طوری که باتوجه به کوچک بودن ابعاد کار(8*5) بتوانیم با استفاده از سفیدخوانی (ایجاد فضای خالی/تنفس) و جذابیت بصری همچون رنگ و عناصر مختلف تجسمی به بیننده حس امنیت و اعتماد را القا کنیم تا برند آن بانک مورد اعتماد و اطمینان مردم قرارگیرد.
    مگر این رقابت، رقابت تصویرسازی و یا طراحی پوستر یا جلد کتاب بوده!! انگار قسمتی از یک پوستر، جلد کتاب و کتاب داستان رو کات کردیم، انداختیم تو سایز 8*5 …. واقعا جای تاسف دارد…
    متاسفانه اهداف چنین جشنواره یا مسابقه ای برای هیئت داوران مشخص نبوده. گویی داوران بین خود گفته اند : “هرکی واسه خودش هر کاری که دوست داشت انتخاب کنه و از اونا 5تاشو برگزیده کنیم”
    حالا هرچقدر هم داوران به نام و شناخته شده باشند، دلیل نمی شود که داوران خوبی باشند. داوری و قضاورت در هنرهای تجسمی قواعد و چارچوب های خودش را دارد. داوری نیازمند فاکتورهایی می باشد که “ریش سفید بودن، با سابقه بودن، آموزشگاه داشتن، مدرس بودن ” شامل آن نمی شود.
    آن دسته از عزیزانی که نسبت به کارها بَه بَه و چَه چَه می کنند متأسفانه هرچه قدر هم سواد بصری داشته باشند، ولی اطلاعی از جزئیات و منطق داوری و قضاوت نمی دانند. البته این کامنت همۀ آن چیز که باید نیست…

    1. انصافا قبول دارم.
      انگار قسمتی از کتاب داستان یا جلد کتاب رو دیتل گرفتن، بعد پرتش کردن تو ابعاد کارت هدیه…
      البته من از نمایشگاه دیدن کردم که میگم….

  12. فرصت نکرده بودم برم نمایشگاه و کارهای منتخب رو توی نمایشگاه ببینم اما باتوجه به نظرات و کامنت‌هایی که توی این چند وقته از دوستان دیده بودم، انتظار کارهای خیلی بدی رو داشتم! همه کارها نه اما به نظرم اکثرشون خیلی خوب بودن. جالبه که بعضی از دوستان کار نفر اول (آقای سنکار) رو اصلا نپسندیده بودن اما من خودم بین بقیه کارها مجموعه کارهای سینا سنکار رو بیشتر خوشم اومد و فکر میکنم این طرح ها روی کارت های بانکی با اون ابعاد خیلی جلوه خوب و مناسبی داشته باشه. همین نشون دهنده تفادوت دیدگاه و سلیقه افراد مختلفه و داورها هم بالاخره کسایی هستند مثل ما که شاید سلیقه‌شون همسوی سلیقه ما باشه و شاید کاملا متضاد با سلیقه ما.
    به نظرم کار آقای شیشه گر هم خیلی تر و تمیز و خوش ترکیبه فقط به نظرم یه چیزی کم داره. نمیدونم… شاید عنوان‌هایی مثل “عیدت مبارک” و “تولدت مبارک” و… توی قسمت هایی از کار قرار میگرفت (درحالیکه بعضی از قسمت های نوشته توسط قسمت‌هایی از طرح کاور شده) کار رو کامل‌تر میکرد. به نظرم اگر این عنوان ها رو هم داشت شایسته ترین کار برای عنوان اول این مسابقه بود (البته به نظر و سلیقه من!)

  13. من تو این جشنواره شرکت کردم و برای همه 5 فیلد طرح زدم و حدود 20 روز وقت برد.
    انصافا کارهایی که برگزیده شدن به حق برنده شدن.
    همه ی خصوصیات و المان هایی که مورد نظر خواهان بود رو رعایت کردن. تبریک میگم به همه شون.

  14. کارها خوب هستند ولی حقش بود وقتی که مشکل گرفتن فایل ها از طرف دبیرخانه جشنواره بوده، حداقل مسئولیت کار رو می پذیرفتند و کار کسانی رو که قبل از جشنواره ارائه شده بود ولی به دلیل پر بودن فضای inbox جشنواره روز بعد برگشت خورد رو مهلت بیشتری می دادند. این کار در تمام دنیا مرسوم هستش. خود من وقتی کار پوسترم از لهستان برگشت خورد بهم مهلت دادن. ولی توی همین جشنواره که مشکل از طرف دبیرخانه بود خیلی راحت از حق من گذشتند. این مشکل دوستم هم بوده و می دونم مشکل خیلی ها بوده.

  15. آثار نفر سوم به نظرم اصلا خوب نيستن، به دليل اينكه استفاده از فضاى شلوغ و پر جزييات اصولا براى يه كارت كوچك انتخاب كاملا اشتباهيه چون هم ديده نميشه و هم مشوشه، البته طراح خوش شانس اون ميتونست همين فضارو ساده تر و مينيمال تر كار كنه كه نكرده.

  16. من یک هفته قبل از اتمام تاریخ تحویل کارها کارمو ایمیل کردم و دیر متوجه شدم که کارها به ایمیلشون نرسیده بعدها متوجه شدم به دلیل پر شدن INBOX ایمیل معرفی شده کارهای من نرسیده و این باعث تاسف هستش ..

  17. دست هنه اونایی که کار کردن و کارفرستادن درد نکنه.
    کارهای نفر اول خیلی پسندیدم.طراحی خوبی برای اون ابعاد واندازست و براحتی با بسیاری از مخاطبان ارتباط میگیره. اما طرح های دوم و سوم با وجود زیبا بودن مورد قبولم نبود چون در ابعاد و اندازه کارت تصاویر پر جزئیات جالب نمیشه طراح های دیگه ایی بود که مناسب این مقام باشه.
    بهرحال همین که یه بانک تصمیم گرفته طراحی کارتهاش رو به دست طراح ها بده خیلی خوبه.

  18. وقتی داورا گرافیست باشن و هیچ گونه جایگاهی برای تصویرسازی تو جشنواره نباشه همین میشه دیگه…واقعا متاسفم…اونم که از وضعیت ایمیلاشون…اصلا نمیدونیم کارا رسیده یا نه!

    1. اولا گرافیست نه و طراح گرافیک!
      بعدم خوب معلومه که کسی که توی حوزه تبلیغات و برندینگ فعالیت داره خیلی ارجحیت داره به یه تصویرساز برای داوری. این کار اصلا در تخصص یک تصویرسار صرف نیست!

  19. لحن کوچه بازاری کارهای نفر اول حتمن شایسته حس و حال ….. محترم هست. اتفاقن در این سری کپی قلم دیگری از یاد رفته که آنهم سوپرماریو میباشد.

  20. واقعا از کارا لذت بردم ولی ای کاش در فراخوان تاکید میکردن مجموعه ای کار بشه چون دقیقا داوران فقط این سری کار هارو انتخاب کردن و طراحی های تک کلا کنار رفته از داوری

  21. با سلام
    به نظر من کار خانم لرستانی ارزش اول شدن داشت و کار آقای جمشیدی هم ارزش دوم شدن
    نمیدونم رو چه حسابی کار آقای سینا سنکار رو اول تشخیص دادن
    شعارش خوبه ، اما این دو نفر زحمت و کار زیباتری ارائه دادن
    مخصوصا خانم لرستانی خیلی تصویر سازی زیبا و پر کاری ارائه دادن، ایشون رو کارشون وقت زیادی گذاشتن
    اما آقای سنکار بیشتر وقتشون صرف شعار و فکرشون شده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *