ریزه کاری در طراحی جلد

طراحی جلد کتاب یکی از مقوله های اصلی طراحی گرافیک به شمار می رود. در این زمینه وظیفه طراح تنها اطلاع رسانی نیست، بلکه جذب مخاطب و نشان دادن عصاره متن به شکل تصویر، اصلی ترین هدف او به شمار می رود. یعنی طرح باید چنان از نظر مخاطب جذاب باشد که در میان خیل عظیم کتاب هایی که در ویترین کتاب فروشی ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند جلب نظر کند و مخاطب را کنجکاو و ترغیب به خواندن نماید.

« همیشه سعی کرده ام پس از خواندن کتاب مورد نظر، نقطه کلیدی یا نقشی که بیش از همه در داستان پررنگ است را نمایان ساخته و اجرا نمایم. گاهی حتی کتابی را دوبار خوانده ام تا به خوبی متوجه مضمون آن شوم. برایم نشان دادن ایده ای خاص در هر طرح، اهمیت زیادی دارد و با اولین ایده ای که به ذهنم می رسد شروع به کار نمی کنم، بلکه سعی در پرورانـدن آن در قالب نقشـی مختص آن کتاب دارم. گاهی همذات پنـداری می کنم تا ببینم حال و هوای داستانی که قرار است در تنها یک طرح به تصویر کشیده شود، به چه صورت است.

اما گاهی نیز احساس می کنم نتوانسته ام به ایده ای که می خواهم دست پیدا کنم، در این صورت از نویسنده یا مترجم اثر می خواهم کمی برایم از داستانش بگوید، تا ارتباط بیشتری با متن برقرار کنم.
در طراحی هایم تمام تلاشم بر این است تا از طرح های کلیشه ای بپرهیزم و خلاقیت را مد نظر قرار دهم. از طرف دیگر دوست دارم رنگ و بوی ایرانی از طرح هایم دور نشود. عاشق جزئیات، ریزه کاری ها و بافت ها هستم.

در تعدادی از آثارم با استفاده از مقواهای نخودی رنگ یا بافت دار، شخصیت های از پیش طراحی شده را می سازم و با تابانیدن نورهای موضعی و سایه های بدست آمده طرح را اجرا می نمایم. مانند طرح کتاب «هم بخت». و در برخی هم با ترکیب کار دست و نرم افزارهای کامپیوتری به نتیجه می رسم. تعدادی از طرح هایم نیز تنها با نرم افزار ساخته می شوند.»

” نرگس زیّانی” کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه سوره، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است. او در زمینه طراحی جلد و صفحه آرایی کتاب، سابقه همکاری با ناشرینی چون ققنوس، هیلا، کتاب نیستان، امیرکبیر، نوین کتاب گویا و آموت را در کارنامه اش دارد. از برگزیدگان اولین و دومین سالانه طراحی کتاب در ایران است و در کنار حرفه طراحی،  در دانشگاه نیز تدریس می کند.


image 
imageimageimage