بسته‌بندی میوه خشک‌های ماهونیا

«مصرف میوه‌ خشک‌شده دارای سابقه‌ای طولانی است که قدمت آن به هزاره‌ چهارم قبل از میلاد بر می‌گردد. سفارش‌دهنده از ما می‌خواست تا بسته بندی طراحی‌شده  نشان‌دهنده کیفیت بالای محصولاتش باشد و حال و هوای طبیعی بودن را به مخاطب انتقال دهد و بتوان آن را به عنوان جایگزینی برای انواع تنقلات صنعتی معرفی کرد. بازار هدف این محصولات، کشور آلمان و مخاطبین آن جوانان و پدران و مادرانی بودند که ترجیح می‌دادند تا فرزندانشان از محصولات طبیعی سالم با ارزش غذایی بالا استفاده کنند.

در ابتدا می‌خواستیم ساختاری را برای بسته‌بندی این محصولات به دست بیاوریم که هزینه‌ تولید آن قابل قبول و اقتصادی باشد و بتوان آن را در تیراژ‌های کم هم تولید کرد. همچنین بسته بندی ما باید به گونه‌ای می‌شد که  حداقل فضا را در هنگام حمل و نقل و انبارداری اشغال می‌کرد. به دلیل عدم استفاده از مواد افزودنی در این محصولات، باید آنها را از زمان تولید تا هنگامی که در قفسه فروشگاه قرار می گرفتند در سردخانه نگهداری کرد تا تازگی آنها حفظ گردد؛ به همین دلیل بسته‌بندی ما باید به گونه‌ای می‌بود که در برابر سرما مقاوم و مانع نفوذ اندک رطوبت سردخانه می‌شد. برای دستیابی به این موارد ما محصولات را درون یک پاکت پلاستیکی از جنس PP (پلی پروپیلن) با درب زیپ‌دار قرار دادیم و آن را درون یک جعبه‌ مقوایی با روکش سلفون گذاشتیم؛ ابعاد جعبه به شکلی در نظر گرفته شده بود که بعد از قرارگرفتن در کارتن مادر، کمترین فضای خالی را هنگام چیدمان بر روی پالت ایجاد می کرد تا بتوان تعداد بیشتری از کارتن‌ها را در درون یک کانتینر قرار داد.

ما باید هم‌زمان بر روی دیزاین و گرافیک بسته‌بندی هم کار می‌کردیم. اصولا برای به نتیجه رساندن این مرحله، پس از تحلیل آنچه سفارش دهنده از ما می‌خواهد شروع به تحقیق، جست‌ و جو و مطالعه می‌کنیم؛ ما در این جست‌ و جو‌ها نكات جالبی را به دست آورديم كه پايه‌های ديزاين اين بسته‌بندی را بوجود آوردند.

در زمان قدیم منطقه‌ای معروف به «هلال بارور» وجود داشت که شامل بخش‌هایی از ایران، عراق، جنوب غربی ترکیه، شمال مصر، سوریه و لبنان بود؛ در این مناطق درختان بهتر و زودتر به بار می‌نشستند و مردمان این منطقه میوه‌ها را خشک کرده و از آنها به عنوان آذوقه در سفرهای طولانیشان استفاده می‌کردند. این میوه‌ها به مرور از طریق یونان وارد ایتالیا شد و در آنجا مورد استقبال فراوان قرار گرفت. کشمش‌ها به قدری ارزشمند بودند که آنها را به عنوان پاداش و همچنین دستمزد به ورزشکاران موفق و مربی‌های‌شان اهدا می‌کردند. ما ایده‌ اصلی دیزاین بسته‌بندی را از میان این داستان یافتیم : “اين جایزه (پاداشی) است كه تو به خودت می دهی”

ما می‌خواستیم با کودکان و جوانان ارتباط برقرار کنیم و پدر و مادرها را نیز قانع کنیم تا این محصول را جایگزین تنقلات صنعتی کنند. پس نیاز داشتیم تا با استفاده از لحنی صمیمانه، مهربان و پراحساس، دیزاین بسته‌بندی را ارائه دهیم. در ادامه جست و جوهايمان متوجه شديم كه برخی از حيوانات نیز ميوه خشك را انبار كرده و مصرف می‌كنند مانند: مورچه، موش، داركوب و سنجاب که از ميان آن‌ها سنجاب و همستر ( نوعي موش محبوب خانگي) دارای شخصيت محبوب تری هستند. سفارش دهنده می‌خواست تا حتما به طريقی محتوای بسته‌بندی ديده شود تا مصرفكننده به خوبي متوجه كيفيت و مرغوبيت محصول شود.

ما در پاسخ به این مسئله پنجره‌ای را بر روی بسته‌بندی در نظر گرفتیم و چند همستر و سنجاب را با روش های مختلف تصويرسازی كرديم و هرکدام را به شکلی با این پنجره مرتبط ساختیم. از میان آنها سنجابی که میوه‌ها را در آغوش خود گرفته بود نزدیک‌ترین تصویر به پیامی بود که ما می‌خواستیم به مخاطب انتقال یابد. برای تقویت این پیام، پنجره را به شکل قلب درآوردیم و حالت چشم‌های سنجاب را به گونه‌ای طراحی کردیم تا نگران از دست دادن محصول دوست داشتنی‌اش باشد. استفاده کردن از بک‌گراند کاغذ کرافت و همچنین قرار دادن آیکونی که بر طبیعی بودن و بدون مواد افزودنی بودن محصول تاکید داشت، می توانست به خوبی پاسخ‌گوی خواسته‌ سفارش دهنده باشد. در آخر برای درگیر کردن بیشتر احساسات مصرف کننده (پس از خرید محصول) قسمت درب و داخل جعبه را با رنگ و قراردادن بافتی متشکل از فرم قلب، دیزاین کردیم. این یکی از پروژه‌هایی بود که ما توانستیم در آن، مسیر دیزاین را به خوبی طی کنیم و به پاسخی شایسته‌ موضوع سفارش دست یابیم که از طرف مصرف‌کننده‌ها  نیز مورد استقبال قرار گرفت.»

طراح پروژه: ایمان آل مظفر
چاپ، آماده سازی پیش از چاپ و تولید: مسعود نجات



image 
imageimageimage