طراحی با لحن آذربایجان

آذربایجان همواره از پیشگامان ورود تجدد به ایران بوده است و اولین چاپخانه ها، سینما، روزنامه ها، لوگوها و تصویرسازی ها از آنجا سرچشمه گرفته است. لهجه و سبک و سیاق خاص آن جذاب و ادبیاتش، ادبیات مقاومت است.  گاهي با ریتم لزگی ها شاد و سرزنده و بعضا مثل زمستان طولانی آذربایجان سفید و مثل جورابهای پشمی دستباف منقش است. طراحان این خطه در سالهای اخیر با ازدیاد نشر کتاب های ترکی، سبک و سیاق خاصی را در پیش گرفته اند. از بین آنها « سعید شیخ بگو»، « مهدی وفایی(آنار)»، « ائلمان تقی دوست»، « مهیار علی زاده(آیخان)» و « هادی ارجمند(آتابای)» را می توان نام برد.

هادی ارجمند قجور(آتابای) طراح امروز پروژه روزرنگ، گرافیک خوانده است. 15 سال سابقه کار حرفه ای او را به طراحی تبدیل کرده است که با اهميت به سبک آذربایجانی، به همين لحن قلم می زند. مدیر هنری هفته نامه اولدوز، مدیر هنری هفته نامه یاشاییش، مدیريت هنری هفته نامه آغری و همکاری با انتشارات یاشماق، انتشارات پینار، انتشارات اولکر، انتشارات پارلاق قلم از سوابق کاری او هستند همینطور آثارش در جشنواره ها و مسابقاتی مانند مقام نخست جشنواره ایران ما،

جشنواره ایتاکای یونان 2008، جشنواره محیط زیست(Green&environmet) خارکف اوکراین 2006، فینالیست پوستر نوآوری با موضوع نوآوری در آموزش فرایبورگ سوییس و ارزروم ترکیه 2013، طراح مدعو فستیوال جهانی پوستر دانشگاه هنر دوملو پینار ترکیه2013، مسابقه بین المللی پوستر موسیقی جامائیکا – رگی، نمایش در مکزیک و واشینگتن2013، تقدیر در مسابقه  بین المللی پوستر موسیقی جامائیکا – رگی2014، بی‌ینال پوستر بولیوی – لهستان، سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت، مقام نخست مسابقه پوستر کپنهاک دانمارک 2015، نمایشگاه طراحان دعوتی پوستر بین المللی ، زبان جنگ و صلح در رسانه های جدید -چاناک کاله دانشگاه onsekiz mart ترکیه 2015 و…به نمایش درآمده اند.

آثاری که در ادامه می بینید، بخشی از ششصد، جلد کتاب طراحی شده هادی ارجمند هستند.



image 
imageimageimage
  1. تبریک به آتابای عزیز و خوشا به سعادت ناشران و قشر فرهنگی و کتابخوان آذربایجان که از نعمت وجود طراح بی ادعا و در عین حال پرکار و حرفه ای همچون آتابای بهره مند هستند. تاثیری که آتابای در گرافیک آذربایجان گذاشته است غیر قابل انکارو ناشی از مطالعه تئوریک بسیار در حوزه تاریخ، فرهنگ و ادبیات ملل ترک و آذربایجان و مشق تصویری همراه با کنکاش و کشف در آثارنقاشی، نگارگری و … پیشینیان این خطه هست.

    1. اوووووووه!!!! وایسا داداش…
      مطالعۀ تئوریک!!! بسیار در حوزه تاریخ …فرهنگ ملل ترک ….کنکاش و کشف در نقاشی ….
      جو گیر نشو. ایشون تنها یه گرافیستن. خودتو کنترل کن…

  2. سلام و درود بر بزرگ مرد آذری زبان جناب هادی ارجمند (اتابای )
    از هنر نمایی شما در طراحی با لحن آذری لذت بردم
    انشاالله موفق و موید باشید

  3. سلام وجود چنین هنرمندان زبر دستی امروز مایه مباهات ایران بالاخص آذربایجان است که کارهای او حرفهای زیادی در سطح جهانی برای گفتن دارد کارهای ایشان مخصوصا روی جلد کتابها جوری است که شما رو برای خوندن کتاب راغب میکنه بنده که افتخار دوستی نزدیکی هم با ایشان دارم لازم است بگم که شخصیت خود هنرمند هم مثل کارهاش زیبا تبریک به خودمون واسه داشتن چنین بزرگانی
    و تشکر از سایت برای معرفی هنرمندایی اینچنینی

  4. آثارشون بسيار خاص و زيبا هستن.ميشه گفت تفكر و هارموني از مشخصه هاي كاراشونه.سبك خاص خودشونو دارن.به جرات ميشه گفت كه از انگشت شمار گرافيستهاي چيره دست ايران هستن.آذربايجان فرزندان هنرمندي چون آغداشلو رو داره اميدوارم ايشون جا پاي ايشون بزارن.جوايزشون نشون دهنده بروز بودن و علمي فكر كردن كاراشونه.من خودم گرافيست هستم ولي وقتي كاراشونو ديدم واقعا مقهور كاراشون شدم.
    از اينكه چنين گرافيستهايي تو ايران هستن كه با مقام هاي جهانيشون مايه مباهات ما جامعه هنري هستن به گرافيست بودن خودم افتخار ميكنم.
    موفقيت روز افزونشونو از خدا خواستارم.

    1. البته که ضمن عذرخواهی بابت اینکه کامنت من بی ارتباط با این آثار هست
      درباره ی دسته بندی ها و سبک و لحن ها هم نیست
      آیا آغداشلو هنرمند آذربایجانی هست ؟ در تقسیم بندی آفرینش هنری؟
      درسته که آغداشلو نام و ریشه ی آذری داره ولی بیشتر با عنوان هنرمند گیلان آنهم فقط به لحاظ زادگاه شناخته شده
      هرچند اغداشلو و دیگر هنرمندان در هیچکدام از این دسته بندی ها نیستند

  5. هنر راستین فلسفه نمی بافد، پند نمی آموزد… عشق می ورزد و کینه!
    “ماکسیم گورکی”
    احسنت بر هنرمند نامی خطه آذربایجان… بسیار لذت بردم از آثار بی نظیرتان.
    سبز باشید… سبز و آفتابی

  6. یاشاسین عزیز قارداشیم آتابای جنابلاری
    هنر و توانایی هادی ارجمند قجور فوران یافته از حس و تفکر ناب یک آذربایجانی اصیل است و بسیار خوشحالم که هنر خود را وقف هنر و فرهنگ و ادبیات زبان فاخر و پر ارزش تورکی کرده است امیدوارم او و هم صنفان توانایش روز به روز در راه خویش پر افتخارتر و درخشان تر باشند .

  7. آقای آتابای عزیز تمام ایران وایرانی بایستی به هنر شما ببالد واقعا که مایه مباهات هستید. انشاءالله که فرزند گرامی شما جناب آلپر نیز ادامه دهند راه پدر باشد. باتشکر

  8. کارها اساسا در حد این تعریف‌ها و این بزرگ‌نمایی‌ها نیستند. معمولی‌اند. یکی دوتاشون تصویرسازی خوبی دارند.

  9. دقیقا نمیدونم چرا برای طراحان شهرستانی اینقدر کامنت‌های عجیب غریب و اغراق‌گونه و پرستش‌طور گذاشته میشه. البته حدس‌هایی می‌زنم.

  10. ااااااااااااااااااااااااااااا چقدر اغراق در نظرات دیده میشه
    هنرمند غیور, هنرمند چیره دست, فرزند اذربایجان, افتخار ایران ……. چه خبره ؟؟
    مصدق هم اینقدر صفت نداشته. کارها واقعا عادی هستند. صد در صد که بد نیستند اما شاهکار هم نیستند
    در ضمن برای محکم کاری بنده از طرف پدری تبریزی هستیم

  11. اینکه این آثار بخشی از گزیده از ششصد جلد طراحی شده توسط ایشان است لحن دیگری برای نقد و بررسی می طلبد .اما موضوع دیگری هم هست که این پست اصرار و تمرکز بیشتری بر آن کرده.
    لحن آذربایجانی.
    کاش این واقعا یک لحن بود و یا این آثار گره میخوردند به روح تجددخواهی در خاستگاه آن.
    این آثارفرق چندانی با دیگر آثار محتاط ناشران در مناطق دیگر این جغرافیا(ایران)ندارند. وطبعا می توان تاثیر روح جمعی واقع در سفارش دهنده و مجری رادر این آثار هم دید.ازقضا از نوع مندرس.
    متاسفانه این مندرس بودن(در روح شیوه)درآثار گرافیک ایشان نیز موجود است و اساسا رگه و قدمی از نوعی لهجه و طعم مستقل در طراحی جلدها مشاهده نمی شود.
    دورهمی ها هم لزوما به ایجاد سبک منتهی نمی شود.
    ایجاد یک روح و شیوه عملکرد نیازمند مجادله و مباحثه بسیار برای تغییر فرم ومحتوا درذهن و نظرسفارش دهنده(ناشر) و مجری(طراح) است که این نه درمیان ناشران بطورمستقل(بالاخص ازنوع استانی) و نه حلقه طراحان انجام نگرفته است.
    شاخصه ای هم موجود نیست که اثر ایشان و دیگر آقایان را بتوان بعنوان طراحان آذربایجانی نام گذاشت.
    معمولی همچون باقی جریان های گرافیک کتاب درایران که گرفتار تولید انبوه فرم شده برای تزیین جلد کتاب تا ایجاد جریان هویتِ زبان تصویریِ ناشر را برای تبادل ارتباط با خواننده را قربانی مسابقه سبقت درون جمعی طراحان کند.
    برایشان توفیق و برای کارشان عاقبت بخیری تمنا میکنم و امید دارم قدم های بعدی ممتد تجددخواهی مبتنی برارتقا آگاهی دوباره همه مارا مشتمل شود.
    وامیدوارم این نظر مختصر معنی بر خصومت و مقابله نشود.

    1. کاملا درست فرمودید. اینهمه سر و صدا برای «لحن آذربایجانی» و کامنتهایی که فقط بنا به تعصب از کارهای معمولی و شبیه به روال معمول طراحی جلد ایران شده قابل تامل است.

  12. برای ایشون آرزوی موفقیت دارم. کارها اغلب سالم و استاندارد هستند به نظرم. البته که در چند مورد خوانش قدری سخت و باتاخیر اتفاق افتاد که برای جلد کتاب یک نقص جدیه. در کارهایی که طراح از فونت به صورت مستفیم و بدون دخالت بهره بردن توفیق بیشتری مشاهده کردم تا کارهایی که طراح تلاش داشته فونت ها رو به هم بریزه یا بیان جدید ارائه کنه. به نظرم ایشون بهتره میزان استفاده از تکسچر در کارهاشون رو قدری بیشتر مدیریت کنن. استفاده زیاد از کلیپ آرت های اینترنتی از نواقصی بود که من در این کارها مشاهده کردم. همین موضوع باعث شده بعضی از کارها قدری غیرحرفه ای و در اصطلاح بازاری جلوه کنند. با تشکر
    .
    .
    ولی چقدر خوب میشد اگر امکانی فراهم میشد که وقتی پروژه ای از طراحی در روزرنگ گذاشته میشه، دوستان و آشنایان و شاگردان طراح نیان کامنت های محبت آمیز و پر از اغراق و غیرفنی بگذارن. چقدر خوب بود آثار واقعا به نقد کشیده میشدن و مدام شاهد نظرات تاییدکننده غلوآمیز نبودیم زیر پست ها. میدونم نشدنیه اما خب اگه میشد خوب بود.

  13. کارهای موفق و خوبی هستند، بنده پوسترهای ایشان را هم می پسندم، فقط نمی شود با یک نوع از طراحی ها در مورد طراحان قضاوت کرد. ایشان طراح جشنواره ای نیستند. بسیاری از طراحان ایرانی متاسفانه طراحان پوستر جشنواره ای هستند و در مرحله عمل لنگ می مانند.

  14. هیچ کدم از جلدها عالی نیستن همه در حد متوسط هستن کاملا مشخص هست که فقط همشهریا و ترک زبانها دارن ازشون تعریف میکنن

  15. یک عده انگار در تمجید یه خورده اغراق کردن و یه عده هم انگار از لج اونها غیرمنطقی کوبیدن، واقعیت اینه که کارها کارهای ضعیف و متوسطی نیستن و ایشان گرافیست متوسطی نیستن،کارهای خوب هستند و در نمایشگاه پنجاه سال طراحی جلد ایران در خانه هنرمندان هم دیده بودم کارهایشان را.

  16. ایشون کارهاشون بسیار خوبه.من تو گوگل سرچ کردم و بیشتر کارهاشونو دیدم که کارهای به مراتب بهتری دارن.با توجه به مقامهای متعدد جهانی که دارن این قضیه روشنه که کارهاشون ارزش علمی (از لحاظ گرافیکی) دارن و وقتی داورهای بین المللی به کاراشون رای مثبت دادن یعنی اینکه ایشون مستحق این عناوین بودن.پس حرفهای مغرضانه و ناشی از حسادت رو بزاریم کنار و اگه نقد جدی و علمی داریم رو کنیم.به هر حال دست مریزاد آقای ارجمند آتابای.

  17. با عرض معذرت.من تعصبات زیادی در تعریف از ایشان می بینم که حتی کارهایشان در دایره کارخوب هم نمی گنجند و حتی دارای غلط های ابتدایی در طراحی هستند
    بطور مثال کلمه من عاشیق غزل ..شما حتی اشکالات نوشتاری می بینید.در هر حالت برای این جوان عزیز آذری آرزوی موفقیت می کنم و فونت آتابای ایشان را دوست دارم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *