بسته‌بندی‌های آرد تردک

طراحی مجدد بسته‌بندی آردهای تردک پروژه‌ای است که توسط علی قریشی و همکاران و به سفارش شرکت صنایع غذایی تردک انجام شده است. مدیران این شرکت که از سال 1359 در زمینه تولید انواع پودر سوخاری،آرد، پودر کیک وغیره فعالیت دارند تصمیم گرفتند با رشد جامعه و تغییر در شیوه‌ی زندگی مصرف‌کنندگان و سلایق بصری آن‌ها، اقدام به باز طراحی و به روز رسانی طرح‌های بسته‌بندی محصولات خود بنمایند.
قریشی در مورد روند انجام اين سفارش مى‌گويد: « برای برقراری ارتباط بهتر میان بسته‌بندی و مصرف کننده تصمیم گرفتیم در ابتدای راه، نگرش و شیوه‌ی زندگی مشتریان را بررسی کنیم. جهت بررسی این موضوع، ما به بازدید از هایپر مارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها رفتیم و رقبا، مخاطب و رفتار آن‌ها را از نزدیک بررسی کردیم.

بسته بندی‌های موجود در بازار، تفاوت چشم‌گیری با هم نداشتند. طبق نظرات جمع آوری شده از سمت مشتریان و با توجه به قیمت و کیفیت محصولات تردک (قیمت بالاتر و کیفیت بهتر) ما گروه مخاطب A وB را به عنوان هدف اصلی مخاطبین در نظر گرفتیم. بر اساس این اطلاعات، ما به این نتیجه رسیدیم که نیاز به طرحی داریم که در شلف فروشگاه‌ها تمایز محصول را از دیگر رقبا به خوبی نشان دهد و مورد توجه مخاطب خود قرار گیرد. در نهایت با در نظر گرفتن ماهیت محصول، دست به خلق کاراکترهای نانوایی حرفه‌ای و با تجربه زدیم و تمایز محصول را این‌گونه نشان دادیم و برای ارتباط صمیمی‌تر با مخاطب از تصویر سازی استفاده کردیم. بعد از تعداد زیادی طرح اولیه و در نظر گرفتن حالت های چهره، جنس خطوط، زاویه‌ی تصاویر و جای‌گذاری آن‌ها روی بسته بندی و… به تصاویری رسیدیم که به طور غیر مستقیم محصول را معرفی می‌کند و گویای محتوای بسته می باشد.

این محصول صادراتی است و به همین دلیل به وجه انگلیسی آن توجه بیشتری شده است؛ اما به دلیل پخش این محصول در بازار داخلی با بهره‌گیری از فونت انگلیسی و ترکیب آن با یک فونت فارسی، فونتی اختصاصی برای این محصول خلق شد. در انتها سعی نمودیم به جزئیاتی نظیر پنل اطلاعات و بارکد نیز اهمیت ویژه‌ای بدهیم.»
همکاران قریشی در این پروژه «ایمان آل مظفر» به عنوان مدیر هنری و «آرش ضیغمی» به عنوان تصویرساز بوده‌اند.


    1. ممنون از شما
      اکثر اوقات از طرف مشتری تعاریفی مثل کار معمولی، خاص، اروپایی، عجیب و… به ما ارایه میشود که طبیعتا هر کدام این واژها برای هر شخصی مفهموم و میزان متفاوتی میتواند داشته باشد… و حداقل از یک جمع حرفه ای انتظار میرود که با این واژگان یک اثر را بررسی نکنند! یکی از عواملی که در نقد باید در نظر بگیریم، واقعیت بازار، رقبا، محصولات مشابه و از همه مهم تر مخاطب محصول است. در هر صورت میان رقبایی که ما بررسی کردیم ، از تصویر سازی و همچین فضا سازی به این شکل استفاده نشده بود و تصویری که انتخاب شد قرار بود گویای صحبت های ما باشد که در متن بالا به آنها اشاره شده…!

  1. سلام
    واقعن برام جالبه بدونم یه مجله تخصصی(روزرنگ) با چه معیاری این پروژه رو انتخاب و منتشر کرده؟!
    قصدم از این سوال اینه که واقعن بدونم روزرنگ سیاستش تولید و انتشار محتوا چیه؟
    فکر کنم به عنوان یک مخاطب مطالبه زیادی نیست.
    با احترام

  2. بابا خیلی هم خوبه… واقعاً یه لول از بقیه بسته بندی ها بالاتره… حتماً که نباید عجق وجق بشه که… من که لذت بردم و حتی با عنوان مخاطب یه حس خوب از تصویر بهم دست داد…

    نوع تصویر سازیش خیلی خوبه… حس زمان قدیم و اصالت و قدمت برند رو میرسونه…

    1. ممنون از نظر شما
      طراحی نشانه با من نبوده، و فکر نمیکنم به راحتی تغیر در نشانه ای که چند دهه قدمت دارد بشود به وجود آورد. و البته که جز سفارش به بنده هم نبوده!! فقط استفاده ی صحیح از نشانه وظیفه ی طراح است …
      لوگو در بهترین حالت ممکن از لحاظ ارزش بصری روی محصول قرار گرفت و طبیعتا یکی از عوامل اصلی فروش و شناسایی محصول خود برند است و به همین دلیل این میزان ارزش به نشانه مخصوصا در بسته بندی داده میشود.

  3. شاید این کار سلیقه من نباشه اما پرسی اینجاست که چرا اینقدر کارهای دیگر همکاران رو می کوبیم؟ برای این کار تصویر سازی درست شده و اصول پایه گرافیک هم بخوبی درش رعایت شده. از نظر من طراحیش بالای متوسطه و دستکم از 2/3 بسته بندی هایی که مزبوط به آرد و محصولات مرتبطه بهتره.

  4. من ممنونم از روزرنگ كه هم آيينه اخلاق طراحان شده هم اينه نمايش توليدات اونها. اگر اثر خوبى منتشر ميشه توليد ماست و اگر اثر خوبى هم نباشه همينطور. نميشه فقط كار خوب ديد، به هرحال اثرى كه منتشر شده و توى جامعه رفته اينجا هم بايد بياد و ديده بشه. نميشه فقط كامنت مثبت گذاشت و خوند، اگر كامنت منفى و يا تندى هم هست بايد ديده بشه تا رفتار خودمون رو،. نگاه خودمون رو و آثار خودمون رو تو اين آينه ببينيم و تامل كنيم. سپاس

  5. سلام
    کاری بدی نیست، خیلی هم عالی نیست، در حد متوسطه، بستگی به هزینه ای که کار فرما گذاشته داره و سلیقه کارفرما
    میشد بهتر کار کرد
    اما این کار در حد متوسطه. اونقدر که دوستان میگن فاجعه نیست، خوبه
    اما اگر این محصول صادراتی هست باید بهتر کار شه. چون کشورهای دیگه چاپ و طراحیهای قوی زیاد دارن
    باید بتونه رقابت کنه

  6. با احترام به تمامی دوستان درسته شاید به نظر شما این کار خوب و یا متوسط و یا بد است اما برحسب تجربه چند نکته در اینجا قابل ذکر است
    1- متاسفانه سفارش دهندگان زیاد در کار دوستان دخالت می کنند و تمام اختیارات را به طراح نمی دهند
    2. البته دیدشان یا حالا درست و یا غلط اینه که اگر بسته بندی ما زیاد تغییر کنه مشتریان ما فکر می کنند تقلبی است
    3. و بالاترین و یا بدترین نکته که خودشان را صاحب سلیقه و صاحب فن می دانند

    واقعا خیلی مشکله مخصوصا در بسته بندی سفارش دهنده را قانع کنید

  7. بنظرم چه در انتخاب رنگ و چه درشیوه ی متمایز کردن محصولات از هم (آرد گندم ، آرد ذرت و …) ایراد داره . در مجموع بنظرم کار قابل قبولی نیست . گرچه تصویر سازی ها خوبه اما بشدت تکراریه .

  8. شاید در جزییات و نوعِ انتخاب عناصر طراحی نظرِ من یا هر طراح دیگه‌ای متفاوت باشه، اما این بسته‌بندی یک کار شسته‌رفته، یونیک و موفقی هست.

  9. به نظرمن جدا از نتیجه کار که البته کار قابل قبولی هم هست، روند شکل گیری طرح، پرسش ها و بررسی های انجام شده، اتفاق خوبی که برای این محصول افتاده. در مورد نقد بعضی از دوستانم باید عرض کنم که باید در نظر داشت این طرح برای جامعه محترم طراحان طراحی نشده و مخاطبش عموم مردم با سلایق و سواد بصری گوناگون هست والبته اعمال نظر کارفرما را هم نباید نادیده گرفت!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *