بسته‌بندی نبات شکر پاره

«ایده پردازی در عین سادگی دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است؛ مخصوصا وقتی که مطالعات بازار از آن پشتیبانی نکند. برای دستیابی به مسیری واقع گرایانه، فکر طراح صرفا شکل دهنده موضوع است؛ بنابراین در چنین شرایطی، تجربه طراح تنها محور شکل‌یابی آن است.

در مسابقه فن آورد، در شرایطی مشابه رقابت شکل گرفت و مطابق آنچه شرح داده شد، تجربه شخصی در طراحی بسته‌بندی‌های غذایی که پیش از این انجام شده بود محور پردازش قرار گرفت.

باید تاکید کنم که این پروژه، پیش روی خود در دو حیطه چالشی جدی داشت: اول آنکه برگزار کننده رقابت هیچ گونه اطلاعاتی مانند عنوان محصول، نوع مخاطبان، بازار هدف و… در اختیار قرار نداده بود و لذا به لحاظ ماهیت رقابتی، ایده‌یابی طرح باید در میانگینی از ایده‌ها قرار می گرفت و دوم آنکه خطوط بصری منتج از استراتژی‌های بازار نیز شبیه سازی نشده بود و در کل درکی از آنچه می تواند بازخورد باشد در دسترس نبود.

در طی یک ایده پردازی اولیه، نبات به عنوان محصول و نام «شکرپاره» برای آن در نظر گرفته شد و رنگ زرد از هویت خود محصول به دست آمد که مسیری مستقیم بود. از آنجا که مشتاق بودم کاری متفاوت ارائه شود، شکل بسته بندی می‌بایست از حالت فرم‌های نرمال و تخت با ویترین‌های بزرگ مانند بسته‌بندی های موجود در بازار خارج باشد و اصرار داشتم تا شکل بسته بندی هماهنگ با هویت کریستالی و درخشنده محصول قرار گیرد.

بنابراین بعد از چندین ایده پردازی، تصمیم بر این شد تا شکل نهایی را بر محور ارزشمندی اغراق شده و بر بستر هویت کریستالی طراحی شود که با حفظ ویترین اما در ابعاد منطبق بر ایده، قسمتی از محصول دیده و مابقی در جعبه پنهان بماند.

در نهایت با درهم آمیختگی عناصر، نبات به عنوان خورشیدی که در مرکز یک کهکشان قرار دارد در نظر گرفته شد و یک ویترین کوچک شیشه‌ای که در محصول نهایی از پت استفاده می شود در وسط بسته قرار گرفت که درخشش نبات به عنوان مرکز و دیگر مفاهیم مانند کهکشان هم حول محور این ویترین نمود پیدا کرد. در این مسیر، «خورشیدِ کهکشانی از مزه‌ها» به عنوان شعار محصول شکل گرفت.
برای سهولت در امر جا به جایی و قرارگیری محصول نهایی در شلف فروشگاه‌ها نیز در انتهای بسته بندی، برشی ضربدری مطابق با سایز ویترین محصول ایجاد شد که هنگام چینش، ویترین محصول درون این برش قرار گرفته و بسته‌ها بر روی هم قرار گرفته و به سادگی امکان استفاده از این بسته بندی در فروشگاه‌ها فراهم گردد.»