طبیعت در طبیعت؛ بسته بندی‌های خلاق آینده

Tomorrow Machine یک استودیوی طراحی مستقر در سوئد است که نوآورانه‌ترین بسته‌بندی‌هایی را که در آینده می‌توان دید طراحی و تولید می‌کند. آنها جایزه‌ی طراحی Dieline 2013  را برای طراحی بسته‌بندی سازگار با محیط زیست از آن خود کرده و امسال نیز با ۵ نوآوری دیگر شامل بسته بندی برنج باسماتی، روغن زیتون، اسموتی تمشک، ریزباغ (Microgarden) و بسته‌بندی مواد غذایی خودبازشو به عرصه رقابت آمده‌اند. چیزی که تولیدات این استودیو را بسیار منحصر به فرد کرده، انتخاب جنس و پوشش محصولاتشان است. این اعتقاد آن‌هاست: «ما یک استودیوی طراحی سوئدی مستقر در پاریس و استکهلم، متخصص در مفهوم (concept) بسته‌بندی محصولات و مواد غذایی هستیم. ما معتقدیم با نگاه به جهان از دیدگاه خلاقانه، می‌توان به نوآوری‌های آینده دست پیدا کرد.»

در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید تا از این محصولات نوآورانه رونمایی کنیم:
بسته بندی برنج
برنج باسماتی پیچیده در یک موم نرم هرمی شکل، چاپ شده با جوهر سویا و قالب مرواریدگونه‌ی آبی رنگ. باز کردن این بسته بندی بسیار شبیه پوست گرفتن پرتقال است.

thistooshallpass_rice

1408040354596
Thistooshallpass_wax

بسته بندی روغن
بسته‌بندی ساخته شده از شکر کارامل شده با پوشش موم. باز کردن این بسته‌بندی مانند شکستن تخم مرغ در ظرف است. زمانی که مواد می‌شکند، موم دیگر پوشش شکر را حفظ نمی‌کند و بسته‌بندی هنگام تماس با آب حل می‌شود. این بسته‌بندی برای پوشش غذاهای روغنی ساخته شده است.

oil

Thistooshallpass_oil  Thistooshallpass_oil2  Thistooshallpass_sugar copy

بسته بندی آب‌میوه
ژل جلبک دریایی آگارآگار و آب، تنها موادی هستند که این بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند. برای باز کردن، بالای آن را انتخاب کنید. بسته‌بندی همزمان با سرعت مصرف، جمع شده و مچاله می‌شود. این بسته‌بندی برای نوشیدنی‌هایی که می‌بایست در یخچال نگهداری شوند و عمر مصرف کوتاهی دارند طراحی و ساخته شده مانند آب‌میوه‌های تازه، اسموتی و خامه. این بسته‌بندی به محیط واکنش نشان می‌دهد؛ به طور مثال شما فقط با نگاه کردن به ظاهر آن می‌توانید بفهمید آیا هنگام جا به جایی در معرض حرارت بیش از حد قرار گرفته یا نه.

1408040695293

1408040665532

thistooshallpass_smoothie3

1408038538428

بسته بندی سبزیجات(باغ کوچک)
در ریزباغ از ژلی شفاف برگرفته از جلبک دریایی آگارآگار به عنوان محیط کشت استفاده شده که فواید زیادی دارد. این به ریزباغ امکان می‌دهد که همواره خودکفا باشد، به این معنا که شما هرگز نیاز ندارید به ریزسبزیجاتتان آب بدهید. ریشه‌های آنها رطوبت را از ژل جذب می‌کنند. وجود این ژل شفاف به ریزباغتان اجازه می‌دهد تمام فرایند رشد گیاه را مشاهده کنيد؛ از جوانه زدن دانه تا رشد ریشه.
دیواره‌های این گلخانه کوچک، ژل آگارآگار را به شش قسمت با سبزیجات زنده تقسیم کرده‌اند. بنابراین شما می‌توانید انتخاب کنید تنها یک قسمت را جدا کرده و بخورید یا هر شش قسمت را یکجا بر روی میز غذاخوری سرو کنید.”ایده ی این کار از غذاهای لقمه‌ای (finger food) الهام گرفته است. ما می‌خواستیم با این کار به ریزسبزیجات حسی شبیه غذاهای لقمه‌ای بدهیم؛ چرا که معتقدیم سبزیجات خانگی، خوشمزه‌ترین و تازه‌ترین چیزی است که شما می‌توانید نوش جان کنید»

این بسته به شکل یک جعبه مسطح حاوی سه‌تکه عرضه می‌شود: گلخانه‌ی تاشو، دانه‌های ارگانیک و پودر آگارآگار. برای استفاده از بسته ابتدا با تا کردن گلخانه شروع کنید. مقداری آب بجوشانید و آن را با پودر آگارآگار مخلوط کنید. سپس مخلوط را در گلخانه‌ی باز شده بریزید. اکنون دانه‌ها را بپاشید، ریزباغتان را ببندید و صبر کنید. پس از ۵ الی ۱۴ روز ریزسبزیجات شما آماده پذیرایی خواهند بود!

1408040932936

1408040899228
1408041140510  1408041287883

بسته‌بندی خودبازشو
و بالاخره جعبه غذای خودبازشو. این جعبه غذای پیچی، غذا را همچون «ونتون» (wonton) – یک نوع غذای چینی – در خود می‌پیچد و همچنان که در مایکروفر حرارت می‌بیند، به آرامی مانند یک شکوفه باز می‌شود.

اين جعبه‌ خود به خود زمانی که حرارت در فر به اندازه کافی رسید و غذا برای خوردن آماده شد، باز می‌شود.
“ما اشکال مختلفی را که در طبیعت خودبازشو هستند، به منظور کار با مواد فعال مکانیکی (mechano-active) که با دمای بالا تغییر شکل می‌دهند مورد مطالعه قرار دادیم. این پروژه با همکاری شرکت پژوهشی سوئدی Innventia صورت گرفت. شرکتی که مواد صددرصد طبیعی و قابل بازیافت در طبیعت این جعبه را اختراع کرد”

1408041370166  1408041482601  1408041574939  selfopening_three

به طور کلی، نقطه مشترک تمام این کانسپت ها، الهام و تاثیرپذیری پرقدرت از طبیعت است. در حالی که در واقع اکثر طراحان، طبیعت را منبع الهام خود قرار می‌دهند و فرم‌های ارگانیک و گرافیکی خود را از مواد غیرطبیعی خلق می‌کنند، tomorrow machine راهی دیگر برگزیده و از بسترهای هم‌خانواده در طبیعت، برای کامل کردن محصولاتش استفاده می‌کند و در این مسیر، تجربیاتی جادویی به مصرف‌کننده اهدا مى نمايد که از تعامل با دیزاین به وجود آمده است.

منبع