بسته بندی خشکبار شورافشان

بسته بندی خشکبار شورافشان

به دلیل شرایط آب و هوایی خاص در اغلب مناطق ایران عزیزمان، مردم ایران همواره به تولید خشکبار و محصولات غذایی که ماندگاری بالایی دارند، علاقه‌مند بوده‌اند. امروزه با گسترش صنعت بسته‌بندی و هنر گرافیک، این صنعت بیش از پیش پیشرفت کرده است. محصولات ایرانی باکیفیت با تمایز در طراحی به بازار عرضه شده اند.

برخی از این محصولات در خارج از ایران نیز بسیار طرفدار دارند و صادرات آنها می تواند بخش مهمی از بازار را از آن خود کند. پروژه این هفته روزرنگ نیز به یکی از این محصولات تعلق دارد. بسته بندی خشکبار شورافشان طراحی محمدرضا اسلام پرست، با هدف ایجاد جلوه دیداری و جذب مخاطب طراحی و اجرا شده است. باهم توضیحات طراح را در مورد جزئیات بسته‌بندی خشکبارشورافشان می‌خوانیم.

بریف کارفرما، نقطه شروع بسته بندی

در ابتدای هر پروژه طراحی، برای مشخص شدن بهتر خواست کارفرما از طراح، یک بریف آماده می شود. بریف جزئیات اصلی مورد نظر کارفرما را مشخص می کند. در این محصول، طبق گفته طراح بریف سفارش دهنده «بسته بندی برای محصول خشکبار مغز شده» است. هدف کارفرما از این بسته بندی، شناساندن برند خشکبار شورافشان، به عنوان «یک سوغاتی ایرانی شکیل و با ایده» به مخاطبان بود. بازار هدف مدنظر تولید کننده، «فضای مجازی و شبکه های اجتماعی» و مشتریان هدف «شرکت های خصوصی، خانواده های با سطح اقتصادی بالا، توریست‌ها و مسافران» مشخص شدند.

انتخاب جزئیات کار با توجه به سفارش کارفرما

«جلوه دیداری بسته بندی و جلب توجه مخاطب برای تولید کننده، اهمیت بالایی داشت. پس از بررسی در اجرا و ایده، یک فضای رنگی برگرفته از تصویرسازی انتزاعی را انتخاب کردیم. با این کار هم یک ارائه نو از فضای محصولات خشکبار خلق کردیم، هم آزادانه و هماهنگ، تنوع چرخه رنگهای جلب کننده را در کنار هم داشتیم.

ما می‌خواستیم یک بسته بندی رنگ محور و البته تزئینی گونه داشته باشیم تا به این شکل به زیبایی بسته بندی بیفزاییم. البته استفاده از فرمهای ساده شده گیاهی با رنگهای تخت به استایل دیزاین جلوه ای مدرن و امروزی می داد.»

«بسته بندی ها در دو وزن ۳۰۰ گرم و ۸۰۰ گرم طراحی شدند. دو حالت مصرفی مختلف برای مصرف کننده مدنظر قرار گرفت. بسته‌بندی‌ها بصورت تک نفره و بصورت گروهی طراحی شدند.»

«در پروسه اصلی طراحی، فرم ساختار بسته‌بندی، اهمیت آنباکسینگ(Unboxing)، نحوه باز شدن( opening) و تماس لمسی (Touching)، از بخشهایی بود که مورد توجه ویژه ما در حین طراحی و اجرا بود. همچنین طراحی لوگو و ساختار قلم می بایست با فضای مدرن بسته بندی هماهنگی و همخوانی می داشت.»

ایده پردازی و اجرا

«در ابتدا روی ساختار بسته‌بندی و ماهیت فرم فیزیکی و استایل بسته‌بندی متمرکز بودیم. چندین بار نمونه سازی انجام شد تا به مدل بسته بندی و برش های مورد نظر برسیم.»

تمامی مشخصات و جزئیات مورد نظر کارفرما در نهایت در ذهن طراح به جمع بندی می‌رسند: «برای طراحی از تصویرسازی تخت و انتزاعی بدلیل ماهیت رنگین و فرمهای ساده شده استفاده کردیم.»

چالش اصلی مدنظر طراح ساختار و فرم بسته بندی بود. کاربردی بودن بسته بندی، به گونه‌ای که در زمان مصرف کاربری اش را حفظ کند، یکی از دغدغه های اصلی طراح در این پروژه بوده است.

بعد از مشخص شدن فرم کلی و ایده های طراحی محصول، نوبت به چاپ و برش ها میرسد. فرم نهایی بسته بندی باید در اجرا مورد ارزیابی قرار بگیرد:

«با توجه به قطع های استاندارد چاپ؛ محاسبه‌ی تیغ و تای بسته‌بندی بسیار اهمیت دارد. این محاسبات، از آنجایی مهم است که امکان تولید محصول نهایی را نشان می دهد. دغدغه اصلی ما در طول پروژه رسیدن به ابعاد مناسب برای تولید و البته زیبایی کار بود. برای رسیدن به فرم نهایی ایده آل و مورد نظر چندین بار ماکت بسته‌بندی را ساخته و اجرا کردیم.»

تایپوگرافی برند خشکبار شورافشان
تایپوگرافی برند خشکبار شورافشان
فرم نهایی بسته‌بندی آجیل و خشکبار شورافشان
فرم نهایی بسته‌بندی آجیل و خشکبار شورافشان
کاربری بسته بندی در هنگام مصرف و مراحل بازکردن محصول اهمیت بالایی در طراحی داشت.
کاربری بسته بندی در هنگام مصرف و مراحل بازکردن محصول اهمیت بالایی در طراحی داشت.
جزئیات بسته بندی خشکبار شورافشان
بسته بندی خارجی محصول
فرم داخلی بسته بندی محصول
محصول در گرم هایی مختلف برای کاربری های مختلف طراحی شد.
رنگ ها و طرح های مدرن، در سادگی و زیبایی کار نقش بسیاری داشت.

image 
imageimageimage