« یک روز تابستانی قرار شد برای برندینگ محصولی جدید جلسه‌ای تشکیل شود؛ ابتدا مایل بودم اطلاعات اولیه‌‌ی بیشتری از کار داشته باشم تا با آمادگی ذهنی بالاتری در جلسه حضور پیدا کنم اما این پروژه هم مانند بیشتر سفارش‌ها با محدودیت زمانی مواجه بود و تصمیم گرفته شد که اولین جلسه‌ دیدار با مدیران این مجموعه، بعدازظهر همان روز برگزار شود.

کارخانه‌ «ایستک» در ابتدا تولید آزمایشی خود را بدون هویت بصری منسجم از یک سال قبل با حجم محدود شروع کرده بود و با برنامه زمانی خود فاصله داشت؛ بنابراین همکاری باید به شکلی انجام می‌شد که در کوتاه‌ترین زمان به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم و خط تولید محصول هر چه زودتر به سقف تعیین شده‌ خود برسد.

کار از حساسیت بالایی برخوردار بود و سرمایه‌ زیادی را تحت تاثیر خود قرار می‌داد؛ در طول زمان طراحی سعی کردم جلسات متعددی را با مدیران بخش‌های مختلف داشته باشم تا با توجه به زمان کمی که داشتیم بتوانیم با ذهنیتی نزدیک به یکدیگر حرکت کنیم؛ در نهایت با مطالعه‌ بازار و کار فشرده‌ گروه، ساختار اولیه در مدت زمانی یک ماهه شکل گرفت.

تا قبل از «ایستک»، نوشیدنی‌های مالت متنوعی وجود نداشت و بازار در انحصار یک برند بود؛ یکی از مزیت‌های رقابتی ماءالشعیر «ایستک»، نوآوری در ارائه طعم‌های مختلف بود که تا قبل از آن به بازار عرضه نشده بود؛ از طرفی همزمان با ورود «ایستک» به بازار، چندین برند تجاری دیگر نیز سعی داشتند با تبلیغات گسترده، بخشی از بازار را از آن خود کنند.

در این شرایط، باید طرحی بر پایه‌ استراتژی‌های تعیین شده آماده می‌شد که در درجه‌ اول، هماهنگ با ذائقه‌ ایرانی باشد و همچنین هدف «ایستک» برای ورود به بازارهای بین‌المللی و صادراتی را نیز تامین کند؛ برای این منظور نیاز بود که لوگوتایپ محصول به زبان‌های فارسی و انگلیسی(Istak) طراحی شود.

برای این کار سعی کردم تا آنجا که ممکن است از قالب‌های موجود و فونت‌های رایج فاصله بگیرم تا «ایستک» نشان ویژه‌تری داشته باشد؛ در روند طراحی و به وجود آمدن «ایستک»، قصد نداشتیم کاری عجیب ارائه کنیم؛ کافی بود طرحی کاربردی بر اساس اهداف شرکت انجام بگیرد و شخصیت برند با توجه به جامعه هدف، بیش از حد جدی یا فانتزی نباشد و در عین حال بتواند فاصله‌ خود را با محصولات مشابه حفظ کند؛ بعد از لوگوتایپ، طراحی بسته‌بندی و لیبل محصول انجام شد و جزییات زیادی مثل تعداد رنگ‌های چاپ در تولید تاثیر‌گذار بود.

برای هریک از بطری‌های ایستک باید رنگ‌های جداگانه‌ای طراحی می‌شد که از دیگر طعم‌ها متمایز باشد. بعد از بطری‌ها، تولید قوطی‌های ایستک آغاز شد که به دلیل متریال و قالب متفاوت، نیاز به طرحی جدید و در عین حال هماهنگ با ساختار هویت بطری‌ها داشت.

پس از طراحی‌ کلیات هویت بصری و ویژگی‌های شخصیت برند که خوشبختانه تا امروز توسط مدیران ایستک حفظ شده و تغییر ساختاری نداشته است، نیاز به تبلیغات و برند‌سازی بود؛ «ایستک» باید به عنوان یک برند جدید با ایده‌ای جدید میان مخاطبان شناخته می‌شد.

در همین راستا، تبلیغات خلاق و مارکتینگ برای عرضه‌ی محصول صورت گرفت و اولین مجموعه‌ نوشیدنی‌های مالت «ایستک» به بازار عرضه شد…»

حامد قاسمی فارغ‌التحصیل طراحی گرافیک از دانشگاه هنر تهران و از مدیران هنری «ارتباطات معاصر جریان» است که در حوزه‌ تبلیغات، در تهران و پاریس مشغول به فعالیت می‌باشد.

* تمام تصاویر توسط واحد عکاسی «ارتباطات معاصر جریان» و «استودیو عکاسی 9» تولید شده است.


image 
imageimageimage